שתף קטע נבחר

מותר לקשט בית עם פסל?

שאלה:

 

מותר לקשט בית עם פסל? (אושרת, צפון)

 

תשובה:

  

אושרת שלום,

 

האיסור של עשיית פסל מן התורה הוא רק כאשר עושים פסל עם כוונה לשם עבודה זרה. אולם כאשר הדבר נעשה לנוי, כמו אנדרטאות – אין בזה איסור תורה.

 

אולם, כדי להרחיק מאיסור חמור זה, אסרו חכמים על צורות בעלי חיים מסוימים וצורות אדם גם אם אינם עשויים לשם איסור. וכך כותב הרמב"ם: "אסור לעשות צורות לנוי, ואף על פי שאינה עבודת כוכבים שנאמר 'לא תעשון אתי', כלומר צורות של כסף וזהב שאינם אלא לנוי כדי שלא יטעו בהן הטועים וידמו שהם לעבודת כוכבים, ואין אסור לצור לנוי אלא צורת האדם בלבד, לפיכך אין מציירים לא בעץ ולא בסיד ולא באבן צורת האדם, והוא שתהיה הצורה בולטת כגון הציור והכיור שבטרקלין וכיוצא בהן ואם צר לוקה, אבל אם היתה הצורה מושקעת או צורה של סמנין כגון הצורות שעל גבי הלוחות והטבליות או צורות שרוקמין באריג הרי אלו מותרות". (רמב"ם הלכות עבודת כוכבים פרק ג הלכה י ). כלומר, לדעתו אסור לעשות פסלי אדם אפילו שנועדו רק לנוי, וכן גם ציורים של אדם אסורים אם הם בולטים. אולם אם הציורים שטוחים, או שקועים – הדבר מותר.

 

פוסקים אחרים החמירו גם בזה והתירו רק בצורת אדם שטוחה שאינה בולטת.

 

פוסקים אחרים הגבילו איסור זה, והתירו גם פסלי אדם, בתנאי שאינם מהווים דמות שלמה, וכך כתב בשולחן ערוך: "יש מי שאומר שלא אסרו בצורת אדם ודרקון אלא דוקא בצורה שלימה בכל איבריה, אבל צורת ראש או גוף בלא ראש, אין בה שום איסור לא במוצאו ולא בעושה" (יורה דעה סימן קמא, ז), והוסיף הרמ"א שכך נוהגים.

 

לפי זה, אם דמות האדם אינה שלמה, ובפרט אם היא רק חצי דמות, אפשר להקל.

 

הפוסקים דנו בנושא זה, גם ביחס לעשיית בובות משחק לילדים, (האריך בזה הרב עובדיה יוסף במספר מקומות (למשל בשו"ת יחווה דעת חלק ג סימן סד), וכתב להקל, מכיוון שהבובות אינן עשויות בצורה מכובדת וברור לכל שאין בזה כוונה לעבודה זרה. עם זאת, כתב להעדיף בובה שאינה שלמה.

 

נמצא, שפסלים העשויים לקישוט הבית אין בהם איסור. אם אלו פסלי אדם – צריך שהדמות תהיה חסרה מעט, ובאופן כזה גם פסלי אדם יהיו מותרים. כל טוב (נשעב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים