שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    רפורמת המיסוי הירוק - כך זה ישפיע עליכם

    מדוע מחירי הרכב אינם יורדים? ומה יקרה למס שמשלמים בעלי מכוניות ליסינג? בועז סופר, האחראי למיסוי הרכב במשרד האוצר והאיש שבפועל קובע כמה תשלמו המכונית החדשה שלכם, עונה בעקבות רפורמת המיסוי הירוק לשאלות ynet

    מה זה "מיסוי ירוק", למה מחירי המכוניות בישראל לא יורדים, וכמה מס ישלמו בשנה הבאה בעלי מכוניות ליסינג? בשבוע שעבר, לאחר דרמה מייגעת שהתרחשה הרחק מעין הציבור, אישרה ועדת הכספים את רפורמת "מיסוי ירוק" - רפורמה שיישומה המעשי החל כבר ב-2 באוגוסט, ומטרתה עידוד רכישת כלי רכב "ידידותיים לסביבה". השינויים הרבים שעברה הרפורמה יצרו בלבול רב - בקרב צרכנים, בעלי מכוניות ליסינג ואפילו רבים מהעוסקים בשוק הרכב. סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, בועז סופר, שליווה את הרפורמה מיומה הראשון, ענה היום (א') לשאלות ynet בעניין השינויים שעברה הרפורמה מאז הוצגה לפני יותר משנתיים, ועד שאושרה סופית בשבוע שעבר.


    (צילום: רועי צוקרמן) 

     

    ynet: מדוע מחירי הרכב בישראל לא יורדים, למרות שרשות המסים טוענת כי "מס הקנייה האפקטיבי" - המס המחושב בפועל - ירד מאז יישום רפורמת המיסוי הירוק?

     

    בועז סופר: "מי שקובע את המחירים לצרכן הם יבואניות הרכב, ולא רשות המסים. בסופו של דבר, אנחנו מאמינים שהציבור יצביע ברגליים, ולא יקנה אצל יבואניות שלא מורידות את המחירים למרות שהן יכולות. הציבור רק צריך לדעת עוד כמה דברים, ולהכניס לחישובים שלו עוד נתונים.

     

    "כמו למשל, אם דרגת הזיהום מאוד נמוכה אבל המחיר דומה או זהה לזה של מכונית בעלת דרגת זיהום גבוהה הרבה יותר, הצרכן צריך לבדוק אם המכונית הזו נמכרת בכמויות גדולות לחברות ליסינג - עובדה שיכולה להשפיע על ירידת הערך של המכונית או ההיצע שלה".

     

    אבל מס הקנייה לא ירד, אלא עלה - מ-75% כיום ל-90% ב-2 באוגוסט, ול-83% "בלבד" אחרי הסכם הפשרה שהושג בשבוע שעבר עם ועדת הכספים?

     

    "מס הקניה על רכב בישראל לא היה 90% כבר זמן רב. מאחר שיש הטבות מס על בקרת יציבות אלקטרונית, על כריות אוויר - ועכשיו, על דרגת זיהום - המס בפועל ("מס קנייה אפקטיבי") נמוך משמעותית. רק רכב מסחרי בדרגת הזיהום הגבוהה ביותר, ובלי בקרת יציבות וכריות אוויר, שילם מס קניה מרבי של 90%. כיום יש בישראל מס קניה דיפרנציאלי - כלומר, שיעורי המס משתנים באופן משמעותי, בהתאם לרמת הזיהום של המכוניות".

     

    "מס אפקטיבי" נשמע כמו תרגיל חשבונאי של רשות המסים, שנועד להראות שהורדתם את המס, כאשר בפועל העלתם אותו.

     

    "בפירוש לא. נכון שהצרכן מסתכל רק על המחיר הסופי - זה רק טבעי. אבל כמו שהצרכן מסתכל היום על אבזור וצריכת הדלק - ואולי גם על בטיחות - הוא צריך להתרגל להסתכל גם על דרגת הזיהום. הדרך הנכונה לעשות זאת, היא להשוות בין כמה דגמים קרובים בכל הנוגע למחיר לצרכן, דרגת הזיהום - וכפועל יוצא, גם המס האפקטיבי.

     

    "המשמעות של דרגת זיהום נמוכה יותר היא פשוטה וברורה - שיעור מס קניה אפקטיבי נמוך יותר. וחשוב לציין ש"מס אפקטיבי" הוא לא תרגיל חשבונאי: כל מה שאנחנו עושים, הוא לוקחים את שיעור המס המרבי, מפחיתים את ההטבה בשקלים - אותה כל צרכן יכול לראות בטבלאות רשמיות של רשות המסים - ואת התוצאה מחלקים במחיר היבוא של המכונית".

     

    הפשרה שהושגה בשבוע שעבר עם ועדת הכספים, כללה את ביטול הטבת המס למערכת בקרת היציבות - מה שאומר שבפועל, מס הקנייה עלה.

     

    "שוב, התשובה היא לא. למשל, בקטגוריית המכוניות המשפחתיות בעלות מנוע בנפח 1.6 ליטר - הכוללת מכוניות כמו קיה פורטה, יונדאי i30, מאזדה 3 ושברולט קרוז - המס האפקטיבי נע בין 55% ו-71%. לפני הסכם הפשרה, שיעור המס בקטגוריה היה בין 57% ו-74%, בהתאם לרמת הזיהום של כל מכונית.

     

    "גם במכוניות קטנות, 'סופר-מיני', הסכם הפשרה הפחית את שיעור המס המוטל בפועל. לפני הסכם הפשרה, שיעור המס היה בין 48% ו-67%, וכעת הוא בין 48% ו-61%".

     

    בעניין שווי השימוש ברכב צמוד: החלפתם את שיטת החישוב, ומינואר 2010 המס החודשי יחשוב כאחוז קבוע ממחיר המחירון. אבל בשבוע שעבר, אחרי הסכם פשרה עם ועדת הכספים, נקבע שיהיה אחוז מסוים ב-2010 ואז ב-2011 הוא שוב ישתנה.

     

    "שוווי השימוש ב-2010 יהיה 2.04% ממחיר המחירון לרכב שמחירו עד 130 אלף שקל, ו-2.48% לרכב שמחירו מעל 130 אלף שקל. ב-2011, שווי השימוש לכל המכוניות - בכל מחיר - יהיה 2.5%. רק אם המחיר הממוצע של כלי הרכב בישראל - שהוא מחיר משוקלל - ישתנה משמעותית ב-2011, שווי השימוש יעלה או ירד, בהתאם לשינוי.

     

    "אם המחיר הממוצע יעלה משמעותית, שווי השימוש ירד עד לשיעור מינימאלי של 2.43%. אם המחירים ירדו משמעותית, יעלה השווי עד שיעור מרבי של 2.6%. בשורה התחתונה, אם כלי הרכב יתייקרו בצורה משמעותית - אז מן ההגינות להפחית את השווי. חשוב להדגיש שלא מדובר במחיר של רכב ספציפי, אלא בשינויים של המחיר המשוקלל של כל המכוניות הנמכרות בישראל".

     

    בסופו של דבר, מאז התחילה הרפורמה ב-2 באוגוסט, לא היה כל שינוי בשוק הרכב. מחירי מרבית המכוניות לא ירדו, המס שמשלמים עובדים רכב צמוד לא השתנה, והצרכנים לא רצים לקנות מכוניות קטנות שפולטות מעט זיהום. אז מה הרווחנו?

     

    "אני רוצה להאמין שבשנת 2012, אחרי שוך הקרבות, התחרות בשוק הרכב תהיה יותר משוכללת מכפי שהיא היום. הציבור משלם הרבה כסף על רכישת מכונית, ויש גמישויות בכל דבר - גם בשוק הרכב, ויש תחרות כמעט בכל דבר - גם בשוק הרכב.

     

    "והנה תזכורת קטנה למה שיכול לקרות למחירי המכוניות: בשנת 2005, מכוניות משפחתיות פופולאריות נמכרו ב-122 אלף שקל, כאשר מרבית המכוניות במחיר הזה הגיעו עם שתי כריות אוויר או ארבע בלבד, עם מערכת ABS - וזהו. מרבית המשפחתיות נמכרות היום בכ-115 אלף, עם שש כריות אוויר, ABS ובקרת יציבות אלקטרונית".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, בועז סופר
    צילום: דודי ועקנין
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים