שתף קטע נבחר

כמו גלויה: מדריך לצילום בחופשת סקי

עד שאתם כבר נוסעים פעם בשנה לשבוע בגן עדן מושלג, מן הראוי שתחזרו עם תיעוד דיגיטלי ראוי. זה הזמן לשים סוף לתמונות האפרוריות והשרופות. כמה טיפים פשוטים לגבי מהירויות תריסים, חשיפה ופוקוס יעזרו לכם לתקתק תמונות שיוציאו לכולם בבית את העיניים

לרובנו זה קרה לפחות פעם אחת. הגענו לחופשת סקי מושלמת - כזו שבה השמש זורחת כל השבוע, השמיים כחולים והשלג בוהק - ותיקתקנו תמונות במרץ כדי שכל מי שנשאר בבית יקנא. אבל כשהגיעה העת להשוויץ, גילינו שהתמונות יצאו אפרוריות, שרופות, מטושטשות, או פשוט סתמיות.

 

אלופים בצילום בשלג? השתתפו בתחרות "תמונת העונה" ותוכלו לזכות בסופ"ש באישגל

 

למה לפעמים כל קשר בין הנוף שראיתם לזה שבתמונה מקרי בהחלט? כי תנאי אור משתנים, השתקפויות של השלג הבהיר ומזג אוויר קיצוני הופכים את חופשת הסקי למאתגרת הרבה יותר לצילום.


רוצים תמונות שנראות כמו גלויות? תמשיכו לקרוא (צילום: יעל שמיר)

 

הנה כמה טיפים פשוטים שיעזרו גם לצלמים חובבים לשפר פלאים את התוצאות:

 

תחזוקת מצלמה בתנאי קור

יש מצלמות מיוחדות שנועדו לעמוד בתנאים קשים: זעזועים, קור, מים, צלילה וכו'. מצלמות עמידות לתנאי שלג וקור מכונות באנגלית Freeze Proof, והן כמובן גם יקרות יותר, אבל יש דרכים להגן גם על מצלמות שאינן עמידות לקור:

  • נקו את העדשה והצג במטלית בלבד, שכן הבל פה עלול להפוך לקרח.
  • הצטיידו בסוללות חלופיות. סוללות, ובמיוחד ישנות, נוטות לאבד פוטנציאל בקור ולהתרוקן מהר מהרגיל.
  • אל תשאירו את המצלמה חשופה למשך זמן ארוך.
  • בכניסה לחדר חם הכניסו את המצלמה לשקית אטומה, כדי שהשקית תירטב מההתעבות ולא המצלמה. אם בכל זאת נוצרים אדים, הוציאו את הסוללה וכרטיס הזיכרון, השאירו את התאים פתוחים, ותנו למים להתנדף.
  • השתמשו בנרתיק צילום אטום כדי שהמצלמה לא תירטב במקרה שתיפלו.
  • השתמשו בשקיות סיליקה ג'ל כדי לספוג רטיבות בנרתיק המצלמה ובשקיות האטומות.

 

חשיפה נכונה

מד האור של המצלמה הדיגיטלית הוא יצירה אלקטרונית מתוחכמת, אבל גם הוא יכול להתבלבל לחלוטין ע"י שדה בוהק של שלג. בעת צילום שלג המצלמה מנסה להתאים את האור ל-midtone וסביר להניח שמצב זה יביא לתת חשיפה ולשלג שייראה בתמונה אפרורי וקודר.

 

ניתן לתקן את זה ע"י הגדלת פיצוי החשיפה לפני הצילום. מידת הפיצוי תלויה במצב התאורה וברגישות המצלמה, אבל הגדרה בין 0.3+ ל- 1.0+ EV צריכה לעשות את העבודה. אם זה נשמע לכם כמו סינית, פשוט השתמשו בהגדרה מובנית של סצינת שלג (scene mode) שקיימת ברוב המצלמות. היא כבר תפצה את החשיפה כנדרש.


חפשו במצלמה שלכם, אולי יש לה גם (צילום: מלכי שחם)

 

תאורה אחורית וצלליות

הבהירות של הרקע המושלג עלולה לגרום לפרטים בחזית התמונה להישטף החוצה וליצור אפקט של צללית. לכן, רצוי להתמקם כך שלרקע תהיה פחות השפעה על הצילום, כלומר להתקרב ולמלא את המסגרת עם הנושא/דמות שרוצים לצלם.

 

רקע של עצים או מבנים יקטין את הסיכוי להיווצרות צלליות לא רצויות.

 

חשיבות השעה ביום

שעות הבוקר המוקדמות ושעות אחר הצהריים יספקו גווני פסטל חמים לצילומים, בעוד שהאור הבוהק בצהריים יביא לגוונים נייטרלים. אם רוצים לקבל צילומים צבעוניים יותר, יש להימנע מצילום באמצע היום ולהשתמש באור של שעות הבוקר או אחה"צ (ראו בגלריה).


חשיפה נכונה יכולה לעשות את ההבדל

 

פלאש בצהרי היום

הדעה הרווחת היא שצילום עם פלאש די חסר תועלת בחוץ. עם זאת, כשמצלמים בשלג הפלאש דווקא יכול להדגיש פרטים שהמצלמה אינה יכולה להפיק בלעדיו.

 

במצלמות דיגיטליות רבות יש מה שנקרא "מילוי פלאש", שנועד "למלא" צללים ופרטים מוצללים בתאורה אחורית. בתמונה הזו, למשל, שימוש בפלאש גורם לפרטים בפניהם של הגולשים להתגלות בצורה ברורה יותר.

 

ההשתקפות הגבוהה של השלג מאפשרת לפלאש להוסיף מרקם ועניין. כשיורד שלג למשל, דווקא שימוש בפלאש עשוי ללכוד את הפתיתים הנופלים ולהוסיף עומק לתמונה.

 

במצלמות מסוימות שמאפשרות זאת, ניתן להגדיר את הפלאש כ"איטי מסונכרן" (נקרא לעיתים סנכרון איטי). פלאש איטי מסונכרן משמש לצילום בתנאי תאורה לקויים. הבעיה: הצמצם יעבוד במהירות נמוכה, מה שיחייב אתכם לשמור על יציבות גדולה בצילום.

 

יש להימנע משימוש בפלאש בעת צילום תקריב או צילומי מאקרו על רקע בהיר.

 

צילום: מלכי שחם

 

יצירת תצלום מעניין

אופיו המונוטוני של השלג נותן הזדמנות להשתמש בניגודיות. כדאי לאתר נושאים ופרטים צבעוניים כדי לשים בסמוך לרקע השלג המונוכרומטי או לשמי החורף הקודרים. אם הצילום מכיל שלג בקדמת התמונה, יש לבחור בפרטים בעלי צבע מנוגד כגון שמיים כחולים או קבוצת עצים.

 

עד כאן הטיפים לחובבים. צלמים משקיענים במיוחד, שרוצים באלבום שלהם תמונות שנראות כאילו נלקחו ממגזין גלישה בינלאומי, צריכים להגיע מצוידים לא רק בציוד הטוב ביותר שיש, אלא גם בהרבה סבלנות. מה צריך בשביל לקחת את צילום החופשה לרמה הבאה?

 

היכרות עם הציוד

צילום סקי וסנובורד ,כמו כל צילום ספורט, דורש טכניקה והכנה מיוחדת. האתגר הגדול כולל התעסקות עם גופים שנעים במהירויות גבוהות ובזויות שונות, מעקב עם המצלמה אחר הגולש והיכולת לשמור על פוקוס לאורך הדרך.

 

לפני חופשת החורף, נסו לצלם סצינות דומות: רוכבי אופניים במדרון או אפילו מכוניות חולפות בכביש. צלמו בחוף הים ביום שמשי (לחול יש אפקט החזר אור דומה לשלג) ונסו את המצלמה שלכם במצבי צילום משתנים. הורידו את הפוקוס והחשיפה האוטומטיים ושחקו עם מהירות התריס עד שתגיעו לתוצאות הרצויות.

 

הכנת הסצינה

הסוד לצילום שלג מוצלח כולל שלושה מרכיבים: תזמון, תזמון ותזמון. יש להתמקם בנקודה שהגולש יחלוף על פניה במהירות, ולתאם את הסצנה מראש (איפה תעמדו, מה הגולש יעשה וכו').

 

חשוב לקבוע סימן מוסכם ליציאת הגולש לדרך. ודאו שהגולש הבין את הסימן ושהוא מודע לפרק הזמן שלוקח לכם להתמקם ולהיערך. קבעו סימן מוסכם שמבוסס על תנועות ידיים ולא על קול.

 

חשוב להיות חופשיים ונינוחים ככל האפשר בעת הצילום. הורידו את המגלשיים/הבורד והסירו את הגוגלס והכפפות. שקלו לקחת זוג כפפות דקיקות או כאלה שבהן קצות האצבעות חשופים.


תיאום עם הגולש - קריטי (צילום: OT Val Thorens. M. Berenguer)

 

תפיסת התנועה

מקמו את עצמכם בנתיב הצפוי של הגולש, וקבעו את המיקום המדוייק בו תלחצו על הכפתור. למשל, המיקום יכול להיות אחד המוגולים בדרך בו הייתם רוצים שהגולש יעבור ויעיף פתיתי שלג לכל עבר. אם הגולש יורד ישירות אליכם ומולכם, אפשר להשתמש במהירות תריס קטנה יותר. אם הוא חולף על פניכם מצד לצד, יש להגדיל את המהירות.

 

אחת הבעיות בפוקוס אוטומטי היא שהמצלמה מכוונת אותו תמיד למרכז הפריים, ואובייקטים בצדדים עלולים לצאת חדים פחות. נסו לקבע מראש את הפוקוס למיקום בו הגולש יחצה, ולא להזיז את המצלמה. חלק מהמצלמות החדישות מאפשרות Focus Tracking - הן מתבייתות על האובייקט ועוקבות אחריו תוך השארת הפוקוס עליו.

 

בעיה נוספת שקיימת במיוחד במצלמות "Point and Shoot" היא שהן לא מצלמות מיד עם הלחיצה, אלא מעכבות את הצילום בגלל ניסיון לבצע פוקוס אוטומטי. אם למצלמה שלכם יש סוג כזה של עיכוב, שימו לב: ייתכן שהגולש כבר חצה את המיקום אליו התכוונתם למרות שלחצתם על הכפתור בזמן.

 

צילום תנועה פנורמי

כשגולש יורד במסלול בניצב אליכם, אתם יכולים כמובן לתפוס את הסצינה עם מהירות תריס גבוהה מאוד, אבל אז תתקבל תמונה שהכל בה קפוא ואין תחושה של תנועה מהירה.

 

כדי לשמור על הגולש בפוקוס ולטשטש את מה שסביבו יש להוריד את מהירות התריס ל-1/30 או 1/50, ולסובב את המצלמה יחד עם הגולש בהתאם לכיוון התנועה שלו. לחצו על ההדק והמשיכו לעקוב אחרי הגולש גם לאחר הלחיצה, והתוצאה תהיה אפקט מהירות מסחררת (ראו בגלריה).

 

קפיצות

צילומי קפיצות הם דבר מרהיב, ומומלץ להשתמש במהירות תריס גבוהה מאוד - 1/1000. כדי להגיע לתוצאות טובות מומלץ קודם כל לרדת נמוך ככל האפשר, אפילו להישכב על השלג. גם הקפיצה הכי קטנה תיראה מרשימה כשהמצלמה מתחת לגולש. אם למצלמה שלכם יש Mode של צילום ספורט השתמשו בו. הוא יתאים את פתיחת הצמצם לפי מהירות התריס שתגדירו.

 

צלמו מקרוב, אפילו מקרוב מאוד לגולשים. רסיסי שלג על המצלמה הם דבר טוב לתמונה. אל תהססו להשתמש בפלאש, שכן בד"כ זווית הצילום שלכם תהיה כלפי השמש ופני הגולשים יהיו מוצללים.

 

צילומי לילה

צילומי שלג בלילה יכולים להיות מרהיבים, שכן השלג מקבל גוונים שונים מהתאורה סביבו. אך צילום לילי מחייב פתיחת תריס למשך זמן ארוך במיוחד (כמה שניות), מה שהופך את יציבות המצלמה לקריטית. לכן, הקפידו להשתמש בחצובה או להעמיד את המצלמה על בסיס יציב (אדן חלון, גג רכב וכו').

 

תמונות נוף סטטיות הן יעד עדיף לצילום בלילה מכיוון שאין עצמים נעים שעלולים לגרום לטשטוש. צילום של גלישה בלילה הוא כבר עניין מורכב יותר, שדורש סביבת גלישה מוארת כהלכה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום שלג בלילה
צילום: מלכי שחם
צילום: מלכי שחם
צילום מול השמש דורש מיומנות
צילום: Val Thorens Tourist Office
מומלצים