שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    עידוד תחבורה ציבורית - יש החלטות, אין ביצוע

    בדיוק לפני 13 שנה החליטה המדינה בפעם הראשונה לעודד חבורה ציבורית. 10 שנים מאוחר יותר, הוחלט שוב על עידוד נטישת הרכב הפרטי לטובת האוטובוס והרכבת - נקודות זיכוי לעובדים, הקלות במס, ביטול הוצאות רכב, אמצעי אכיפה, הגדלת קנסות ותכנון מחדש של מסלול נסיעה. בדיקת ynet מעלה כי בינתיים, לא קרה דבר

    תחבורה ציבורית: האם המדינה באמת מעודדת אותנו לנסוע באוטובוס ורכבת? באוגוסט 2007, קיבלה ממשלת ישראל החלטה שמטרתה לעודד את אזרחיה להשתמש בתחבורה ציבורית, ולוותר על הרכב הפרטי. עשור בדיוק לפני-כן, באוגוסט 1997, קיבלה הממשלה החלטה דומה, שהתוותה מדיניות כוללת להעדפת התחבורה הציבורית. שתי ההחלטות פירטו שורה ארוכה של צעדים, שאמורים היו לשפר משמעותית את השירות בתחבורה הציבורית, ולשכנע את הישראלים לוותר על הרכב הפרטי - החל מהטבות מס לעובדים שמגיעים לעבודה באוטובוס, ועד הכפלת קנס לנהגים שנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית.

     

    אלא שהחלטות לחוד, וביצוע לחוד. בדיקת ynet מעלה ממצאים מדאיגים.


    הטבת מס לתחבורה ציבורית: יש הסכמה, אין יישום (צילום: שאול גולן)

     

    סעו באוטובוס, קחו כסף

    בהחלטה מספר 2228, שהתקבלה ב-12 באוגוסט 2007, הטילה הממשלה על משרדי האוצר והתחבורה להקים צוות בין-משרדי, "לבחינת תמריצי מס לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית, הן אצל העובד והן אצל המעסיק". הצוות אכן הוקם, התכנס ובחן דרכים לעידוד תחבורה ציבורית באמצעות הטבות מס - כמו למשל חישוב נקודת זיכוי במס הכנסה, לעובדים שמגיעים למקום עבודתם בתחבורה ציבורית.

     

    אלא שלמרות הסכמה רחבה בקרב חברי הצוות בדבר הענקת הטבת מס - והסכמה בעניין נקודת הזיכוי - "ברגע האמת כולם התקפלו", כך אומרים ל-ynet בכירים במשרד התחבורה. אחד מחברי הצוות הסביר ל-ynet כי "זה הרבה יותר עניין של מדיניות, מאשר תחשיב כלכלי סדור". התוצאה: שלוש שנים אחרי החלטת הממשלה בעניין, עדיין לא מוענקת הטבת מס לעובדים שמשתמשים בתחבורה ציבורית. וסביר להניח שהמצב לא ישתנה בקרוב - בחוק ההסדרים לשנים 2011 ו-2012 לא מוזכרת הטבת מס שכזו.

     

    ראוי לציין שגם בנק ישראל וגם משרדי התחבורה והאוצר הודו בעבר שדווקא השימוש ברכב פרטי זוכה לעידוד מצד המדינה. זאת, באמצעות גביית מס חודשי מבעלי רכב צמוד - "שווי שימוש" - בשיעור שאינו משקף את העלות האמיתית של אחזקת רכב.

     

    ביטול סעיף "הוצאות רכב"

    הסעיף השני בהחלטה מ-2007 הוא נושא שאף פוליטיקאי אינו מעז להתעסק בו: הממשלה החליטה לבחון "הסדר נסיעה של עובדי המדינה בתחבורה הציבורית, וזאת כנגד ביטול חלקי או מלא של החזרי הוצאות הנסיעה הנהוגים כיום". ובמלים פשוטות: הממשלה ביקשה לבחון דרכים לביטול תשלום "הוצאות רכב" שמקבלים כיום עובדים במגזר הציבורי, ובתמורה - הנהגת הסדרי נסיעה בתחבורה ציבורית.

     

    בדו"ח שפרסם בנק ישראל ב-2008, נקבע כי הסדר הוצאות הרכב מעודד עובדים במגזר הציבורי להחזיק במכונית פרטית - גם אם אינם זקוקים לה. בבנק ישראל אף הרחיקו לכת, ואמרו שמדיניות שכר זו "מחבלת בניסיונותיה" של המדינה לצמצם את השימוש ברכב פרטי. ולכן, גם בבנק ישראל, ממש כמו ממשלת ישראל, סברו כי יש לבטל את מתן ההטבה, ולהחליפה במרכיב-שכר שאינו תלוי בבעלות על כלי רכב.

     

    אלא שמאות אלפי עובדי המגזר הציבורי - וכמובן ארגוני העובדים שמייצגים אותם - מתנגדים בתוקף לעצם העלאת הרעיון. בנוסף, עלות החלפת סעיף "הוצאות רכב" בסעיף אחר, צפוי לעלות למדינה סכומי-עתק. התוצאה: עובדי המגזר הציבורי ממשיכים ליהנות מהחזר הוצאות רכב, גם אם הם אינם עושים בו שימוש.

     

    אמצעי אכיפה אלקטרוניים

    על-פי הסעיף השלישי בהחלטה, משרד התחבורה והמשטרה אמורים היו להתקין "אמצעים לאכיפה אלקטרונית בנתיבי ומסלולי תחבורה ציבורית". המטרה: הגברת האכיפה נגד נהגים הנוסעים בניגוד לחוק בנתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים), והעלאת המהירות ורמת השירות של האוטובוסים.

     

    שלוש שנים אחרי החלטת הממשלה, הציבו משרד התחבורה והמשטרה מצלמה אחת בלבד. במשרד התחבורה אומרים שאולי ב-2011 - ארבע שנים אחרי ההחלטה - תהיה פריסה רחבה יותר של מצלמות.


    כמה שנים לוקח להכפיל את הקנס על נסיעה בנת"צ? (צילום: ירון ברנר) 

     

    הכפלת הקנס לנסיעה בנת"צ

    הסעיף הרביעי בהחלטה מ-2007 הוא כנראה הפשוט ביותר ליישום: משרד התחבורה הונחה "לתקן את צו התעבורה, באופן שייקבע כי שיעור הקנס הניתן על נסיעה במסלול המיועד לתחבורה ציבורית יעמוד על 500 שקל". זאת, לעומת 250 שקל בלבד כיום.

     

    אלא שגם הסעיף הזה נותר בגדר המלצה. רק לפני חודש הסבירה סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה לחברי ועדת הכלכלה כי "מונחת פה בוועדה הצעה להעלות את הקנס על נסיעה בנת"צים מ-‎250 שקלים ל-‎500 שקלים. זאת הצעה של משרד התחבורה לתיקון צו התעבורה... יש על זה החלטת ממשלה".

     

    תיאום בין אוטובוס ורכבת

    לפני 13 שנה בדיוק, בהחלטה מספר 2457 שהתקבלה ב-13 באוגוסט 1997, הנחתה הממשלה את משרד התחבורה "לתכנן מחדש את קווי התחבורה הציבורית באוטובוסים במרחבים המטרופוליניים... תוך תיאום עם מערך קווי הרכבת הפרבריים". לרגל חגיגות הבר-מצווה להחלטה, יחל ב-23 באוגוסט 2010 משרד התחבורה בפריסה מחדש של מספר מצומצם של קווים בגוש-דן, ועד סוף 2011 אמורה להסתיים רפורמה מקיפה בכל הקווים. גם בירושלים וחיפה מתבצעת הפריסה בשלבים, כאשר בשני המקרים ההתקדמות נתקלה בבעיות שנבעו מעיכובים בהפעלת הרכבת הקלה (בירושלים) והמטרונית (בחיפה).

     

    הנושא השני אליו התייחסה החלטת הממשלה - יצירת תיאום בין מערך האוטובוסים ומערך קווי הרכבת - נותר ברובו ללא מענה. אמנם משרד התחבורה פועל להגברת "הקישוריות" בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים, במסגרת פרויקט הנקרא "שילובים", אך פתרון מלא אינו צפוי בקרוב.

     

    מידע לנוסעים בזמן אמת

    והנה עוד סעיף שלרגל חגיגות בר המצווה זוכה ליישום, אם כי חלקי בלבד: באוגוסט 1997 החליטה הממשלה להטיל על משרד התחבורה "להגיש תכנית לשיפור מערכת המידע לנוסעים בתחבורה הציבורית על-ידי הצגת מידע בזמן אמת בתחנות הנוסעים ומתן מידע במרכזי מידע, וזאת עד יום 1.3.98".

     

    בימים אלה החל משרד התחבורה להפעיל אתר אינטרנט המרכז מידע אודות קווי אוטובוס ברחבי הארץ. בחודש הבא אמור האתר לכלול מידע אודות פעילות הרכבת, ובמקביל יפעיל המשרד מענה טלפוני. אלא שבכל הנוגע להצגת מידע בזמן אמת בתחנות הנוסעים, המצב חיובי הרבה פחות: רק בשלהי 2009 החל המשרד בהתקנת 50 שלטים אלקטרוניים בתחנות בפתח-תקווה, והמשך פריסתם - למשל בתל-אביב - נתקל בקשיים בירוקרטים.

     

    העדפת אוטובוס בצמתים

    על-פי סעיף מספר 4 בהחלטה מאוגוסט 1997, משרד התחבורה אמור היה "להכין תכנית מעודכנת להקמתם של נתיבים בלעדיים לתחבורה הציבורית, בצירי הביקוש העיקריים, לרבות מתן העדפות בצמתים, וזאת לא יאוחר מיום 30.12.97".

     

    אלא שגם היום, 13 שנה אחרי ההחלטה, לא נהנים אוטובוסים מכל עדיפות בצמתים - למשל, באמצעות רמזורים "חכמים", שיודעים לזהות אוטובוסים ומתחלפים לירוק כאשר הם מתקרבים לצומת. בנוסף, "נתיבים בלעדיים" קיימים במספר זעום בלבד - באזור חיפה.

     

    סעיף אחר בהחלטת הממשלה מ-1997, לפיו תופעל "תכנית אכיפה מוגברת למניעת כניסת רכב פרטי לנתיבי התחבורה הציבורית", דווקא מיושם מדי פעם. כך למשל, באוקטובר 2009 הכריז שר התחבורה הנוכחי, ישראל כץ, על מבצע אכיפה שיימשך שנה שלמה. אלא שהניסיון מלמד כי לאחר תום מבצעי האכיפה, חוזר המצב לקדמותו - כפי שמעידים כיום בכירים בחברות תחבורה ציבורית, לאחר שהסתיים המבצע של השר כץ, מוקדם מהצפוי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מי רוצה לנסוע באוטובוס
    צילום: רועי צוקרמן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים