שתף קטע נבחר

הציבור לא מתעניין בתמ"א 38

יזמי נדל"ן, מהנדסים ופקידי ממשלה תמימי דעים: תכנית תמ"א 38, שנועדה לספק תמריצים לחיזוק בניינים שאינן עומדים בתקן העמידות בפני רעידות אדמה, פשוט אינה עובדת. הכדאיות הכלכלית נמוכה, הביורוקרטיה מסרבלת והדיירים לא מוכנים לאשר את תכניות הבנייה. ובינתיים רעש האדמה מתקרב

"תמ'א 38 היא פטנט של היהודים. מבחינתנו יש פה חלמאות רבה"! הדובר הוא חזי ברקוביץ, מהנדס העיר תל-אביב. המקום: ועדת הכלכלה של הכנסת. על סדר היום: מה לעשות כדי להציל כמה שיותר בניינים מסכנת ההתמוטטות האורבת להם ברעידת האדמה הקרובה לפי ההסתברות הסטטיסטית.

 

תמ"א 38 היא תכנית המתאר הארצית הממשלתית שמציעה צ'ופרים נדל"ניים כדי לעודד את חיזוק המבנים הרבים שלא הוקמו לפי תקן העמידות ברעש אדמה. התקן נולד לפני כ-20 שנה. תכנית ההצלה הוגבלה ל-5 שנים. תוקפה פג בימים אלה. היענות הציבור שואפת לאפס. הרעש בהאיטי לפחות דחף להאריך אותה ב-5 שנים נוספות, בתקווה שמאות אלפי ההרוגים שם יפרצו את חומת האדישות כאן.

 

אצלנו צופים סדר גודל של עשרות אלפי הרוגים. אבל פתרונות קסם שיבטיחו תוצאה מיידית לא יצאו גם אחרי 100 הדקות של הדיון הרציני הזה. סיבות לא חסרות. חלקן הגיוניות. בעיקר עקב הזמן הקצר והאילוצים המרובים. האמירה של המהנדס הבכיר ברקוביץ קלעה בול. הוא גם אמר ש"עדיף לעודד בנייה חדשה במקום לחזק את הישנה בתוספות שרק יעוררו בעיות", כלומר, אין בעצם מה לעשות בכלים הקיימים.

 

יו"ר איגוד המהנדסים, דני מריאן, גילה כי בתמ"א 38 בחשו יזמים ועורכי דין חיפשו רווחים אך כמעט ולא מהנדסים שאמורים לספק את הפתרונות המקצועיים. כך למשל באזור תל-אביב נדחו על הסף 95% מבקשות החיזוק "מחוסר התאמה". בסוף, אחרי 3 סבבי דיונים ותיקונים אושרו 25%. ברקוביץ נקב במספרים: הוגשו רק 80 בקשות. אושרו 27. טיפה בעיר שרוב בתיה נבנו על חולות או על עמודים.

 

ד"ר אבי שפירא ממשרד התשתיות ויו"ר ועדת ההיגוי של ההיערכות לרעידת אדמה, אמר כי התחזית של תמ"א 38 התבססה על פוטנציאל של 100 אלף יחידות דיור לפחות. ההיענות בכל הארץ לא עולה על 1,000, בקושי 1%. וזאת אחרי שאמר כי "רעידת האדמה כבר היתה צריכה להתרחש". מי ומה מעכבים את השאר? התנהגות האזרחים והתנהלות הרשויות.

 

"עם ישראל מחכה שהמדינה תיתן לו ותעשה לו", אמר שפירא. "אבל גם אם המדינה תיתן לו תמריצים נוספים על הצ'ופרים המוצעים בתמ"א 38, אני לא צופה שההיענות תעלה על 12%". עו"ד גיא פרבמן, המתמחה במקרקעין ובמיסוי מקרקעין, מתאר את דרך החתחתים של תמ"א 38 שמוציאה ליזמים את הרוח מהמפרשים.

 

"לפני קבלת היתר בניה המפקחת על המקרקעין צריכה לומר את דברה. מתן ההיתר טעון גם הסכמה של רוב הדיירים לחיזוק ובעיקר לצ'ופר שניתן לקבלן בתוספת אחוזי בניה", אומר פרבמן, "את החללים שבין עמודי הבניינים – נקודת תורפה נפוצה – קשה לסגור בלי לספק מקומות חנייה חלופיים שאינם ואם מדובר בבנייה על הגג, נדרשת הסכמת כל הדיירים וכמעט תמיד יתנגדו אחד או שניים. העירייה דורשת מהקבלן לשלם היטל השבחה והוא מתקשה לגייס מימון לכל הפרויקט. הבנקים לא ילכו לקראתו כי אין לו מה לשעבד". וזו רק ההתחלה.

 

ולדיסלב ברסלבסקי, יזם מחולון שנרתם לתמ"א 38, משלים: "העיריות לא יודעות מה לעשות. לא בעניין חלופות החנייה, לא בעניין היטל ההשבחה או בקונסטרוקציה של החיזוקים. מה שהן כן יודעות זה קודם לגבות מאתנו את האגרות". ד"ר שפירא מוסיף: "התכנית מתעלמת מהפסיכולוגיה של דיירי הבניינים שבסיכון. כל אחד מחכה בדירתו לקבל בחינם את המגיע לו, ואחרי השלמת הפרויקט עוד מחכה מבחן התוצאה. בינתיים חיזוקים של מבנה אחד כבר התמוטטו".

 

השמאי הממשלתי הראשי אייל יצחקי וסמנכ"ל התאחדות הקבלנים אשר שוחט מסכימים שהבעיה של יישום תמ"א 38 היא בהעדר כדאיות כלכלית. שוחט טוען כי הפרויקט משתלם רק במקומות ששווי הקרקע לפחות 12 אלף שקל למ"ר. יצחקי טוען שהנתון הזה יפה רק לתל-אביב והסביבה.

 

במלים אחרות: ערי הפריפריה מופקרות לגורלן, כולל אלה שנבנו בקרבת מוקדי הרעש הפוטנציאליים בגליל ולאורך בקעת הירדן. שוחט מציע לנייד את זכויות התוכנית בין אזורי הביקוש לפריפריה, להציע פטור ממע"מ ולהקים קרן של המדינה שתסייע לדיירים.

 

יו"ר הוועדה סיכם בקריאה לממשלה "לפעול במהירות כדי לסייע בחיזוק המבנים שהוקמו עד 1980 שלא לפי התקן המחמיר לעמידות ברעידות אדמה. מצדו הוא הבטיח לקדם הצעת חוק פרטית שלו למתן פטור ממסים (שבח, השבחה ומע"מ) ליזמי בניה במסגרת תמ"א 38. גם אלה צעדים שלא יקדימו מהר תרופה למכה. בסך הכל מס שפתיים שלא מזיז לאיתני הטבע. אליבי לוועדת החקירה, אם תקום אחרי הרעש, שמהנדס העיר רמת-גן, חיים כהן, בטוח שינחת עלינו "בקרוב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הבניינים מסוכנים
צילום: אבי מועלם
מומלצים