שתף קטע נבחר

נא להכיר: אברהם אבינו

מספר המצטרפים ללימודי הוראת התנ"ך מתאפס, והמקצוע שפעם לימדו אותו ציונים גאים מופקר בידי מורים לדת שבאים מהישיבות - והופכים אותו למקצוע השנוא על תלמידי ישראל

אברהם אבינו היה ידוע בכושר הליכתו. אבל לא אצל כולם הוא הולך. יהודי הגלות לא ידעו מה המרחק בין סדום לבאר שבע, היכן נמצאת גרר ובכלל איפה זה הנגב. הם בנו להם אברהם "של מעלה" - שנמצא גבוה בשמים ואין לו עניין להמשיך ללכת. אברהם מושלם.

 

אבל אברהם "של מטה" הוא ממש אבינו והוא לא מושלם בכלל. ברגע של שטות הוא זורק אשה למדבר, וכשיש לו אינטרס הוא מוכן להפקיר אשה תמורת רכוש. עד היום יש כאלה שזוכרים לו את הנכונות להקריב את בנו. מצד שני, הוא מכניס אורחים ומפרגן להם עגל עם חמאה, וגם יש לו חוש צדק נדיר שלא עושה פשרות, גם לא עם אלוהים.

 

אברהם הוא אדם ריאלי שיודע שיש עוד כמה אלים בשכונה, אז אם מלכיצדק מבקש מנחה - הוא נותן. מה כבר יקרה. הוא מחובר מאוד לארץ ולכן הוא לא עושה עניין מפשרה על שטחי המרעה. עדיף לחיות בשלום.

 

אברהם אבינו כל הזמן הולך. לאחרונה הלך להיי-טק, כי זה מתאים לאנשים יצירתיים עם שכל, ובעיקר - עושים שם הרבה רכוש. אברהם תמיד הולך קדימה.

 

כשהוקמה המדינה, שלח אברהם את ילדיו לחינוך הממלכתי. רוב המורים שם היו ציונים גאים, והלכו עם התנ"ך לטיולים כדי לראות את כל המקומות בהם הלך אברהם. בן גוריון למשל, הקים את חוג התנ"ך והעניק השראה למורים רבים.

 

הם ידעו שמורה טוב חותר להכיר באמת את אבותינו - את האבות בסיפור עצמו, ואת האבות שכתבו את הסיפור על אבותינו - אנחנו זקוקים לשניהם. החופש להכיר אותם ולדון בהם, מספק לנו השראה עצומה לשאול שאלות, ולהמשיך ללכת. בזכות השאלות אנחנו יצירתיים, ובזכות שני אלה - יש לנו אחלה היי-טק.

 

בזמן האחרון התמעטו עד קרוב לאפס המצטרפים ללימודי הוראת התנ"ך. כידוע, בחינוך הממלכתי אין אפשרות להעלות שכר כשיש מחסור. זה לא היי-טק. אז מי יחליף את המורה הוותיקה לתנ"ך שפרשה השנה? נחשו. לא צריך להתאמץ ולדמיין מה קורה בשטח. התנ"ך הופך לשיעור דת - ולמקצוע חלול ומנוכר.

 

האם המורה החדשה מעודדת את התלמידים לדיון נוקב? האם היא עוצרת אותם בוויכוח על העיר סדום? האם היא מתארת בהתלהבות את השאלה, ואולי הגערה, של אברהם באלוהים: "השופט כל הארץ לא יעשה משפט"? הרי הפסוק הזה מהדהד בכל התנ"ך כולו.

 

האם המורה החדש שהגיע מהישיבה אל בית הספר הממלכתי יוכל לעודד את התלמידים לדמיין מי הם אבותינו שכתבו את הסיפור?

האם יעמוד איתם על השאלה הידועה, כיצד רדף אברהם אחרי אויביו "עד דן"? והרי "דן" קיימת רק לאחר התנחלות השבטים בארץ ישראל, אז מתי נכתב הסיפור? נעים גם ללמוד על עולמו של אחד מאבותינו שכתב את הסיפור, לא?

 

ילדינו מפסידם אינספור שאלות ומתרחקים מדעת, מערכים, משפה, מאהבת הארץ, מיצירתיות ומאקטואליה - שבלעדיהם הכל חלול... ומשעמם.

 

כבר היום, נחשב התנ"ך למקצוע השנוא ביותר על ילדי ישראל, וזו אולי תמצית המתרחש גם בתחומים אחרים בחינוך. אברהם עלול להיתקע ולהפסיק ללכת. אל תתנו לו לעזוב את החינוך הממלכתי.

 

אורן יהי-שלום, מנכ"ל עמותת חינוך ישראלי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אברהם אבינו בעקדת יצחק
צילום: ablestock
מומלצים