שתף קטע נבחר

הקרב בין התנ"ך לאבולוציה

קשה להפריז בחשיבות המאבק שמנהל המדען הראשי של משרד החינוך נגד הוראת האבולוציה כתיאוריה בלעדית. לא רק משום שמאות מגדולי המדענים בעולם מצדדים בעמדתו, אלא נוכח הקשר הישיר לייבוש הוראת התנ"ך והרוח בכלל

העמדה החשובה מאין כמותה שהציג המדען הראשי החדש של משרד החינוך, גבי אביטל, ולפיה הוא מתכוון לדאוג לכך שבבתי הספר לא ילמדו את גישת האבולוציה כתיאוריה היחידה לבריאת האדם, זכתה בינתיים בעיקר להתנפלות עליו מצד מי שהאבולוציה היא אחד מדגליו הפסבדו-נאורים ופסבדו-מדעיים.

 

לפני שנגיע לעיקר החינוכי בסיפור, חשוב להבהיר ולהזכיר כי בניגוד לניסיון לטעון שהמדען הראשי מתייצב כאן נגד האמת המדעית, ישנם מאות מדענים מרכזיים במערב, בהם חוקרים מרכזיים ובעלי-שם, הרואים בדארוויניזם תיאוריה מופרכת, ורבים מהם, בארה"ב למשל, יוצאים חזיתית נגד הוראתה הבלעדית במערכת החינוך.

 

הנה כמה דוגמיות: חתן פרס נובל לביולוגיה, פרופ' ארנסט צ'ין, קובע כי "רעיון 'הישרדותו של המתאים ביותר' הוא היפותזה שאינה מתבססת על ראיות כלשהן ואינה עולה בקנה אחד עם העובדות". פרופ' ס.ג'. גולד מהרווארד טוען כי אין בממצאי המאובנים שמץ דבר המוכיח את הדארוויניזם. פרופ' נ. אלדרידג' קובע כי "האפשרות שמגוון צורות החיים המוכר לנו כיום התפתח בהדרגה, בטלה לחלוטין, משום שאין כל אפשרות להגיע בהדרגה למין חדש של ממש".

 

קבוצה מעניינת נוספת היא המדענים תומכי "התכנון התבוני": 600 מהם, ביולוגים, כימאים ופיזיקאים בכירים, חתמו לאחרונה על הצהרה המתנגדת לדארוויניזם. הביוכימאי ד"ר מייקל ביהי קבע כי "כיום אנחנו מגלים שבתוך התא יש רכיבים טכנולוגיים מובהקים שלא היו יכולים להיווצר בכוחות עצמם". המתמטיקאי הנחשב ד"ר ויליאם דמבסקי העיר כי "הקרקע בוערת מתחת לרגלי הדארווניסטים".

 

אנשי התכנון התבוני קראו לשלב במערכת החינוך את גישתם, ולפיה הדברים לא התפתחו מעצמם אלא תוכננו מראש. הדארוויניסטים פנו בתגובה לערכאות משפטיות. בסקר שנערך במקביל במדינת אוהיו כדי לברר את עמדת הציבור, נמצא כי 84% מהציבור תומכים ב"תכנון תבוני" כלשהו.

 

ככה שיש מי שבהחלט מנסה למכור לנו לוקשים כשהוא יוצא נגד המדען הראשי אביטל. הטענה לפיה הצהרותיו של אביטל הן "צנזורה דתית המטילה ספק בתורת האבולוציה ומזכירה את משפט הקופים שהתנהל בארה"ב נגד מורה שלימד את תורת דארווין" – הינה הונאה של ממש. המצב היום בדיוק הפוך: מלמדים אצלנו רק את האבולוציה, ודווקא המתנגדים לאביטל מנסים להעמיד כאן למשפט – כלומר, לפטר מתפקידו את המדען הראשי, שקרא ללמד גם גישה אחרת. ובאמת לא ברור מי יותר דתי כאן - אביטל חובש הכיפה, או מצדדי "תורת האבולוציה".

 

אתאיזם המתחזה ל"חקר המקרא"

מכאן אנו מגיעים למשמעות החינוכית המרכזית של הסיפור, והיא קשורה להוראת התנ"ך שהושחתה אצלנו לאורך שנים בהוראה אקדמיסטית יבשה וכושלת, שהמאיסה על התלמידים את המופלא בספרים. הבורות הלשונית, העברית העילגת, הטעם הספרותי הפגום, התלישות של התלמידים מעברם – כל אלה קשורים במידה רבה לניתוק מהתנ"ך שגזרו עליהם בתי הספר שלנו.

 

מה שעומד מאחורי ההוראה האקדמית המשחיתה הזאת הוא ממש אותו אתיאיזם העומד עכשיו לוויכוח. בהוראת התנ"ך שלנו התחזה האתיאיזם הזה ל"חקר המקרא". כלומר: לא נגיד לכם ישירות שאין אלוהים ושהתנ"ך הוא סיפורי בדים – אבל "נחקור" יחד איתכם את התנ"ך, ונחקור אותו תמיד בצורה חשדנית לגמרי, המחפשת איפה "המספר המקראי" עובד עלינו. נקרא בתנ"ך (כלומר, אנחנו נקרא בשבילכם – כי אתכם לא לימדנו לקרוא בתנ"ך בלי שגיאות, וגם זה חלק מהניתוק שלכם מהתנ"ך) בצורה חשדנית וביובש מדעני ובמושגים לועזיים "מדעניים" ("דויטרונומיסטי", קזואיסטי", אפודיקטי", אטיולוגי" – והרשימה ארוכה) - עד שתצא נשמתו ותצא נשמתכם.

 

ואכן המטרה הושגה. תלמידינו לא מאמינים לתנ"ך וכמעט לא מעסיקים את עצמם בענייני אלוהים ורוח, כי כל התחום הזה הושטח והתייבש אצלם. הם הפסיקו להתעניין. ותודה לפרופסורי חקר המקרא שלנו, ותודה למשרד החינוך (שאיפשר להם דריסת רגל מוחלטת בדריסת התנ"ך), על שהביאונו עד הלום.

 

לכן נחזור ונאמר: המאבק שמנהל המדען הראשי גבי אביטל עשוי להתגלות דווקא כאור ראשון במלחמת הצלה רוחנית שלנו - בחידוש הקשר של התלמידים החילוניים עם התנ"ך. כמו שהיה בדורם של מייסדי הארץ וסופריה ובוניה. לא נפריע לאף אחד ללמוד בישיבות את "תורת האבולוציה" שלו, אבל במחילה, שיפסיקו להפריע לנו.

 

דורון קורן, מבקר ספרות ומורה לתנ"ך 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סיפור הבריאה. איפה הדארוויניזם?
דורון קורן
מומלצים