המבקר: ממשלת ישראל הפקירה את אזרחיה
ראש הממשלה דחה החלטה על שיפור מערך הכבאות, השר ישי רק התריע, אך לא עשה דבר, השר שטייניץ דרש רפורמה ולא העביר תקציב, השר ברק עמד מנגד. בדו"ח חריף, מצייר מבקר המדינה תמונה מדאיגה על האופן שבו נערכה ממשלת ישראל להגנה על חיי אזרחיה וקובע כי זו תוצאתו של "מינהל בלתי-תקין לחלוטין, בעיקר אצל מקבלי ההחלטות"
כתובת האש היתה על הקיר - אך לשר הפנים, לשר הביטחון, לשר האוצר ולראש הממשלה לא בער לטפל: מינהל בלתי תקין לחלוטין, גלגול אחריות של שרים איש על רעהו, גרירת רגליים של האישים המופקדים על חיינו - אלו מאפייני המחדל המתמשך, הנחשף במלוא חומרתו בדו"ח מבקר המדינה על היערכות שירותי הכבאות וההצלה לעת חירום. ויש גם אשמים: הכשל הארגוני מיוחס לשר הפנים, אלי ישי; שר האוצר, יובל שטייניץ, אשם במחדל התקציבי. אהוד ברק מצטייר כשר מנותק, שלא היה מעורב בקידום פתרון, למרות שעליו הוטלה אחריות-העל לטיפול בעורף בכל מצבי החירום. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ידע הכל וגרר את ההחלטה.
- לקריאת הדו"ח המלא - לחצו כאן
- אסון הכרמל - כל הדיווחים והפרשנויות בעמוד מיוחד
- 42 איש שילמו בחייהם על המחדל. אלו הפנים והשמות
38 עמודי דו"ח המעקב אינם מותירים מקום לספק - ממשלת ישראל הפקירה את אזרחיה. "העובדה שהטיפול בבעיה - של סגן ראש הממשלה ושר הפנים, מר אלי ישי, בשיתוף משרד האוצר ומשרד הביטחון - התמשך מאוד ולא תרם לקידום פתרונות מעשיים ותוכניות משולבות היא בגדר כשל שמשמעותו הפקרת האוכלוסייה האזרחית בעת חירום".
אין מקום לספק: ממשלת ישראל הפקירה את אזרחיה (צילום: רויטרס)
לא זו בלבד שמצבו של מערך הכבאות לא שופר מאז הדו"ח הקודם, שחובר בעקבות מלחמת לבנון השנייה - אלא שמצבו אף החמיר, "עד כדי סכנת קריסה בעת חירום". בפתח דבריו, כותב המבקר כי "דו"ח זה על היערכות שירותי הכבאות וההצלה הוא דו"ח חמור מאוד המעיד כמאה עדים על מינהל בלתי-תקין לחלוטין, בעיקר אצל מקבלי ההחלטות בממשל הישראלי".
השר הכושל: אלי ישי
שר הפנים, אלי ישי, מסומן כאחראי המרכזי. וכך כותב המבקר: "אני מוצא לנכון להתריע בפני ממשלת ישראל וראש הממשלה על מחדל מתמשך זה הרובץ בראש ובראשונה לפתחם של משרד הפנים והשר העומד בראשו". המבקר קורא ליישם בדחיפות את החלטת הממשלה להקים רשות ארצית לכבאות והצלה ולארגן את מערך הכבאות "באופן שיתאים לייעודו - ויפה שעה אחת קודם!".
המבקר מתייחס בהרחבה למבנה הארגוני של שירותי הכיבוי ("בעיית יסוד חריפה"), "כשל מתמשך זה מונח בראש ובראשונה לפתחו של משרד הפנים והשר העומד בראשו, כמי שהאחריות המיניסטריאלית לשירותי הכבאות מוטלת עליו". בהקשר זה, מזכיר מבקר המדינה כי ממשלת אהוד אולמרט קיבלה החלטה כבר ב-11 במאי 2008 על הקמת רשות ארצית לכבאות והצלה, אבל משרד הפנים אפילו לא גיבש מאז הצעת חוק: "מדובר במחדל מתמשך ובמצב חמור, שחיי אדם רבים עלולים להיות תלויים בו ואשר עלול לגרום לנזק רב מאוד לרכוש והוא מחייב בראש ובראשונה את שר הפנים - במשולב עם שר האוצר ושר הביטחון - להידרש בדחיפות לתקנו, ויפה שעה אחת קודם".
