שתף קטע נבחר

חלם ברכבת: יש גשר מודרני, אבל אין בו מעבר

כדי לפתור את מצוקת החניה בתחנת הרכבת באשדוד, הוקם מגרש חניה מרשים ומסודר. כדי למנוע מעקף רגלי הדורש הליכה ארוכה ומייגעת סביב גדרות וכדי לחצות את הפסים, נבנה גשר הולכי רגל מרשים ומודרני. אלא שהגשר סגור ומסוגר, ולא ניתן לעשות בו שום שימוש. ברכבת מאשימים את מע"צ, בחברה הלאומית לדרכים טוענים כי הם ממתינים לרכבת

איך הופכים את השימוש ברכבת לנוח ופופולרי יותר? לא כך. העליה הרצופה במספר הנוסעים ברכבת ישראל גורמת לבעיית חניה ברבות מתחנות הרכבת. כך גם בתחנת עד הלום באשדוד, אשר מצוקת המקום בה מכריחה את הנהגים לחנות במקומות אסורים, להפריע לתנועה ולספוג דו"חות. כדי לפתור את הבעיה, הקימה החברה הלאומית לדרכים (מע"צ), מגרש חניה חדיש, ענק ונוח, בצדה השני של התחנה, מעבר לפסים. כדי שהנוסעים יוכלו להגיע לתחנה מהמגרש, נבנה גשר חדש לתפארת. ואם נדמה לכם שזה הסוף הטוב של הסיפור - אתם טועים.

 

 

ברכבת ישראל טוענים היום כי ידיהם כבולות. דוברי הרכבת הסבירו ל-ynet כי מבחינתם, פרויקט הקמת הגשר, חניית הנוסעים ונגישות הנכים הנדרשת, עדיין לא הסתיים. כל עוד אין נגישות לנכים, ואין מעליות המאפשרות לעלות על הגשר למוגבלי תנועה, לא ניתן לעשות בו שימוש, כך אומרים שם. לטענתם, החניון החדש לא אמור כלל לפעול אלא להיות חסום לתנועת מכוניות, וזאת כדי שלא להטעות את הנוסעים שאינם יודעים כי ממילא ידרשו לצעוד מרחק רב. לדברי הרכבת, תשובה לבעיה אמורה לתת החברה הלאומית לדרכים, האחראית על הפרויקט.

 

בחברה הלאומית לדרכים הדברים נשמעים מעט אחרת. דובר החברה מסר כי על-פי סיכום עם משרד התחבורה, החברה התחייבה לבנות את מגרש החניה והגשר אליו, ואילו הרכבת התחייבה לדאוג לאחזקתם - "אנו ממתינים שהרכבת תיקח על עצמה את הפרויקט", אומרים שם. במילים אחרות: אנחנו את שלנו עשינו. נגישות נכים, מעליות או לא, אלה עניינים של הרכבת. אנחנו סיפקנו את שהתחייבנו לו.

 

בעיית הגשר ומגרש החניה אינה חדשה. במכתב שהגיע לידי ynet ונשלח לפני קרוב לשנה, פונה יצחק זוכמן, סמנכ"ל תשתית ופיתוח של הרכבת, לסמנכ"ל התשתית ברכבת, יריב כץ, ולאיתן שפרון, סמנכ"ל תכנון בחברה הלאומית לדרכים. זוכמן מזכיר לשניהם - "בעקבות ספקות שעלו באחרונה" - סיכומים שנערכו בעבר לגבי הגשר ומגרש החניה בתחנה. "בתום הביצוע... יועברו בתהליך מסירה מסודר לאחריות הרכבת, שתהיה אחראית מרגע המסירה ואילך לאחזקה ולתפעול של כל המתקנים...".

 

בדיקה שערך ynet עם מקורבים לביצוע, העלתה כי האחריות על נושא הנגישות לנכים באמצעות מעליות, מהווה את עיקר הבעיה. לדבריהם, בתכנון המקורי "נשכח" עניין הנגישות, המחייב כיום על-פי חוק. כאשר הוכנס התיקון לתכנית, הוברר כי כדי להתקין מעליות מתאימות, נדרשת המתנה ארוכה, זאת מכיוון שאין כאלה בהזמנה מיידית. בשלב זה, כך המקורבים, נוצר נתק בהשלמת הפרויקט, כאשר כל צד מטיל את האחריות על הצד השני.

 

וכך מאשימה הרכבת את מע"צ, וזו מאשימה את הרכבת. פרויקט החניון הענק והגשר המודרני שעלו הון, אינו בשימוש. נכים לא יכולים לעשות בו שימוש עקב המחלוקת בעניין המעליות, ובריאים בגופם אינם יכולים לעשות בו שימוש בגלל שנכים לא יכולים להשתמש בו. אז הנה הצעה לגופים המתקוטטים. פתחו את הגשר בינתיים, עד פתרון בעיית המעליות, עבור מרבית הקהל. אפשרי?

 

 


פורסם לראשונה 11/02/2010 17:34

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גשר יש, הולכי רגל אין
צילום: רותם פלדנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים