שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    צפוף באוטובוס? בקרוב יהיה צפוף יותר

    "אנחנו מחזירים את הצפיפות למערכת, כדי לא להגיע למצב שבו נוסע נשאר מאחור בתחנה", כך הסביר היום (ד') המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, את החלטת המשרד להכפיל את מספר הנוסעים להם מותר לעמוד במהלך הנסיעה, מ-10 ל-20. עוד נחשף בוועדה כי חברת אגד מעניקה לנוסעיה שירות לקוי במגוון תחומים

    משרד התחבורה מעוניין להכפיל את מספר הנוסעים שיכולים לנסוע בעמידה באוטובוסים בינעירוניים - מ-10 כיום ל-20 בעתיד הקרוב. כך אמר היום בישיבת הוועדה לביקורת המדינה, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר. הוועדה, אשר דנה בליקויים בשירות האוטובוסים, שמעה כי כי בכוונת המשרד לשנות את המגבלה המוטלת כיום על מספר הנוסעים בעמידה, לאחר שהנושא נבדק על-ידי צוות מומחי המשרד. יש לציין כי בקווים עירוניים לא מוטלת בפועל מגבלה על מספר הנוסעים בעמידה.

     

     


    רעיון חדש: הצפיפות באוטובוס תגבר, התור בתחנה יקטן (תצלום: יהודה כלתום)

     

    לדברי לנגר, "בניתוח המאזן בין צפיפות באוטובוסים ובין להשאיר נוסעים בתחנה, החלטנו לשנות את המגבלה. אנחנו מחזירים את הצפיפות למערכת, כדי לא להגיע למצב שבו נוסע נשאר מאחור בתחנה". יו"ר מועצת המנהלים של אגד, גדעון מזרחי, חיזק את דברי לנגר, ואמר כי במרבית הקווים הבינעירוניים כלל אין בעיית צפיפות. "הקווים הבינעירוניים לא צפופים, אמנם יש מה שנקרא בלת"מים, מקרים לא צפויים - פתאום חיילים באים - אבל בהגדרה, בקווים בינעירוניים נוסעים בישיבה".

     

    במהלך הדיון, חשף המשנה למנכ"ל מבקר המדינה, צבי ורטיקובסקי, כי משרד המבקר סיים לערוך ביקורת בעניין רמת השירות לנוסעים ברכבת ישראל. ממצאי הבדיקה צפויים להיכלל בדו"ח המבקר 60ב, שיפורסם במאי הקרוב. עוד אמר ורטיקובסקי כי בכוונת המבקר לערוך ביקורת דומה כבר בעתיד הקרוב גם בחברת דן.

     

    "רמת השירות - לא נאותה"

    בתחילת הדיון הציג ורטיקובסקי את עיקרי דו"ח המבקר, שפורסם במאי 2009 בעניין השירות הניתן לנוסעים בחלק מחברות האוטובוסים. לדבריו, משרד התחבורה לא הצליח לאכוף על מפעילי תחבורה ציבורית חדשים רמת שירות נאותה: "על המפעילים האלה לא נאכפו התחייבויות, כמו אי-ביצוע נסיעות, אי-התאמה למסלול הקבוע ברישיון, הפעלת אוטובוסים בצפיפות גבוהה מהמותר, הופעה מרושלת של הנהגים, אי-עמידה בתקנות בטיחות, אוטובוסים מלוכלכים, והיעדר מפות ולוחות זמנים בתחנות".

     

    הדו"ח כלל התייחסות נרחבת לחברת אגד, ומצא ליקויים רבים בפעילותה - כמו גם במערך הבקרה שמפעיל משרד התחבורה. הביקורת שנערכה באגד מצאה חריגות בתחומים רבים: ביצוע נסיעות בניגוד לתכנון, אי-עמידה בלוחות הזמנים, דיווח לקוי על מצב אוטובוסים, שילוט לקוי בתחנות, וחוסר מידע לציבור. המבקר גם מצא כי גם הטיפול של החברה בתלונות הציבור לקוי: "ההנהלה לא קיימה מעקב אחר תיקון הליקויים, וגם הטיפול של משרד התחבורה בתלונות הנוסעים מתמשך זמן רב", דברי ורטיקובסקי.

     

    תוצאת הליקויים היא רמת שירות ירודה: "תחבורה ציבורית צריכה להיות תחלופה לרכב פרטי", אומר היום ורטיקובסקי, "ככל שהרמה בתחבורה הציבורית פחות מתאימה ויותר בעייתית - הרי ברור שנהגים פרטיים לא ירצו להשתמש בה, וכך היעד של הממשלה לעודד את התחבורה הציבורית לא מושג, ויש להפנות לכך תשומת לב מיוחדת. מה גם שהממשלה נותנת סובסידיה, והיא צריכה לעמוד על כך שתתקבל רמת שירות נאותה לנוסעים".

     

    מנסים לשפר בכל זאת

    בתגובה לממצאי הדו"ח, הציג היום המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, רשימה ארוכה של צעדים שנקט המשרד כדי לתקן את הליקויים. לדבריו, רמת השירות נאכפת באמצעות חברת בקרה פרטית, המפקחת על פעילות חברות האוטובוסים. החברה בוחנת את השירות על-פי רשימה של מדדים קבועים מראש, ובאמצעותם מדורגות כל מפעילות האוטובוסים. על-פי ממצאי הבקרה, כך אומר לנגר, חברות האוטובוסים הוותיקות - אגד ודן - מקבלות ציונים נמוכים מאלה של החברות החדשות. לנגר גם אמר כי ציוני הבקרה משמשים את המשרד במכרזים להפעלת קווי אוטובוסים חדשים וקיימים.

     

    אחד הצעדים החשובים ביותר לשיפור השירות לנוסעים, שנקבע כבר בדו"ח של ועדה ציבורית שפעלה ב-2007, הוא הקמת רשויות לניהול התחבורה הציבורית במטרופולינים. אלא שלמרות שעברו כשנתיים וחצי מאז פרסמה אותה ועדה את מסקנותיה, עדיין לא הוקמו הרשויות האמורות. לדברי לנגר, ב-2010 צפויה הקמתה של רשות ראשונה, בחיפה, שתשמש מעין "פיילוט" לבחינת הנושא. לאחר מכן, במהלך 2011, יביא משרד התחבורה לכנסת הצעת חוק, שתשמש בסיס להקמת רשויות דומות בתל-אביב וירושלים - שכנראה לא יוקמו לפני 2012.

     

    עוד נושא שהעלה משרד מבקר המדינה, ואמור גם הוא לזכות לטיפול מצד משרד התחבורה, הוא היעדר תיאום בין אמצעי תחבורה ציבורית: אוטובוסים של מפעילים שונים, וכן בין אוטובוסים ורכבות. לדברי לנגר, משרד התחבורה - במסגרת פרויקט הנקרא "שילובים" - פועל לשיפור השילוביות בין אוטובוסים ורכבות. עניין התיאום בין המפעילים השונים אמור להשתפר כנראה בקיץ הקרוב, לאחר שיופעל מרכז מידע משותף לכל חברות האוטובוסים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צפוף באוטובוס? יהיה צפוף יותר
    צילום: יובל הראל
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים