שתף קטע נבחר

קאטצ'ה בקלי קלות

המתופף מאנו קאטצ'ה ניגן עם סטינג ופיטר גבריאל אבל לישראל הוא יגיע חמוש בלהקה משל עצמו, איתה יופיע בפסטיבל הג'ז באילת. בראיון הוא מספר על החברות עם סטינג, המחמאות ממתופפים צעירים יותר וההבדל בין להיות נגן ליווי למנהיג להקה

אפשר לזהות את זה בקלות: כל שצריך לעשות זה להשמיע את "Sledgehammer", השיר הנפלא והגרובי של פיטר גבריאל משנות השמונים הצבעוניות, או אולי את "Mad About You", השיר הנוגה והמדברי של סטינג.

 

אצל שניהם אפשר להרגיש את הקצב השולט, את הפעימות עליהן מתגלגלת המנגינה ואת מקלות התופים שמכות ביעילות גדולה על העורות והמצילות. בהקלטות של שני השירים הקלאסיים ישב מאנו קאטצ'ה מאחורי התופים, ואלה רק שתי דוגמאות קטנות מהתרומה העשירה שידיו סיפקו לעולם המוזיקה בעשורים האחרונים.

 

סולו תופים: צפו בקאטצ'ה בפעולה

 

אמנם סטינג ופיטר גבריאל עומדים בראש הרשימה, אך קאטצ'ה הצרפתי תרם את כישרונו לעוד עשרות אמנים כמו טורי איימוס, איתה ניגן באלבום המצמרר "Boys For Pele", ג'ף בק, פול יאנג, "טירס פור פירס" ויוסו אנ'דור. בתחילת שנות התשעים הוא החליט לשנות כיוון ולהוציא אלבום סולו ראשון משלו, אבל מהר מאוד חזר לעמדת התופים בפרויקטים אחרים.

 

בחמש השנים האחרונות החליט להשקיע יותר בעבודת הסולו ובלהקה בהנהגתו. שלושה אלבומים הוציא קאטצ'ה מאז 2005 ובעקבות האחרון, "Time Round" שיצא השנה, הוא יבקר בפעם הראשונה בישראל ויגיע לפסטיבל הג'אז באילת בסוף החודש. גם אם אינכם מעריצים גדולים של ג'אז, פיוז'ן או כל סגנון אחר שמשלב קאטצ'ה ביצירותיו, תוכלו להתאהב די בקלות בתנועות הידיים של המתופף הוותיק ובמיומנות המרשימה והמדויקת שלו עם המקלות.

 

אחרי כל כך הרבה שנים לצד אמנים גדולים אחרים, קאטצ'ה בן ה-51 כאמור מחזיר אליו את הזרקור, וכך גם יגיע לישראל. למרות שלא מדובר במופעי פופ ענקיים באיצטדיונים ובאלבומים שנמכרים במיליוני עותקים, מרכז העניינים במופע של קאטצ'ה נמצא מאחורי התופים.

 

קריירת סולו מקרית

קאטצ'ה מספר כי המעבר למרכז לא פותח כחלק מתוכנית על. "אף פעם לא תכננתי שום דבר בקריירה שלי", הוא אומר ל-ynet. "היתה לי הזכות לעבוד עם אמנים מסוימים ברחבי העולם וצברתי הרבה ניסיון. אבל הדרך למוזיקה משלי הגיעה כשחשבתי לעצמי שאולי יהיה נחמד אם אני אהיה האחראי, אם אוכל לאתגר את עצמי עם המוזיקה שלי ולהגיש אותה לקהל.


קאטצ'ה. לא מתגעגע לסיבובי ההופעות הארוכים

 

"זה גם היה עניין של זמן. זכיתי להרבה מחמאות לאורך השנים, אז החלטתי להקים להקה משלי. התחלתי מההתחלה וזה היה קשה. לא הייתי רגיל, אבל אני חייב להגיד שהדרך הזו היתה מרגשת וכיפית. יש לך חופש ואתה עושה כל מה שאתה רוצה לעשות ורק איך שאתה רוצה. אבל העובדה שאני מתרכז כרגע בלהקה שלי, לא אומרת שאני לא אחזור ואנגן עם עוד הרבה אמנים אחרים בעתיד".

 

וכשהאחריות היא רק שלך, מה למדת על עצמך?

 

"שאין העדפות. אני אוהב לנגן עם פיטר גבריאל או סטינג ואני אוהב לנגן עם הלהקה שלי. כל עוד אני מנגן מוזיקה טובה, אני מאושר".

 

אין בך לפעמים צד נוסטלגי שמתגעגע לימים הזוהרים?

 

"לא, אין לי שום צד כזה. לפני שיצאתי להופעות ולסיבובים ארוכים, עשיתי הרבה מאוד עבודות אולפן בצרפת והייתי מאוד עסוק בכך. כשפגשתי את פיטר גבריאל, ראיתי ושמעתי את העולם המוזיקלי הבינלאומי בפעם הראשונה. אבל לא הפנמתי אותו אז, פשוט הלכתי לאן שהדרך לקחה אותי. מהר מאוד זה הפך למכונה גדולה שמורכבת מסיבובי הופעות בלתי פוסקים.

 

"אני לא מתחרט על שום דבר, אבל ברור שמגיע זמן שבו אתה מזדקן ואתה כבר לא רוצה להסתובב בעולם כמו שעשית בצעירותך. אתה לא רוצה לבלות כל כך הרבה זמן רחוק מהמשפחה שלך ולחשוב רוב הזמן על הפרשי השעות בין מדינה למדינה. התקופה הזו היתה חלק גדול מהחיים שלי וזה לא יכול היה להיות יותר טוב. אבל לא הייתי רוצה לחזור לשם עכשיו".

 

ומכל האמנים שעבדת איתם עד היום. יש אחד שנגע בך יותר מכל?

 

"זו שאלה קשה, כי מדובר בחוויה שונה לגמרי עם כל אמן. בכל פעם ניסיתי ליצור מחדש את הסאונד, הסגנון והגישה שלי למוזיקה. לא ניגנתי באלבומים בשביל הכסף, אלא בגלל שאמנים רצו שאנגן איתם. באותן שנים זה היה תהליך מורכב יותר, כיוון שאי אפשר היה להעביר חומרים באינטרנט אחד לשני, וכולנו בילינו הרבה שעות יחד באולפן. לכן פיתחתי מערכות יחסים מאוד אישיות עם כל אחד מהאמנים שניגנתי איתם וכל מערכת יחסים הפכה מאוד מיוחדת.


קאטצ'ה. עדיין מתרגש מהפידבקים

 

"זה היה אחד הדברים הכי חשובים לי. אני לא יכול להגיד שהיה לי כיף יותר עם פיטר גבריאל מאשר עם סטינג כי זה פשוט לא יהיה נכון. עם כל אחד זה שונה. סטינג ואני עדיין חברים טובים, אנחנו הולכים יחד למסעדות, מבלים זמן עם המשפחות שלנו, הולכים לסרטים או לתיאטרון. יש לי הרבה מזל במערכות יחסים מדהימות כל כך עם האמנים שליוויתי".

 

מלבד העבודה לצד האמנים, קאטצ'ה נחשב לבעל השפעה רבה לדורות החדשים של המתופפים מכל השכבות והרמות. הוא פוגש אותם כל הזמן, בהופעות ובאירועים מיוחדים והם

שופכים בפניו תודות. למרות השנים הרבות מאחורי התופים ולמרות התגובות השונות. קאטצ'ה, מתברר, עדיין מתרגש בקלות. "זה מאוד מחמיא", הוא מספר על הפידבקים הרבים.

 

ומה הוא מציע לאלה שימשיכו את דרכו? "תחשבו רק על דבר אחד - על עצמכם", הוא אומר, במה שנשמע כמו קלישאה כנה. "אל תנסו לחשוב ולהיות כמו מישהו אחר. רק אתם יודעים ורק אתם חושבים. רק אתם יכולים לדעת כשאתם עושים משהו טוב. נסו לסמוך על עצמכם, רק ככה תדעו אם מה שאתם עושים זה הדבר הנכון".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קאטצ'ה. תוכלו להתאהב בתנועות ידיו
סטינג. הולכים יחד לסרטים
צילום: AFP
לאתר ההטבות
מומלצים