שתף קטע נבחר
צילום: יוסי אבישי

לראות את הודו אחרת: מדריך למטייל בריקשה

בפרקים הקודמים תיאר יוסי אבישי את חוויותיו בהודו הבוצית, כשהוא מתנייד על ריקשה. בתום המסע, הוא נאלץ להיפרד מכלי הרכב שבו התאהב, ומגיש מדריך לכל מי שמעוניין ללכת בעקבותיו - על 3 גלגלים. פרק רביעי ואחרון

יוסי אבישי ציין את יום הולדתו באופן חגיגי במיוחד - בהודו, עם שני ילדיו וחברם. את המסע בחצי היבשת הוא ביצע בהשראת הסרט "סיפור פשוט" של דיוויד לינץ': במרכז הסרט - איש עם משימה חשובה, שנאלץ לנסוע מרחק גדול ללא רישיון נהיגה. הפתרון - נסיעה על מכסחת דשא. את המסע הזה, לאורך הודו, החליט יוסי לעשות כשהוא רכוב על גבי ריקשה: כלי רכב שאינו משוכלל או חזק בהרבה מאותה מכסחת דשא פשוטה.

 

יש מי שנקשר למכונית האהובה עליו ויש מי שלא ייפרד גם מהאופנוע המקרטע שלו תמורת שום מחיר. יש גם מי שיתקשה להיפרד מהריקשה שלו, שלצערנו, נאלצה להישאר מאחור, בהודו.

 

הודו על ריקשה - הפרקים הקודמים:

 


 

מכיוון שהריקשה משמשת במקורה - ולמעשה ברובם המוחלט של המקרים - כמונית, הוצאת הרישיון עבורה כרוכה בביורוקרטיה, שהמילה "סבוכה" היא מחמאה עבורה.

 

המשימה הקשה ביותר העומדת בפני נהג הריקשה הטרי היא לאתר מליץ יושר מקומי - אזרח הודי שיצהיר בשבועה בבית המשפט כי הוא מכיר את רוכש הריקשה הפוטנציאלי, את מטרת נסיעתו בהודו ואת מסלולה. מומלץ מאוד להתייעץ טרם הנסיעה עם אנשים החיים בהודו, או כאלה שהתגוררו בה למשך תקופות ארוכות.


מזכרת אחרונה מהריקשה שליוותה אותנו נאמנה (צילומים: יוסי אבישי)

 

עוד בארץ, יש להנפיק רישיון נהיגה בינלאומי, ולהכין כמה עותקים מהדרכון ומהוויזה להודו. ולפנות לאחד הסוכנים של חברת בג'אג' (Bajaj) בהודו, וכדאי למצוא סוכנות סמוכה למקום ממנו אתם מתכוונים להתחיל את הטיול.

 

את הפנייה לסוכנות הרכב יש לעשות במייל וגם באמצעות הטלפון - כדי לא לפספס בדרך אף פרט של מידע. בהודו יש שני סוגים עיקריים של רישוי לכלי רכב: מספר צהוב משמש לכלי רכב מסחריים, ומספר לבן - לכלי רכב פרטיים. יהיה עליכם להסביר לסוכן הרכב שברצונכם לרכוש ריקשה עם מספר לבן (Private plate), אך זו בעיה, כי אין כמעט מי שקונה ריקשה לצרכים פרטיים, ויש להתעקש מאוד בנושא.


לוחיות ומדבקות זיהוי - לו רק הייתן מקלות עלינו קצת

 

אלא אם יש לכם תכניות אחרות, כדאי לסכם מראש עם הסוכן שתעבירו אליו את הריקשה בחזרה בסוף הטיול, כדי שהוא זה שימיר את הרישיון שלה וימכור אותה בעצמו. הסיבה לכך היא שאם תנסו לעשות זאת בעצמכם, תגלו שהקשיים הביורוקרטיים ההודים יגרמו למשימה זו להיראות כמעט בלתי אפשרית. גם אם התכנון שלכם אינו כולל מסלול מעגלי, ואתם רוצים להשאיר את הריקשה במקום אחר מזה שהתחלתם בו, אפשר לשלוח את הריקשה בחזרה אל הסוכן כמטען ברכבת.


הקשר עם סוכנות הרכב חשוב מאין כמוהו

 

אתה עם הריקשה הצהובה, מוכר?

מגוון דגמי הריקשות בשוק הוא רחב. לקטנות יותר, כמו זו שנסעתי בה, יש מנוע בנפח 150 סמ"ק, והן מונעת בבנזין. הסוג הזה הוא המומלץ ביותר למסע בין הערים, כי קל מאוד לתקן אותו באמצעות כלי עבודה פשוטים, וגם במוסכים הפשוטים ביותר שקיימים בכל כפר לא תיתקלו בבעיה שלא יימצא לה פיתרון או אילתור הגון.

 

כמו כן, יצויין כי בשל גודלן של הריקשות הקטנות, אין בהן מקום ליותר מדי נוסעים, אך זוהי גם סגולתן החשובה ביותר: ניתן לדחוס ריקשות קטנות כטען ברכבת נוסעים. זהו יתרון שחבל לוותר עליו, כי המרחקים בהודו ארוכים ומתישים.

 

את הריקשה שלי, מהדגם שמופיע בתמונות, רכשתי בכ-10,000 שקלים, כולל כל הוצאות הרישוי וביטוח לשנה, כלומר "על הכביש", או כמו שההודים קוראים לזה, "Ex-Showroom". הריקשות מהסוג הגדול יותר, שמגיעות עד לנפח של 400 סמ"ק ומונעות בדיזל, הן מרווחות יותר אך גם מורכבות יותר לתיקון - ומן הסתם, יקרות בהרבה.


ככל שהריקשה קטנה יותר - כך היא קלה יותר לתחזוקה עצמית

 

צריכת הדלק של הריקשה היא כ-35-20 ק"מ לליטר, תלוי בעומס שיש עליה - מספר הנוסעים והמטען. הסוכנים שמכרו לי אותה היו אמינים למדי. העברתי להם את מלוא התשלום בהעברה בנקאית מהארץ ברגע שקיבלתי אישור עקרוני על כל המסמכים ששלחתי.

  

שידרוגים לריקשה

  • מערכת GPS עם מפות של הודו. לדעתי החברה היחידה שמספקת מפות טובות של הודו היא MapMyIndia וכדאי להצטייד מראש ב-GPS מוטען במפותיה.
  • כלים וציוד לתיקונים בסיסיים: אזיקונים, פלייר פטנט, מברגים ואולר לדרמן.
  • שני מצפנים: כדאי תמיד לדעת שאתם נוסעים בכיוון הנכון. ה-GPS לפעמים מזייף, אבל רוחות השמיים בדרך כלל יותר אמינות. המצפן הנוסף הוא למקרה שהמחט במצפן הראשון תיתקע מדי פעם כשהריקשה תיתקל במהמורה בכביש.
  • מחשב נייד ומערכת חשמל: מכיוון שסוללות נוטות להיגמר מהר מדי, כדאי להטעין את המחשב ממצבר הריקשה תוך כדי הנסיעה. קנו בארץ ממיר מתח ממצבר הריקשה (12V) למתח ביתי ומפצל ביתי. כדאי גם לחשוב על ריפוד נגד זעזועים למחשב.
  • רמקולים: הנסיעות ארוכות ולעתים משעממות, כלי הרכב מרעיש והדרך סואנת, ועדיף להאזין למוזיקה או לרדיו מאשר לנפיחות הפרות ולצופרי המכונית. לכן כדאי לרכוש רמקולים שיתחברו למחשב, ורצוי צמד חזק יחסית - לפחות 10W לכל צד.
  • כיסויים נגד גשם: ניילונים יספקו לכם ולציוד הגנה קלה מפני המונסון הנצחי, אך כדאי להתקין גגון בנגריה מזדמנת, ורצוי תמיד לכסות את הציוד האישי בשק סגור. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שידרוג מומלץ: מתקן למים
צילום: יוסי אבישי
ואיך אפשר בלי גגון וקישוטים
צילום: יוסי אבישי
מומלצים