"350 אלף נפגעים במקרה של פגיעה במיכל ברום"
נתונים שיוצגו בפני חברי הכנסת חושפים: במקרה של פגיעה במיכל להובלת החומר המסוכן באזור חיפה, צפויים בין 6,500 ל-350 אלף נפגעים. יו"ר וועדת הבריאות והסביבה, ח"כ חנין: "לא הגיוני שנשלח ברום בהיקפים כה גדולים דווקא לאזור זה"
כ-350 אלף בני אדם עלולים להיפגע במקרה של אירוע שיתרחש במיכל הובלה של ברום. כך עולה מנתונים שיציג מחר (ב') מרכז המידע והמחקר של הכנסת, בדיון של ועדת הבריאות והסביבה בכנסת, שמטרתו לבחון את סוגיית שינוע החומר המסוכן בישראל, ואת האפשרות להעביר בחזרה חלקים ממנו לנמל אשדוד, כפי שהיה נהוג בעבר.
מדי שנה מיוצאים מישראל אלפי טונות של ברום, חומר המוגדר כרעל מסוכן, למדינות רבות בעולם. אולם בדרכו מאזור ים המלח שם הוא מופק, אל נמל חיפה - הנמל העיקרי שממנו הוא מיוצא - עובר הברום דרך מרכזי אוכלוסיה רבים במדינה, ביניהם באר-שבע, לוד, ראש העין, בני ברק, הרצליה וחדרה.
במשרד להגנת הסביבה מעריכים כי המשמעות של המסע הארוך הזה עלולה להיות קטלנית: במסמך המידע שהוכן לקראת הדיון מעריכים אנשי המשרד, כי במקרה של פגיעה במיכל ייעודי להובלת הברום באזור חיפה, צפויים בין 6,500 נפגעים בתנאי מזג אוויר מקלים (לדוגמה, ללא רוחות חזקות שמפיצות את החומר) ועד 350 אלף נפגעים בתנאים מחמירים.
במשרד מציינים כי מאחר שמדובר בחומר רעיל ביותר, משמעותו של אירוע מעין זה דומה למשמעות של פגיעת נשק כימי. עוד מעריכים במשרד, כי שינוע הברום דרך העיר חיפה מהווה גורם מעכב בכל הקשור לפיתוח העיר, בעיקר באזור העיר התחתית. זאת, בשל האיסור לבנות ברדיוס של כ-200 מטרים מגורמי הסיכון.
הוועדה, בראשה עומד ח"כ דב חנין (חד"ש), מקיימת את הדיון כחלק מסדרת דיונים בנושא חומרים מסוכנים במפרץ חיפה. "אזור מפרץ חיפה הוא אזור רווי בחומרים מסוכנים. לא יעלה על הדעת שנשלח ברום ליצוא בדרך כה ארוכה ובהיקפים כה גדולים, דווקא לאזור מסוכן זה",אמר חנין בשיחה עם ynet.
פתרון אפשרי: שינוע לאשדוד
עמדתו הרשמית של המשרד להגנת הסביבה, כפי שהיא עולה מהמסמך, היא שיש להעביר חלקים מהברום המיועד לייצוא מהנמל הצפוני אל נמל אשדוד, מה שיאפשר לחסוך חלק נכבד מהמסע והשינוע המסוכנים ברחבי הארץ.
עמדה זו עולה בקנה אחד עם המלצתה של ועדת שפיר, ועדת הבדיקה שהוקמה אחרי מלחמת לבנון השניה לבחינת הטיפול בחומרים מסוכנים. ההמלצה היתה לרכז את ייצוא הברום מאזור נמל אשדוד ולהקטין בכך את הסיכונים לאוכלוסיה.
עם זאת, מנתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת שהוכנו על ידי יניב רונן, עולה, כי דווקא משנת 2006 - הוקטן בהדרגה הייצוא מנמל אשדוד עד לאחוזים בודדים בלבד. זאת, על אף שמבחינה כלכלית, שינוע הברום מחיפה נחשב ליקר בכ-50% יותר בהשוואה לשינוע מאשדוד.
בשנים קודמות לעומת זאת, היתה חלוקה שווה למדי של ייצוא ברום בין שני הנמלים ובשנת 2002 ייצוא הברום מאשדוד אף היה גדול יותר מייצוא הברום מחיפה. הסיבות לירידה העקבית בשינוע מהדרום הן ככל הנראה הגבלות חדשות שנקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה עצמו, וכן היתר הרעלים שניתן לנמל, שמגביל את התנאים לאיחסון ושינוע ברום בתוך הנמל.
הברום חיוני לייצור מוצרים שונים, המשמשים לחקלאות, למזון, לדלק, לתרופות, לצבעים , לקוסמטיקה, לחומרי הדברה וחומרים נוספים.