שתף קטע נבחר

נשיאי המכללות להוראה: חשש לפתיחת הלימודים

המכללות פתחו במאבק נגד משרד החינוך בטענה שהן מקופחות תקציבית, ונשיאיהן מזהירים שלא יוכלו לפתוח את הלימודים ללא הזרמה מיידית של 50 מיליון שקל. גם הסטודנטים מאיימים בהשבתה. משרד החינוך בתגובה: נקבעה ישיבה בנושא

נשיאי המכללות להוראה, בשיתוף עם אגודות הסטודנטים במכללות, פתחו יחד במאבק נגד משרד החינוך במטרה למניעת קריסתן. לטענתם, המכללות להוראה הגיעו לנקודת שפל ואם לא יחול שינוי מיידי - קיים חשש שלא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים.

 

המכללות להוראה אמנם מכשירות את הסטודנטים לתארים אקדמיים בהוראה, אך הן נמצאות תחת אחריות משרד החינוך ולא המועצה להשכלה גבוהה, ולכן אינן זכאיות לתקציבים מהוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת). לכן, הן גם לא יהיו זכאיות לנתח מהתקציבים הנדיבים שיוקצו בקרוב למוסדות האקדמיים במסגרת הרפורמה בהשכלה הגבוהה, שתקצה בשנים הקרובות כשבעה מיליארד שקל להשכלה הגבוהה.

 

בימים האחרונים פנו נשיאי המכללות להוראה לשר החינוך גדעון סער, בדרישה לקיים דיון חירום בעתידן. לטענתם, כדי לפתוח את שנת הלימודים האקדמית כסדרה, הם זקוקים להזרמה מיידית של כ-50 מיליון שקל.

 

"ההידרדרות של מכללות ההוראה גורמת לפגיעה קשה באיכות ההוראה בישראל", אומר פרופ' יאיר קארו, נשיא מכללת אורנים. "אין ספק שהסטודנטים להוראה חשים מקופחים - ובצדק, כי הגענו לנקודה שלא ניתן להמשיך הלאה. ככל שהשנים חולפות, המשבר במכללות להוראה רק הולך ומחריף. יש בעיות תזרימיות קשות ופיגורים גדולים בהעברות כספים".

 

עוד הוא אומר, כי הסטודנטים להוראה אינם מקבלים את הכלים הנחוצים להכשרתם: "תנאי הלמידה וכיתות הלימוד מיושנים ולא מותאמים לחידושים הטכנולוגיים במערכת החינוך. אנחנו צריכים בהוראה את המורים הכי איכותיים, והתוצאה היא שהמורים החדשים מתקשים להשתלב בהוראה".

 

עצם העובדה שמשרד החינוך הותיר את המכללות להוראה מחוץ לרפורמה, מעלה לדבריו שאלות קשות ביחס לאופן שבו רואים במשרד את דור המורים הבא. "אם לא יחול שינוי מיידי", אמר, "אין ספק שבעוד כמה שנים ישראל תידרדר לתחתית הרשימה של מדינות ה-OECD".

 

"רמת הלימודים הכללית תרד"

דאגה רבה שוררת גם בקרב תלמידי ההוראה, הטוענים כי בשנים האחרונות הם חשים שהפכו להיות "סטודנטים סוג ב'". כעת הם מאיימים שאם לא יחול שיפור מיידי בתקציבי המכללות, הם ישקלו להשבית את הלימודים.

 

"זה אבסורד, אבל דווקא אלו שאמורים להיות דור העתיד של המורים בישראל, לומדים בתת-תנאים שאינם מתאימים לרמה אקדמית", אמר יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת סמינר הקיבוצים, יותם ברום. "בעוד שהאוניברסיטאות בישראל גדלות ומתפתחות, סובלות המכללות להוראה מתשתיות מוזנחות וכיתות לימוד ברמה נמוכה.

שר החינוך צריך להבין שללא השקעה בהכשרה, המורים יהיו פחות טובים, ובהתאמה - גם רמת הלימודים הכללית תרד".

 

בועז טופורובסקי יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל, הוסיף: "מעברן של המכללות לחינוך ממשרד החינוך לות"ת הוא מעבר הכרחי, שצפוי להעלות את רמת המורים החדשים במדינת ישראל. נתוני ה-OECD שהתפרסמו השבוע מהווים נורת אזהרה שמודיעה על חשיבות ההשקעה בהכשרת מורי העתיד של ישראל. אנו מצפים לראות תוכנית אופרטיבית משותפת לכל הגורמים הרלוונטיים, לרבות נשיאי המכללות - שהרי כל הנוגעים בדבר יודעים שזה עיוות היסטורי שצריך לתקנו".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "טענות המכללות להכשרת עובדי הוראה מוכרות וידועות. אשר על כן, נקבעה ישיבה אצל שר החינוך בנושאים אלו". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"פגיעה קשה באיכות ההוראה". פרופ' קארו, נשיא מכללת אורנים
צילום: יריב כץ
מומלצים