שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עידית הרמן תנהל את "גוונים במחול"
    הרמן, מייסדת ומנהלת תיאטרון "קליפה", חוזרת לפרויקט היצירה הצעירה של מרכז סוזן דלל, 13 שנה לאחר שזכתה בתחרות. "בא לי להזיז שם משהו חוץ מאת הגוף", היא אומרת

    עידית הרמן, מייסדת ומנהלת תיאטרון "קליפה", מונתה למנהלת האמנותית של תחרות "גוונים במחול" שם החלה את דרכה. הרמן נבחרה לתפקיד על ידי הוועד המנהל של מרכז סוזן דלל מתוך רשימה של 45 מועמדים.

     

    עם פרסום הידיעה אמר מנכ"ל סוזן דלל, יאיר ורדי, ל-ynet: "מבחינתנו זו סגירת מעגל חשובה. עידית החלה את דרכה ב'גוונים במחול' ולאחר 20 שנות עשייה עצמאית פורייה והקמת גוף אמנותי משלה שפועל על פי עקרונותיה ואמנותה, הבחירה היא הצבעת אמון של הנהלת המרכז בעשייתה האמנותית. אנחנו מאמינים שהיא יכולה לנהל את הפרויקט ביד רמה ולהוליך אותו ואת היוצרים הצעירים הלאה, אל קצה גבול יכולתם".


    הרמן. מתכננת מהפיכה שקטה (צילום: יוסי צבקר) 

     

    הרמן, לשעבר רקדנית בלהקת בת שבע שהקימה ביחד עם בן זוגה, דמיטרי טולפנוב, בשנת 1995 את קבוצת תיאטרון "קליפה", מדברת על המינוי כעל סגירת מעגל. "במידה רבה, 'גוונים במחול' סימן את תחילת דרכנו בארץ", היא אומרת, "אחרי 'קליפה', שיצרנו בחו"ל והעלינו בישראל, הצגנו פה את 'אנגל' במסגרת התחרות וזכינו. הפרס הכספי איפשר לנו את המשך הקיום ובעצם סייע לייסד את הקבוצה במובן מסוים.

     

    "תמיד היתה לי פינה חמה בלב למוסד הזה, כמו שיש בדרך כלל לבית ספר שבו למדת או למקום שבו גדלת. מעבר לכך, יש בי משיכה טבעית בלב ובגוף לתחום המחול שממנו באתי. אני משתמשת בידע שצברתי בנערותי גם ביצירה העכשווית שלי ועם זאת יש לי הרבה מה לומר בתחום הזה, שמייצר כמויות של יצירה בינונית עם הרבה פחות העזה ממה שהייתי רוצה לראות. בא לי להזיז שם משהו חוץ מאת הגוף".

     

    איך עושים את זה?

     

    "הגישה שלי לחניכה, או לליווי אמנותי של יוצרים צעירים, מאוד שונה ממה שהיה עד כה. אני מתכוונת לשים דגש חזק, באופן טבעי, על משמעות ועל ויזואליה. יש המון יצירות מחול שאני רואה ולא מוצאת בהן כל משמעות מעבר לכך שהן פונות לאופנה כלשהי. בנושא הזה, אני נעזרת מהניסיון שלי בתחום התיאטרון. גם בנושא האסתטיקה צריך להיכנס. כשאני מדברת על עיצוב של עבודה, אני מדברת על שבירת כללי האסתטיקה הישנים ועל חשיבה עכשווית שמנהלת דיאלוג מעבר לתחום הצר של המחול. באופן כללי, יש הרבה מאוד תחומים שכדאי ושווה ללמוד מהם. אני מאמינה שיוצרים צעירים צריכים להיחשף לתחומי אמנות מקבילים".

     

    הרמן לא מאמינה בפרזנטציות ובאודישנים ולכן המתמודדים ייבחרו כבר בחודש ינואר הקרוב במסגרת סדנה. "זה יתחיל מסדנה המונית ליוצרים שבמהלכה אשתדל לבחון פחות את יכולות הפרפורמנס של היוצרים ויותר את הכוח היצירתי ואת מקוריות היצירה שלהם באמצעות תרגילים", היא אומרת ומדגישה, "אני מתנגדת למבחנים בתחום המחול.

    זה יהיה תהליך הרבה פחות מלחיץ מאודישן".

     

    בכוונתה של הרמן לצמצם השנה משמעותית את היקף המשתתפים בפרויקט, שמעניק ליוצרים הצעירים ליווי צמוד. "הייתי רוצה להתמקד בשמונה יוצרים בסופו של תהליך על מנת לאפשר ליווי צמוד ולא מתפזר", היא אומרת, "אחרי ארבע שנים, שבמהלכן ליוויתי יוצרים צעירים בפסטיבל 'קליפה אדומה', אני אשתדל לא לחזור על טעויות העבר. ליווי צמוד מדי רע במידה שווה לליווי רופף. התנסיתי גם בהנחיה חונקת וגם בהיפך הגמור, ואני חושבת שמצאתי את הנוסחה המתאימה".

     

    תחרות "גוונים במחול" הנערכת אחת לשנתיים, היא אחד מהתחרויות המרכזיות בתחום המחול בישראל ומאירועי הדגל של מרכז סוזן דלל ששם לו כמטרה לקדם ולטפח את יצירת המחול הישראלית המקורית כמו גם לעודד ולתמוך ביוצריה. הפרויקט החל את דרכו כשיתוף פעולה של 'אמנות לעם' ומפעלות דיסקונט בשנת 1986 בעיר רמלה. מאוחר יותר עבר למרכז דוהל בתל אביב ועם הקמתו של מרכז סוזן דלל, לפני 20 שנה, אומץ הפרויקט על ידי הנהלת המרכז. בין היוצרים שהחלו את דרכם המקצועית במסגרת זו היו ליאת דרור וניר בן גל, תמר בורר, ענבל פינטו, ברק מרשל, יסמין גודר, עמנואל גת, רונית זיו, שלומי ביטון, ענת דניאלי, רננה רז, נעה ורטהיים ועדי שעל, איציק גלילי, סאלי אן פרידלנד, יורם כרמי ויוסי יונגמן. בין מנהלי הפרויקט לאורך השנים היו אלידע גרא, נעמי פרלוב וחנוך בן דרור.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים