שתף קטע נבחר

אין תקציב לסייעות, 300 ילדים קיבלו 'גשר' לחגים

משרדי הממשלה והמרכז לשלטון מקומי ממשיכים להטיל זה על זה את האחריות למימון סייעות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. בינתיים, נשארים הילדים בבית - וההורים אובדי עצות: "הלב נשבר, זה עניין של חיים ומוות"

כמעט שבוע עבר מאז החלו רוב תלמידי ישראל את שנת הלימודים כסדרה, אבל גם היום (ג'), רגע לפני ערב ראש השנה, ממשיכים כ-300 ילדים בעלי צרכים מיוחדים את החופש הגדול בנסיבות עגומות למדי - כשמשרדי הממשלה והמרכז לשלטון מקומי משליכים זה לפתחו של זה את האחריות למימון הסייעות שלהן הם זקוקים.

 

מדובר בילדים מכל רחבי הארץ הסובלים, בין היתר, מבעיות נשימה, מסוכרת ומאלרגיות שונות. על-פי הנהלים, נקבע כי עליהם ללמוד בבתי ספר רגילים בלווי סייעות צמודות שאמורות ללוות אותם במהלך יום הלימודים כדי לדאוג לשלומם.

 

עד לפני כשנה, נשאו בנטל מימון הסייעות המרכז לשלטון מקומי ומשרדי החינוך, הבריאות והאוצר. על-פי גורם המעורב בנושא, הודיעו לפני כמה חודשים במרכז לשלטון מקומי כי החל משנת הלימודים הנוכחית לא יסכימו עוד להשתתף במימון הסייעות. מאז נמשכים הדיונים בין אנשי המרכז לבין נציגי משרדי הממשלה השונים, אך הצדדים טרם הגיעו לפשרה.

 

עדי-חיה שבו, בת שמונה מנהריה, סובלת ממחלת נשימה המחייבת הצמדה של סייעת אליה. לפני שבוע הייתה אמורה להתחיל את כיתה ב', אך בינתיים קיבלה "חופשה כפויה" עם גשר לחגים - בזמן שברשויות השונות ממשיכים להתווכח בסוגיית המימון.

 

בשל מחלתה, מיד לאחר שנולדה הושתלה בגרונה של עדי צינורית שאותה מחברים הוריה, מדי לילה, למכונת הנשמה. בכל שעות היממה האחרות, מתפקדת עדי כילדה רגילה לגמרי, וסיימה את כיתה א' לא רק עם ציונים גבוהים, אלא גם עם השתתפות פעילה בשיעורי ההתעמלות.

 

"עדי חייבת השגחה צמודה. זה עניין של חיים ומוות", אמרה ל-ynet לירון, אמה של הילדה. "מאז לידתה, אנחנו מתייחסים אליה כאל ילדה רגילה ולא נותנים להרגיש שהיא מוגבלת. דווקא במשרדי החינוך והבריאות נותנים לה את התחושה שהיא חריגה. היא יושבת בוכה בבית ושואלת אותי: 'אם אני ילדה רגילה, אז למה אני לא הולכת לבית הספר?'. הלב שלי נשבר כי אני פשוט חסרת אונים".

 

"חוסר ערנות לשמירת חיי הילדים"

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ זבולון אורלב מהבית היהודי, האשים את אנשי המרכז לשלטון מקומי בסחבת שהותירה את הילדים בבית. "הם מגלים חוסר מודעות וערנות מספקת לשמירת חיי ילדים. במשך שנה שלמה הם התרשלו ולא הגיעו להסדר להפעלת הסייעות. הוועדה בראשותי לא תרפה מהנושא עד שהוא יוסדר באופן מושלם".

 

מהמרכז לשלטון מקומי נמסר כי "האחריות למימון ולתקצוב הסייעות הרפואיות מוטלת על משרדי החינוך והבריאות.

למרות זאת, פנו שם לרשויות המקומיות וביקשו לתקצב את העסקתן של הסייעות הרפואיות. זוהי דוגמה נוספת להתנערותה של הממשלה מהשירותים הממלכתיים שאותם היא מחויבת לספק לתלמידים".

 

במשרד החינוך מסרו כי אנשיהם "מייחסים חשיבות רבה למענה שיש להעניק לתלמידים במצבי בריאות מסכני חיים ולאלו שנדרשים לטיפול פולשני בשגרה. משרדי החינוך, הבריאות, האוצר והשלטון המקומי פועלים באופן נמרץ כדי לתקצב את הסייעות לתלמידים הנזקקים, כבר לאחר ראש השנה".

 

במשרד הבריאות מסרו כי "הנושא נדון וטופל במשרד הבריאות. נמצא מקור תקציבי להבטיח את המשך הטיפול בסייעות לילדים הזקוקים לכך. בימים הקרובים יחודשו האישורים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עדי-חיה שבו. מי ישמור עליה בביה"ס?
צילום: באדיבות המשפחה
ח"כ זבולון אורלב. "לא נרפה, עד שהנושא יוסדר"
צילום: ודים דניאל
מומלצים