שתף קטע נבחר

 

האיחוד האירופי יכריע: המטוסים ישובו לשמיים?

שרי התחבורה של הגוש האירופי יקיימו פגישת חירום כדי לקבוע עד כמה מסוכן לאפשר למטוסים להמריא בצל האפר הוולקני. כמה מדינות כבר אישרו מספר מוגבל של טיסות, אך ספרד העריכה כי חצי מהמרחב האווירי של היבשת ייפתח עוד היום

משבר התעופה מאיים לשתק את אירופה זה היום החמישי ברציפות, אבל ביבשת תולים תקוות בפגישת שרי התחבורה שתתקיים היום (ב') ואשר עשויה להחזיר המוני מטוסים לשמיים. ספרד, המכהנת כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, העריכה כי 50 אחוזים מהמרחב האווירי ביבשת ייפתחו היום מחדש.

 

משבר התעופה - סיקור נרחב ב-ynet:

 

הר הגעש אייפייליוקול באיסלנד, שפרץ ביום רביעי שעבר, חיבל בתוכניתיהם של מיליוני נוסעים ברחבי העולם, ובייחוד באירופה. ענן של אפר וולקני התפזר ברחבי היבשת, ומטוסים קורקעו מחשש שחלקיקים ייפגעו בפעילות המנועים. ההערכה היא שבכל יום שעובר מפסידה תעשיית התעופה 200 מיליון דולרים. 


מה יחליטו השרים? נוסעים בנמל שארל דה-גול בפריז (צילום: רויטרס)

 

המוני הנוסעים, שמצאו עצמם תקועים ברחבי העולם ללא יכולת לשוב לבתיהם, מחכים למוצא פיהם של 27 שרי התחבורה של מדינות הגוש האירופי. השרים ייערכו היום פגישת חירום באמצעות שידורי וידאו בלווין כדי לגבש אסטרטגיה אחידה לטיפול במשבר.

 

השר לענייני האיחוד האירופי בממשלת ספרד, דייגו לופז גרידו, שארצו מכהנת כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, העריך שהיום כבר ייפתח מחצית מהמרחב האווירי ביבשת. גרידו הדגיש כי ההחלטה תתקבל רק לאחר פגישת שרי התחבורה ואחרי שהרשויות יעודכנו בתנועת האפר הוולקני. "זה יהיה קשה, וזו הסיבה שעלינו לפעול בתיאום", אמר.

 

מומחים דיווחו כבר אתמול על התפזרות חלקית של ענן האפר הוולקני. בעקבות ההודעות, מדינות רבות ביבשת נתנו "אור ירוק" למספר מוגבל של טיסות, ורק לכיוונים מסוימים. אולם עבור חברות התעופה והנוסעים, זוהי רק טיפה בים. מחברת אל-על נמסר כי בבוקר ממריאות טיסות לרומא, לסופיה, למדריד, לברצלונה, למרסיי, לוורשה ולאתונה. אולם לא יוצאות טיסות לבוקרשט, לקייב, למינכן, לברלין, לבודפשט ולמילנו.

 

חברות התעופה לוחצות

ממשלות אירופה ורשויות התעופה האירופיות נתונות ללחץ מתמיד מחברות התעופה התובעות לבטל את המגבלות לאלתר. כמה מהחברות - בהן KLM, איר-פראנס, לופטהנזה ואוסטריאן איירליינז - אף ערכו טיסות ניסוי על דעת עצמן, וקבעו כי חלקיקי האפר הוולקני לא מסכנים את שלום הנוסעים.  


KLM הכתירה את הניסוי כהצלחה. נמל סכיפהול (צילום AFP)

 

טיסות הניסוי הללו כבר הציתו דיון ציבורי באירופה בשאלה האם רשויות התעופה של האיחוד האירופי לא הגזימו בתגובתם לאיום המציב ענן האפר על שלום המטוסים. אחרים מפנים אצבע מאשימה דווקא לחברות התעופה בטענה שהאיום הוא ממשי, בעוד הן מבקשות להתעלם מתקנות הבטיחות כדי להחזיר את המטוסים לאוויר ולהימנע מהפסדיים כספיים נוספים.

 

מבקרי חברות התעופה הם מסתמכים על מקרה שאירע ב-1989. מטוס בואינג-747 של חברת KLM טס לתוך ענן של אפר וולקני באלסקה, וכתוצאה

מכך אירעו תקלות בכל ארבעת מנועיו. כשהמטוס ירד לגובה נמוך יותר, המנועים שבו לפעול והוא הצליח לנחות. אולם תוצאה זו אינה מחייבת שמטוסים אחרים ייזכו לנחיתה רכה ולסוף שמח.

 

בינתיים, העיניים נשואות להר אייפייליוקול שממשיך לפלוט ענני אפר וולקני לאוויר. המכון המטאורולוגי בבריטניה הודיע אמש כי אין דרך לדעת בוודאות שאזורים שבהם התפזרו החלקיקים יישארו נקיים מאפר בימים הקרובים.


פורסם לראשונה 18/04/2010 23:47

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס בריטיש איירווייז
צילום: AP
קמפינג בנמל סכיפהול באמסטרדם
צילום: AFP
ההר שהיכה באירופה
צילום: AP
מומלצים