שתף קטע נבחר

כמה זמן לוקח לשלול רישיון נהיגה?

לפני מספר חודשים הבטיח שר התחבורה לשלול לחמש שנים את רישיון הנהיגה של עברייני תנועה מועדים. כיצד קרה אם כך שעד היום, חצי שנה לאחר ההבטחה להוריד מהכביש פצצות מתקתקות, לא נשלל אפילו רישיון אחד?

שר התחבורה הבטיח לשלול את רישיונם של נהגים שהורשעו בביצוע עבירות תנועה חמורות, אבל עד כה לא שלל משרדו אפילו רישיון נהיגה אחד. לפני שישה חודשים בדיוק, ב-29 ביוני, הצהיר שר התחבורה, ישראל כץ, כי רישיון הנהיגה של מאות עברייני תנועה מועדים יישלל לתקופה של חמש שנים. "מדובר בנהגים עבריינים שביצעו עשרות עבירות חמורות, וממשיכים לצפצף על חוקי התנועה", הבהיר.

 

 

למרות ההצהרה החד-משמעית, עד היום לא הצליח משרד התחבורה לשלול רישיון נהיגה אחד מאותם עברייני תנועה מועדים. כמה זמן לוקח למשרד התחבורה ליישם תקנה אחת? ynet בדק, והסיפור העגום בפניכם.


שר התחבורה, ישראל כץ: "מצפצפים על החוק" (צילום: אוהד צויגנברג)

 

"אגף הרישוי יחל בימים הקרובים"

מאז נכנס לתפקידו, לפני כשנה וחצי, מרבה השר כץ להבטיח כי יחמיר את ענישת עברייני התנועה. רק לפני כחודש, במליאת הכנסת, הצהיר כי "אנחנו הולכים להביא להחמרה, אני לא רוצה להגיד אכזרית, אבל מוצדקת ומשמעותית ביותר, בכל הנושא של עבירות מהותיות". באותה הזדמנות גם תקף בחריפות את שופטי התעבורה: "יש שופטים שכשהם באים לשפוט, הם נהיים רחמנים בני רחמנים... זה נקרא - המרחם על אכזרים. ואז יש לך עונשים שנחשבים מגוחכים". אלא שמתברר כי דווקא התנהלות משרד התחבורה היא זו שיכולה להיחשב למגוחכת.  

 

בסוף יוני נכנסה לתוקף תקנה המאפשרת למשרד התחבורה לשלול את רישיונם של נהגים שהוגדרו "עבריינים מועדים": נהגים שצברו 30 עבירות או חמש עבירות חמורות, בפרק זמן של חמש שנים. בקטגוריית "עבירות חמורות" נכללות עבירות כמו נהיגה בשכרות, גרימת מוות ברשלנות, הפקרה ("פגע וברח"), נהיגה בזמן פסילה, הריגה בתאונת דרכים, נהיגה ללא רישיון, אי-ציות לרמזור אדום, ונסיעה במהירות 40 קמ"ש מעל המותר. בקטגוריה ה"קלה" נכללות כל עבירות התנועה, למעט עבירות חניה.

 

עם כניסת התקנה לתוקף, הבטיח משרד התחבורה כי "אגף הרישוי יחל בימים הקרובים בזימון נהגים שרישיונם מיועד לפסילה, בהתאם לרשימות מעודכנות שיתקבלו מאגף התנועה במשטרת ישראל. מדובר במאות נהגים... הנהגים הראשונים שיזומנו לשימוע צברו במהלך חמש השנים האחרונות בין 50 ל-197 עבירות תנועה".

 

אולם, כבר עם תחילת יישום התקנה התברר כי הצהרות השר והמשרד לוקות באופטימיות-יתרה. ב-1 באוגוסט, בתגובה לפניית ynet, אמרו במשרד התחבורה כי "בימים אלה נערכת עבודת מטה משותפת עם אגף התנועה במשטרה, שנועדה לאתר את אותם נהגים שצברו הרשעות רבות". בהתייחסם ללוח זמנים ליישום התקנה, הבהירו  כי "זימון הנהגים הראשונים שצברו הרשעות רבות אמור להתבצע בחודש הקרוב".

 

בתחילת דצמבר פנה ynet פעם נוספת למשרד בעניין התקנה. "גובשה רשימה בסיסית של נהגים", אמרו שם, והבטיחו כי "בשבועות הקרובים יופצו זימונים לשימועים". ובמלים אחרות: זימון הנהגים הראשונים לשימוע - אותו יש לערוך לפני שלילת רישיון הנהיגה - יעשה יותר משישה חודשים אחרי ששר התחבורה הבטיח כי השלילות יבוצעו "בימים הקרובים".

 

בקשת ynet לתגובה היום (ב') לא נענתה עד מועד פרסום הכתבה.

 

שלוש שנים של ניסיונות

התקנה שנכנסה לתוקף ביוני האחרון נועדה לאפשר את יישומו של סעיף 56 לפקודת התעבורה, שמסמיך את רשות הרישוי לשלול את רישיונם של נהגים "שבדרך נהיגתם יש משום סכנה לעוברי הדרך", וזאת בכפוף לשימוע. אלא שמשרד התחבורה נכשל עד כה בכל ניסיונותיו ליישם את הסמכות שניתנה לו על-פי חוק.

 

כבר בינואר 2008 הודיע המשרד כי שלל את רישיונם של עשרות עברייני תנועה, שצברו "מספר חריג של עבירות תנועה חמורות". במסגרת מבצע מיוחד, נשלל רישיונם של חלק מהנהגים לתקופות של עד 15 שנה. שר התחבורה דאז, שאול מופז, הצהיר: "אנחנו מורידים את הכפפות במאבק כנגד נהגים עבריינים".

 

חודש בלבד לאחר מכן, נתקל המבצע של מופז במכשול לא-צפוי: כמה בתי משפט לתעבורה תקפו בחריפות את התנהלות משרד התחבורה, וקבעו כי שלילות הרישיון נעשו ללא כללים ברורים. "מניעת הקטל בכבישים היא מטרה החשובה לכולם, אולם לא ייתכן לפעול שלא על בסיס חוקי מתאים", אמר שופט התעבורה אברהם טננבוים.

 

רק בדצמבר 2008, כמעט שנה אחרי תחילת המבצע, קבעה לראשונה ועדה מקצועית של המשרד התחבורה קריטריונים ליישום סעיף 56. אולם ביולי 2009 קבע בית המשפט העליון כי החוק אמנם מתיר למשרד לשלול את רישיונם של עברייני תנועה, אך הדרך שבה עשה זאת הייתה פסולה. על הנחיות הוועדה המקצועית אמרו שופטי בית המשפט העליון כי "אינן מעמידות קריטריונים ענייניים וברורים דיים".

 

התקנה מיוני האחרון אמורה הייתה לפתור סופית את בעיית "סעיף 56", ולאפשר למשרד התחבורה להתחיל - באיחור של כמעט שלוש שנים - לשלול את רישיונם של עברייני תנועה מועדים. אלא שמתברר שגם בכך אין די, ואותם עבריינים, שלדברי השר כץ "ממשיכים לצפצף על החוק", יכולים בינתיים גם להמשיך לנהוג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה לשעבר, שאול מופז
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים