שתף קטע נבחר

לעשירים מותר להפלות?

בבית הספר בעמנואל היטיבו לטפל במלוא החומרה. אבל מה מתרחש בבתי הספר הייחודיים ל"טבע", "אמנות" או "מדעים"?

מחר תסתיים התקופה שקצב בג"ץ לגיבוש פתרון לסוגיית ההפרדה בבית הספר בעמנואל. אם משרד החינוך לא יודיע לבית המשפט כי הצדדים הגיעו לפתרון מוסכם, יהיה על "מרכז החינוך העצמאי" לשלם קנס של 10,000 שקל ליום, סכום כפול מזה שהוטל עליו לפני מספר שבועות. בנוסף, לראשונה יידרשו גם הורי הבנות במגמה החסידית שלא יצייתו לפסק הדין, לשלם קנס יומי עד שיחדלו מכך. השופטים הוסיפו כי אם ההורים ימשיכו בהפרה גם לאחר 31 במאי, ישקלו להוציא נגדם צווי מאסר.

 

נחישותו של בית המשפט העליון לטפל באפליה העדתית במסווה של יראת שמיים בבית ספר, ראויה להערכה רבה. במקום בו קולן של רשויות הממשל האחרות נדם, עולה קול צלול ובהיר המבטא את ערכי השוויון להם מחוייבת החברה הישראלית.

 

אולם נדמה כי בהחלטתו האחרונה הגיע בג"ץ למיצוי הכלים הנתונים בידיו לטיפול בסוגיה. אם לא יושג הסדר מוסכם, יתגלגל תפוח אדמה לוהט זה לאחריות של מי שאמורים היו לטפל בו מלכתחילה, ושנמנעו עד כה ממעורבות ממשית. השאלה החשובה היא האם במקביל לאכיפת הקנסות יפעל משרד החינוך גם לאכוף את מרותו על בית הספר ועל בעליו, ולאלצם לפעול לביטול האפליה.

 

מעבר לטיפול הנקודתי בבית הספר בעמנואל, אל לנו להתעלם מהעובדה שאפליה והדרה מבתי ספר אינם מנת חלקו של מוסד זה ואף לא של הציבור החרדי לבדו. אין ספק - האופן הבוטה בו בוצעה ההפרדה בעמנואל הוא אחד הגורמים העיקריים לתחושה הציבורית הקשה. אולם אפליה מעודנת ומתוחכמת שמשום מה אינה מעוררת גלי התנגדות כלשהם, מוכרת לכולנו. כך למשל צצו בעשורים האחרונים כפטריות אחר הגשם בתי ספר ייחודיים, שונים: "טבע", "אמנות", "מדעים", "תורני".

 

בתי ספר אלה נהנים לרוב גם מיתרונות של על-אזוריות, גם ממערך מיון וסינון של תלמידים וגם מתקצוב ממלכתי מלא. רבים שולחים לבתי ספר אלו את ילדיהם בגאווה ובשמחה.

 

אך עלינו לשאול ביושר, עד כמה בתי ספר פרטיים למחצה אלה מהווים עיר מקלט לשכבות המעוניינות בחינוך נבדל לילדיהן? עד כמה נועדו מנגנוני המיון ה"אובייקטיביים" לסנן את הזר, השונה והאחר? האם הסיבה שמדיניות הקליטה והמיון בבתי ספר אלה לא עולה לדיון ציבורי של ממש, נעוצה בהשתייכות ההורים לשכבות חברתיות משפיעות?

 

אין ספק - משרד החינוך והעומדים בראשו צריכים להוביל את המהלך לביעור האפליה בבית הספר בעמנואל. אולם אל להם לסיים בכך. זו הזדמנות לערוך בדק בית אמיתי, ללא משוא פנים, של כל מערך החינוך הסמי-פרטי שהתפתח בישראל. חובה לבחון ביושר את ההשלכות על יכולות מערכת החינוך הממלכתית המדולדלת לחזק את התלמיד המוחלש.

 

ד"ר עליזה לביא , המחלקה למדעי המדינה, אוניברסיטת בר אילן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בג"ץ עמנואל. הזדמנות לדיון מקיף
צילום: גיא אסיאג
מומלצים