עוד כתבות וניתוחים מדו"ח המבקר:
- התוצאה: אין כבאים, אין רכבי כיבוי, אין קשר
- הכבאים רצו תקציב, האוצר דרש רפורמה
- אלוף פיקוד העורף: חסר ציוד כיבוי? לא ידעתי
רק לאחר הפגישה עם צוות מבקר המדינה, במאי השנה, הודיע ישי שהגיש למזכירות הממשלה הצעה לתוספת תקציב של 665 מיליון שקלים למשרד הפנים כדי לגייס כבאים, לרכוש כלי רכב ולבנות תחנות כיבוי, לשפר את מערך הקשר והמחשוב ולהקים בית ספר לכבאות. אלי ישי, המכהן בתפקיד מאפריל 2009, וגם קודמו מאיר שטרית, אמנם נזכרים כמי שהתריעו בפני ראש הממשלה על מצב שירותי הכבאות, אך רק ביולי השנה, לאחר סיום הביקורת, התקבלה החלטת ממשלה.
ישי עם הכבאים בעוספיה. "מחדל מתמשך" (צילום: אבישג שאר-ישוב)
משרד הפנים גם לא פעל לפתרון בעיות דחופות, כמו בית הספר לכבאות ולהצלה, הפועל במתקן שאינו מאפשר להכשיר את הכבאים בהתאם לתקנים בינלאומיים, והשימוש בו לאימונים כרוך בסיכון חייהם של הכבאים, "למרות התרעות חוזרות ונשנות של נציבות הכבאות בעניין זה, משרד הפנים עדיין לא פעל לפתרון הבעיה". עוד מתברר כי לא הוקצה תקציב ייעודי לאימונים, ולכן נבצר מהכבאים להשתתף באימוני פיקוד העורף. המבקר מציע לשקול את הצעתם של שר הפנים לשעבר, מאיר שטרית, ושל השר הנוכחי ישי להעביר את שירותי הכבאות למשרד לביטחון פנים או למשרד הביטחון, אך ראשית - יש לשנות את המבנה הארגוני.
שטרית סופג אף הוא ביקורת. בתקופתו, כך נקבע, לא דן משרד הפנים בדרכים לתיקון הליקויים שפורסמו בדו"ח הביקורת. השר שטרית, כך לדברי המבקר, לא הנחה את הצוות לדון בנושא זה כמתחייב על-פי חוק מבקר המדינה.
השר המתעלם: יובל שטייניץ
בנושא המחנק התקציבי של שירותי הכבאות, מטיל המבקר אחריות משותפת על משרדי הפנים והאוצר וקובע כי "הטיפול בנושא נקלע למצב בלתי נסבל של היעדר פתרון". משרדו של השר יובל שטייניץ התנה את המענה התקציבי בביצוע רפורמה ארגונית. משלא בוצעה אותה רפורמה, לא נענו הדרישות התקציביות, והטיפול בנושא נקלע למלכוד, "הפערים החמורים בנושא היערכות שירותי הכבאות לעת חירום נותרו בעינם, והטיפול בנושא זה נקלע למצב בלתי נסבל של היעדר פתרון".
מצב בלתי נסבל של חוסר פתרון. שטייניץ בבית אורן (צילום: אבישג שאר-ישוב)
בין 2007-2010 הציג משרד הפנים פעמים אחדות את הצרכים התקציביים הכוללים של שירותי הכבאות לעת שגרה ולעת חירום, אך רק במאי 2010 הציג דרישה מצומצמת לצמצום מחסור מיידי. על כך כותב המבקר: "משרד הפנים לא השכיל לפעול, בשילוב משרד האוצר, לגיבוש תוכנית מוסכמת שתאפשר, בין היתר, לטפל בדחיפות בפערים חמורים בשירותי כבאות שהשלמתם חיונית לעת חירום ולהקצות לכך תקציב כנדרש".
בדצמבר אשתקד, שלושה חודשים אחרי שביקש ישי, כינס נתניהו דיון בנושא, ובו מתחוורת מידת האטימות של שר האוצר, יובל שטייניץ. ישי אמר שבמקביל לחקיקה למען רפורמה, "חייבים להציל את המערך". שטייניץ הגיב כי "אם הכוונה לרפורמה - משרד האוצר מוכן לעזור... אם מדובר רק על שיפור המערך הקיים, נעשה כבר מעל ומעבר".
השר המנותק: אהוד ברק
שר הביטחון, אהוד ברק, מצטייר כאמור כמנותק. כבר באפריל 2007 הטילה הממשלה על ברק לשאת ב"אחריות-על לטיפול בעורף בכל מצבי החירום", אך הוא "לא היה מעורב באופן פעיל בשיתוף עם שר הפנים - ובהתאם לצורך עם ראש הממשלה או הממשלה בקידום הטיפול בעניין היערכות שירותי הכבאות לעת חירום לכלל גיבוש פתרון מעשי". גם רשות החירום הלאומית סופגת ביקורת קשה ביותר. מאז מלחמת לבנון השנייה, לא זו בלבד שלא שופרו שיתוף הפעולה והקשר בין ארגוני החירום וההצלה - הם אף נחלשו במידה ניכרת. רשות החירום גם לא הציגה את מוכנות שירותי הכבאות לחירום, אף שהוגדר מפורשות שעליה להכין דו"ח שנתי לממשלה על מוכנות העורף בתחומים השונים.
זאת ועוד, פיקוד העורף סופג אף הוא ביקורת קשה. פיקוד העורף לא ריכז את בעיות היסוד של שירותי הכבאות ולא הציגן לראש רשות החירום הלאומית או לסגן שר הביטחון, ולא נמצא שהתקיים דיון משותף ביניהם. פיקוד העורף ונציבות הכבאות לא קיימו עבודת מטה משותפת לשיפור שיתוף הפעולה ביניהם. הגדיל לעשות מפקד פיקוד העורף, האלוף יאיר גולן, שאמר בשיחה עם צוות מבקר המדינה במרס השנה, כי "הוא אינו יודע האם יש לשירותי הכבאות מספיק ציוד לחירום כיוון שפיקוד העורף לא ניתח זאת". פיקוד העורף גם לא טרח לאמן כנדרש חיילים במילואים המיועדים לשירות.
המבקר קובע כי "פיקוד העורף אינו משפיע על בניין הכוח של שירותי הכבאות ועל קביעת צרכיהם לעת חירום, אף שהדבר הכרחי באשר פיקוד העורף מופקד על התגוננות האוכלוסיה בעת חירום ועל הפעלת שירותי הכבאות כ'ארגון עזר' בעת חירום". המבקר קורא לשר ברק ולרשות החירום הלאומית "להיות מעורבים באופן פעיל" בקידום המוכנות של שירותי הכבאות לעת חירום.
ברק עצמו התנער מאחריות, ומסר לפני מספר חודשים למבקר המדינה כי "האחריות הכוללת והישירה למצב כשירותו של מערך הכבאות מוטלת בעיקרה על משרד הפנים והשר העומד בראשו". ברק אומר כי משרדו התריע על הצורך בשינוי ארגוני, "על אף הניסיונות לעידוד משרד הפנים לפעול למציאת פתרון לפערים המפורטים בדו"ח, לא עלו הדברים יפה... משרד הביטחון על מערכותיו השונות ימשיך לתמוך ולסייע למערך הכבאות ככל שניתן ובמסגרת אחריותו".
ראש הממשלה הדחיין: בנימין נתניהו
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא נותר נקי מביקורת, ומצטייר כמי שאינו ממהר לקבל החלטות, ומעדיף לדחות למחר את מה שאפשר להחליט היום. למרות כל התכתובות והדיונים שהתקיימו בין נציבות הכבאות, משרד הפנים ומשרד האוצר על התקציב והצטיידות שירותי הכבאות, רק באוקטובר 2009 נדון הנושא אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי. חודשיים אחר כך הגיע הנושא לדיון אצל ראש הממשלה, אך "גם לאחר דיונים אלו לא חלה התקדמות ממשית בנושא, והבעיות החמורות בשירותי הכבאות נותרו בעינן". ראש הממשלה שמע שיש נושאים דחופים לטיפול - כוח אדם, הצטיידות בכלי רכב ותקציב, אך קבע כי הדיון לא הוכן כראוי ויש להציג בפניו נתונים לפני שהנושא יידון בפורום מצומצם.
"דוחה החלטות". נתניהו בחפ"ק (צילום: שי וקנין)
הנתונים הוצגו בפברואר השנה על-ידי מנכ"ל משרד הפנים ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, כפי שביקש נתניהו - אבל דבר לא קרה מאז. באפריל פנה ישי לנתניהו וביקש "לזרז את הטיפול במציאת פתרונות מיידיים". מנכ"ל משרד ראש הממשלה השיב שכדי להשלים את הרפורמה תידרש עבודת מטה. בתשובתו לדו"ח הביקורת, מסביר גבאי ש"תפקיד משרד ראש הממשלה אינו להחליף את משרדי הפנים והאוצר בטיפול השוטף בניהול מערך הכבאות ובתקציבו". לדבריו, בגלל ריבוי הגורמים הפועלים בזירת הכבאות, "ריבוי המכתבים מטעמם" ובשל חוסר נכונותם לקבל החלטות תקציביות וארגוניות כואבות, "נאלץ משרד ראש הממשלה להתעסק בסוגיות שלרוב אינו נוהג להתעסק בהן".
רק ביולי השנה קיבלה הממשלה החלטה בנושא "שיפור מערך הכבאות", והקצתה 100 מיליון שקל. עוד הוחלט להכין תוך חודש תזכיר חוק להקמת רשות ארצית לכבאות והצלה. גם במאי 2008 החליטה ממשלת אולמרט לקדם חוק בעניין. תזכיר אין, וגם חוק אין. המבקר קובע כי יש לסיים בדחיפות את הכנת ההצעה לחקיקה. "בגלל הסחבת הקשה והבלתי מובנת לחלוטין בטיפול ובשל ניסיון העבר", ממליץ משרד מבקר המדינה, כי "ראש הממשלה יעקוב אחר מימוש החלטת הממשלה".
הכלבים נובחים, והשיירה עוברת
בפתח דבריו, קובע מבקר המדינה כי "רוב לקחי מלחמת לבנון השנייה לא נלמדו, הליקויים לא תוקנו ושוב ניתן להצביע על אי-תיאום בין הגופים השלטוניים". הוא מתייחס גם לאסון שריפת הענק בכרמל, שבו נספו 42 בני אדם: "לדאבוננו, בימים אלה ממש הצטיירה לעינינו תמונה עגומה ומייסרת של שריפת הענק שהשתוללה בכרמל וקיפחה את חייהם של עשרות אנשי שב"ס, אנשי משטרה ואנשי כבאות והצלה - ובהם נער, כבאי מתנדב, ופגעה באחרים, ביניהם אזרחים רבים. כמו כן הושמד בשריפה - שהיא בגדר אסון לאומי - רכוש רב. שוב נגלו לעינינו מחדלי העבר בכל עוצמתם".
השופט בדימוס, מיכה לינדנשטראוס, ממליץ על צעדים קשים, אך נמנע מהמלצות פרסונליות: "דו"ח זה, לצערנו, לא יהיה האחרון בשורת הדו"חות בנושאים הכאובים אם הגורמים הנוגעים בדבר לא יסיקו ממנו מיד את המסקנות ולא ילמדו את לקחיו. ביני לביני, אני יותר ויותר משתכנע שרק בצעדים חריגים ומשמעותיים שלא אמנה כאן, ניתן יהיה לשבור את המוסכמה הוותיקה: 'הכלבים נובחים והשיירה עוברת'".