שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "התיאטרון הפך לשבוי של מחלקות השיווק"
    שורה של מחזאים בכירים שיגרו מכתב המוחה בחריפות נגד התנהלות מחלקות השיווק בתיאטראות הגדולים, התערבות הקניינים בתכנים וטקטיות בריוניות. שמואל הספרי: "הגיעו מים עד נפש והגיע הזמן לעשות לזה סוף"

    מזה מספר ימים סוערת ביצת התיאטרון הישראלי בעקבות מכתב עליו חתומים מחזאים בכירים בישראל, ובו הם יוצאים בחריפות נגד מערכות השיווק של התיאטרונים המסובסדים המרכזיים, אשר נוהגות לטענתם בבריונות ומביאות להחרבת הנורמות האתיות התרבותיות.


    סובול. החרבת הנורמות האתיות (צילום: מרב יודילוביץ')

     

    בין החתומים על המכתב נמצאים יהושע סובול, שמואל הספרי, מיקי גורביץ', הדר גלרון, רשף לוי, דניאל לפין, יעלי רונן ואילן חצור. במכתב שנשלח בסוף השבוע לראש מנהל תרבות, צח גרניט ולחברי המדור לתיאטרון במנהל, נכתב בין היתר: "באנו להתריע על גל עכור השוטף בשנים האחרונות את התיאטרון בישראל ופוגע אנושות ביוצרים וביצירה התיאטרונית. את הגל הזה אנו מבקשים מכם לעצור".

     

    היוצרים מתייחסים במכתב לשיווק אגרסיבי שהפך לטענתם את התיאטרונים לשבויים של מחלקות השיווק. "מדיניות השיווק האגרסיבי מאפילה על השיח התיאטרוני ופוגעת בו בצורה שעברה מזמן את גבול הטעם הטוב", הם מוסיפים ומדגישים, "כיוון שפרנסת התיאטרון קשורה לכמות הצגות החוץ שהוא מעלה, מתנהלת בשנים האחרונות מלחמה פרועה, מלחמת הכל בכל, שבמסגרתה נעשים מעשים הנוגדים כל אתיקה, וחלקם, אנו חוששים, אף מנוגדים לחוק.

     

    "ממידע שלא חדל להגיע אלינו אנו למדים על השמצות והכפשות הדדיות של תיאטרונים מתחרים, על התניית מכירת הצגות של תיאטרון א' בחרם על תיאטרון ב', על שבירת מחירים ומכירת "חבילות" של הצגות, על טקטיקות מונופוליסטיות וקרטליות. כל אלה הם מעשים שמקומם לא יכירם במוסדות תרבות, ובטח לא בכאלה המתוקצבים על ידי המדינה".

     

    המחזאים מתייחסים במקביל לנורמת הקניינים שפוגעת לטענתם גם בחופש היצירה. "מכירת ההצגות להיכלות תרבות ברחבי הארץ נעשית על ידי מחלקות השיווק מול קניינים מקומיים. בשנים האחרונות מתגברת תופעה בלתי נסבלת שבה הקניינים מרהיבים עוז להתערב בליהוק, בהפקה, ובמקרים רבים מנסים להשפיע על התפתחות העלילה במחזה ולהכתיב את אופי הבימוי כאילו מדובר במוצר תעשייתי ולא באמנות", הם כותבים.


    הספרי. חייבים להספיק את ההשתוללות (צילום: משה שי)

     

    "הדברים נעשים תחת התניה שאם לא ייעשו שינויים כדרישתם - ההצגה לא תירכש. לתדהמתנו, מתייחסים מנהלי התיאטרון ברצינות לדרישות הקניינים ומפעילים לחץ על היוצרים להיענות להן. אנו מאמינים שהקהל הוא היעד של יצירתנו ולמענו אנו יוצרים, אך איננו סבורים שמתפקידו לכתוב את המחזה".

     

    הדרישה - להקים ועדה

    במכתב דורשים היוצרים להקים ועדה שתורכב מנציגי היוצרים, התיאטרונים ומנהל תרבות, ותבדוק לעומק את המצב הנהוג כיום בתחום שיווק התיאטרון בישראל. במקביל, מבקשים היוצרים שהוועדה תנסח קוד אתי מוסכם ומחייב בכל הנוגע לתחום השיווק, ותקבע מחירי מינימום להצגות הנמכרות כדי למנוע מלחמת מחירים שפוגעת לטענתם בפרנסת כל העוסקים במלאכה ומגבילה את חופש היצירה.

     

    "חייבים להפסיק את ההשתוללות הזו אחת ולתמיד", אומר הספרי ל-ynet, "הגיעו מים עד נפש והגיע הזמן לעשות לזה סוף. אחרי שנים שהתיאטרון הישראלי התרגל לנפח מסוים של הרצות ורמת הכנסות מסוימת, התגמול בניקוד בקריטריונים הוביל למלחמה פתוחה של שיווק אגרסיבי.

     

    "זה העלה את כוחם של הקניינים ואנחנו עדים לכל מיני סצנות אבסורדיות, שמגיעות עד לכך שמנהלי היכלי תרבות דורשים ממך לשנות תכנים כתנאי לקנייה ואני מדבר מניסיון. ברור לנו ששיווק הוא שלב הכרחי, אבל יש גבולות אדומים. אנחנו מאמינים שוועדה כזו תסיר את הרוח הרעה. מי שמצפונו נקי, אמור לתמוך ברעיון".

     

    רשף לוי, מחזאי הבית של תיאטרון הבימה: "המצב הקיים דורש בדיקה ושינוי. אני משער שגם מנהלי התיאטראות הגדולים ישמחו על היוזמה, כיוון שמהניסיון שלי, היום מי שמנהל את התיאטרון הן מחלקות השיווק ולא המנכ"לים. אני בטוח שכולם ישמחו להפסיק את המלחמה המכוערת שאנחנו לכודים בה, בשם הניסיון להציל את התיאטרון הישראלי מחורבן כלכלי. מה שקורה הוא שבדרך האתיקה עפה מהחלון".


    רשף לוי. האתיקה עפה מהחלון (צילום: מאיר פרטוש)

     

    איגוד הבמאים בתיאטרון שקם לאחרונה בקול תרועה אינו חתום על המסמך ככל הנראה מטעמים טכניים. בועד המנהל של האיגוד אמרו הערב (מוצ"ש) ל-ynet: "אנחנו מודעים ליוזמה, אבל הנוסח הסופי של המכתב הובא לידיעתנו רק לאחר שנשלח. האיגוד ישמח להיות חלק ולסייע בכל מאמץ לבירור של נושאים אתיים. הנושא חשוב וראוי".

     

    מחלקות השיווק יצאו מכלל שליטה

    הבמאי אלון אופיר, חבר באיגוד, אמר בתגובה: "לצערי הרב אמנים בארץ, שאמורים להוביל דעת קהל, חוששים לומר את הדברים כהווייתם מפחד שהדבר יפגע בפרנסתם. למזלנו קמו כאלה שהרהיבו עוז לומר שהגיע הזמן לעשות סדר בנורמות השיווקיות הלקויות בתחום התיאטרון ואני מצדיע להם על כך, זה לא קל".

     

    אופיר מכיר מקרוב את מחיר המאבק בטייקונים בתוך עולם התיאטרון. לפני כשש שנים התפטר בטריקת דלת מתיאטרון בית ליסין בעקבות מאבק שניסה לנהל בנושאים הקשורים בין היתר בשיווק ההצגה "החולה ההודי" וזכויותיו כבמאי.

     

    היום הוא אומר: "אני מעדיף לחשוב שמחלקות השיווק יצאו מכלל שליטה, ומכאן ברורה חשיבות הקמת גוף שיפקח על הפרות אתיקה כפי שקיים גם בתחומים אחרים. בפעם האחרונה שהעליתי את הנושא הייתי לבד והאקט ההוא עלה לי ביוקר. חשתי על בשרי את מלחמות השיווק, ואני יכול לומר שהן מנוהלות באופן אישי וכולם נפגעים מזה. אלוהים יודע כמה הצגות טובות נקברו בשל כך".


    אלון אופיר. כבר לא לבד (צילום: יוסי צבקר)

     

    בתיאטרונים הרפרטוארים המרכזים, למעט תיאטרון הבימה, לא ממהרים להגיב. מהנהלת הבימה נמסר: "אנחנו מברכים על היוזמה של קבוצת המחזאים המכובדים שחתומים על המכתב. אתיקה היא דבר חשוב בעינינו באופן כללי, וזה נכון גם לעולם התיאטרון הישראלי שאותו אנו חיים באופן יומיומי וניקיונו חשוב לנו ביותר. במדינה שסובלת מיותר מדי מלחמות, ראוי לשמור על התיאטרון כעל מקום נקי נטול אינטריגות ומלחמות שווא שמאפשר תנאים ראויים לכל העושים במלאכה. נשמח לשתף פעולה בעניין שאותו אנו רואים כחשוב ביותר".

     

    מהנהלת תיאטרון הקאמרי שעושה בימים אלה בלונדון נמסר בתגובה: "אנחנו לומדים את הנושא". מהנהלת תיאטרון בית ליסין לא נתקבלה תגובה עד לרגע פרסום הכתבה.

     

    הפריפריה ובאר שבע בעד

    לעומת זאת, בתיאטרוני הפריפריה מברכים על היוזמה. שמוליק יפרח, מנכ"ל תיאטרון באר שבע: "לפני כחצי שנה העליתי את נושא השיווק האגרסיבי במפגש עם שרת התרבות, וציינתי כי התופעה היא תולדה של מאבק האיתנים של התיאטראות הגדולים התל אביבים. הנושא עלה שוב לפני שלושה שבועות בביקור שערכו אצלנו ראש מנהל תרבות, צח גרניט ומנכ"לית המשרד, אורלי פורמן.

     

    "קניינים רבים הודו בפני שהיום יותר מתמיד לתיאטרון באר שבע יש מה להציע לקניינים, אך הם אינם יכולים לרכוש מאיתנו סדרות של הצגות בשל עסקאות סגורות המחייבות אותם לרכישה של מינימום שלוש הצגות מתיאטרוני המרכז. ההצגות שלנו יהדרו כל מפעל מנויים, ומנהל תרבות צריך לקיים חשיבה מחודשת לגבי הקריטריונים ולבלום את שיטות השיווק הפסולות".

     

    דרור גרבר, מנכ"ל תיאטרון חיפה, מחזק את דברי יפרח ואומר: "אנחנו נפגעים באופן ישיר וחד משמעי משיטות השיווק האגרסיביות של התיאטרונים הגדולים. למעשה אין לנו כמעט אפשרות להשתלב במפעלי מנויים, כי נקודת הזינוק שלנו בפיגור מלכתחילה. אם תיאטרון בתל אביב מאיים על היכל תרבות שלא ימכור לו את השלאגרים שלו אם לא ירכוש לפחות מספר מסוים של הצגות, איך אנחנו יכולים להתמודד עם זה?

     

    "המצב היום בלתי נסבל, מדובר בבריונות לשמה, וכפי שגם אמרתי לשרה לימור לבנת הדרך היחידה לפתור את זה היא בהגבלת היקף ההצגות של כל תיאטרון בהיכלי התרבות. זו הדרך היחידה שתשאיר לתיאטרוני הפריפריה מרווח בשוליים".

     

    ראש מנהל תרבות, צח גרניט, אמר בתגובה לדברים: "המכתב טרם התקבל במנהל. כשיתקבל, נבחן אותו בכובד ראש ונחליט כיצד להתייחס לטענות המובאות בו".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יפרח. קניינים התחייבו לתיאטראות המרכז
    צילום: אשר גרינבאום
    לאתר ההטבות
    מומלצים