שתף קטע נבחר

משחקים 2010: מאנגרי בירדס ועד למערב הפרוע

הרבה משחקים חדשים, המשכים למשחקים ישנים, אקשן, נענוע הגוף מול הטלוויזיה וגם כמה אכזבות צורבות: מצעד המשחקים של 2010

זו היתה השנה של Mass Effect 2. לא, בעצם זו היתה השנה של Red Dead Redemption. אתם יודעים מה? תמחקו את זה ותרשמו מחדש: זו היתה השנה של בקרי התנועה. בעצם לא, זו היתה השנה של סוני. או נינטנדו. או אולי בעצם מיקרוסופט?

 

לא משנה איזו קונסולה יש לכם ומה סגנון המשחק האהוב עליהם, שנת 2010 היתה אחת השנים העמוסות בהיסטורית תעשיית המשחקים. שנה שראתה המשכים לסדרות משחקים וותיקות לצד מותגים חדשים ומבריקים. שנה שהעלתה את שליטת התנועה מדרגה עם בקר המוב של סוני והקינקט של מיקרוסופט. שנה ששמה את משחקי האייפון והאייפד על המפה. או במילים אחרות - שנה מבלבלת.

 

אכזבת השנה: Metroid: Other M

כשיסתכלו בעתיד על סדרת המשחקים Metroid, אין ספק ש-Other M, המשחק החדש בסדרה שיצא לאחרונה לקונסולת ה-Wii, יגרום למעריצים לצקצק בלשונם ולהרכין ראש.

 

Metroid, סדרת משחקי פעולה שנמצאת איתנו עוד מימי ה-NES, כללה כמה כותרים שהפכו להיות אות ומופת לז'אנר: Super Metroid נחשב עד היום לאחד ממשחקי הפעולה הדו-ממדיים הטובים ביותר אי פעם, וגם Metroid Prime, שיצא בדור הקונסולות הקודם, נחשב לאחד מהמשחקים התלת-ממדיים בגוף ראשון המקוריים והמדהימים ביותר שהיו.

 

Other M, למרבה הצער, לא הצליח לשמור על הגחלת, ולמרות שלא מדובר במשחק רע במיוחד, הוא פשוט לא עמד ברף הגבוה שהמשחקים הקודמים בסדרה הציבו. השליטה הלא מדויקת שלו, הקצב הלא אחיד והסיפור המשעמם הפכו אותו לחלק הרע ביותר בהיסטורית Metroid. חבל. משיתוף הפעולה הראשון בין נינטנדו לבין אולפן המשחקים Team Ninja (שאחראית למשחקי Ninja Gaiden) ציפינו ליותר. הרבה יותר.

 

הפתעת השנה: Minecraft

Minecraft, פרוייקט עצמאי שאפתני מאוד, הפך במהלך השנה לאחת התופעות המעניינות ביותר בתעשיית המשחקים: המשחק צימח סביבו קהילה ענקית של שחקנים, הצליח לצבור רווחים של מאות אלפי דולרים, וגרם למפתח העצמאי שיצר אותו להקים אולפן משחקים של ממש.

 

המשחק, מעין שילוב של משחק לחימה בזומבים ומשחק בניה בלגו (כן, אנחנו יודעים, זה נשמע מוזר) נכנס ממש לאחרונה לשלב הבטא שלו.

 

קשה להסביר למה הקסם של Minecraft עובד, אבל מדובר באחד המשחקים הכי מקסימים של השנה האחרונה, וללא ספק הכי מפתיע שבהם. לכו תדעו - אם הגירסה הסופית שלו תצא במהלך שנת 2011, אולי אפילו נזכה לראות אותו ברשימת הטובים ביותר גם בשנה הבאה.

 

אוברייטד השנה: שליטת תנועה

אחת מהמגמות החמות של השנה היתה בקרי תנועה. סוני הציגה את בקר ה-Move שלה, שהקנה ל-PlayStation 3 יכולות שדומות לקונסולת ה-Wii של נינטנדו, ומיקרוסופט הציגה את ה-Kinect - מצלמה תלת ממדית שמאפשרת לשלוט בקונסולת ה-Xbox 360 באמצעות תנועות בלבד וללא צורך בבקר פיזי.

 

האמת? קצת נמאס לנו. שני הבקרים החדשים נוצצים ומגניבים, אבל האמת היא שדי מיצינו את שליטות התנועה כבר לפני שלוש שנים, כשהתחלנו להבין שה-Wii היא בעיקר גימיק. הבעיה: מדובר בגימיק שמוכר המון יחידות, וסוני ומיקרוסופט הבינו שהם חייבים לעלות על הרכבת הזאת.

 

התוצאה: סוני הוציאה חיקוי עלוב לבקר ה-Wii, שנראה ומתנהג בדיוק כמוהו (אמנם ברמת דיוק גבוהה יותר ועם יצוב פאלי יותר - לא דברים שמצדיקים רכישת בקר חדש), ומיקרוסופט הוציאה מוצר שאולי יוכל להיות מהפכני בכל הקשור לממשקי תנועה, אבל כלל לא יעיל למשחקים, בעיקר באשמת זמני השהיה (לגים) ארוכים.

 

אבל מה שהכי גרוע בכל הסיפור הזה הוא שבקרי התנועה כלל לא מיועדים לנו, הגיימרים הכבדים. הם מיועדים לאמהות שלנו ולאחים הקטנים שלנו - אלה שמשחקים מדי פעם משחקי מסיבה נחמדים או משחקי ספורט פשוטים כגון Wii Sports.

 

כל החברות מתעקשות שגם הגיימרים המסורים ירוויחו מבקרי התנועה, ושהם יטמיעו שליטה כזו גם במשחקי הארדקור, אבל ההסטוריה מלמדת אחרת: שליטת תנועה שווה למשחקי קז'ואל. וכאלה יש לנו כבר מספיק על ה-Wii.

 

אנדר-רייטד השנה: Alan Wake

לפעמים אנחנו פשוט לא מבינים את הגיימרים, שמוכנים להוציא את מיטב כספם על המשכים ממוחזרים של סדרות משחקים וותיקות שבקושי מחדשות (מישהו אמר Call of Duty?), ועל הדרך מעדיפים לזנוח את המשחקים המקוריים והמוצלחים באמת.

 

כזה היה Alan Wake: משחק הרפתקה-אימה מצויין שיצא בתחילת השנה ל-Xbox 360, ואף שזכה להייפ ולביקורות מצויינות פשוט נכשל במכירות - וחבל. מדובר במשחק מעולה עם סיפור מצוין, גרפיקה מצמררת ומשחקיות שפשוט לא מאפשרת לעזוב את בקר המשחק עד שלא תסיימו את המשחק.

 

אז למה נכשל Alan Wake? אולי בגלל הציפיות - מדובר במשחק שהיה שנים רבות בפיתוח, וסבל מדחיות חוזרות ונשנות. הגיימרים ציפו שמשחק שנמצא כל כך הרבה זמן בבישול יצא לא פחות ומושלם. אבל למרבה הצער אין כזה כזה דבר כמו משחק מושלם, ו-Alan Wake סבל ממספר מגרעות.

 

לדעתנו, המגרעות האלה זניחות לחלוטין, וכל גיימר שוויתר בגללן על Alan Wake פספס את אחד המשחקים הטובים של השנה. שיתבייש.

 

תופעת השנה: משחקי סלולר

נכון, הם היו איתנו מאז ימי הסנייק העליזים, אבל נראה ש-2010 היתה השנה בו משחקי הסלולר סוף סוף התבגרו והבשילו למשהו מכובד וראוי.

 

לצד משחקים סופר-ממכרים ומצליחים כמו Angry Birds, ראתה 2010 גם משחקים סלולריים שלא נופלים ברמתם ממשחקים לקונסולות ניידות אמיתיות (כמו ה-DS וה-PSP). משחקים כמו Infinity Blade ו-Chaos Rings הוכיחו לכולנו שבמכשירים הסלולרים של ימינו יש מספיק בשביל כל אחד - גם לגיימר הקז'ואלי וגם להארדקוריסט.

 

הסיבה היא ללא ספק החומרה: לאייפון 4 ומכשירי האנדרואיד החדשים יש מעבדים חזקים ומסכים איכותיים במיוחד - שלעיתים מביישים את ה-DS וה-PSP המזדקנות. גם שליטת המגע מבטלת את החסרון של המכשירים הסלולרים הישנים, שהיה הצורך לשלוט במשחקים באמצעות מקשי המספרים של המכשירים בצורה לא אינטאטיבית ונוחה במיוחד.

 

נראה ששנת 2011 רק תמשיך את המגמה הזאת: מנוע Unreal שיצא לאחרונה בגירסת אייפון וודאי יביא אלינו משחקים ברמה גרפית משובחת היישר אל תוך המכשירים הסלולריים שלנו. כן ירבו.

 

פרס מפעל חיים

לפני שנגיע למנה העיקרית של היום אנחנו רוצים לעצור לרגע ולהצדיע לאחת מתופעות הגיימינג הבולטות ביותר של השנים האחרונות, שהגיעה השנה לסיומה.

 

אנחנו מדברים על סדרת משחקי Halo - סדרת משחקי הפעולה בגוף ראשון, שהפכה במרוצת השנים לאחד ממותגי המשחקים המצליחים ביותר בעולם, ועזרה לקונסולת ה-Xbox להפוך להצלחה.

 

לפני מספר חודשים הוציאה מיקרוסופט את Halo: Reach, המשחק האחרון בסדרת היילו שפותח על ידי אולפן המשחקים Bungie - אותו אולפן שיצר וטיפח את הסדרה מאז שנת 2001. ללא ספק מדובר בסופה של תקופה: משחקי היילו ימשיכו לצאת, אבל אין ספק שבלי באנג'י זה כבר לא יהיה אותו דבר.

 

לפחות קבלנו אקורד סיום הולם: Halo: Reach לקח את כל האלמנטים שהפכו את סדרת המשחקים הזאת להצלחה, וארז אותם לחבילה האולטימטיבית לשחקני הסדרה, שהציגה מנוע גרפי משופר, סביבות משחק גדולות יותר, מצבי משחק תחרותיים מגוונים מאי פעם ועוד.

 

Bungie בהחלט נפרדה מהמאסטר צ'יף בצורה הכי ראויה שאפשר לשוב עליה, ויצאה לדרך חדשה. בימים אלה היא מפתחת מותג משחקים חדש שיצא בעתיד בהפצת חברת Activision.

 

מיקרוסופט הטילה על אולפן משחקים חדש, 343, את המושכות לעתיד המותג הכי מצליח שלה, שספק שיצליח לשחזר את ימי התהילה שלו. להתראות באנג'י, להתראות מאסטר צ'יף: היה נעים.

 

משחק השנה: Red Dead Redemption

זו היתה בחירה קשה, אבל אחרי לבטים רבים החלטנו שאנחנו חייבים להעניק את פרס משחק השנה שלנו ל-Red Dead Redemption, משחק המערב הפרוע שיצר אולפן המשחקים Rockstar (אתם יודעים, אלה שיצרו את סדרת GTA).

 

האמת? בהתחלה רצינו להעניק את התואר ל-Mass Effect 2, שלדעתנו הוא המשחק הסוחף והמוצלח ביותר של שנת 2010. אבל תואר "משחק השנה" מכריח אותנו להתייחס גם לפרמטרים אחרים, ובראשם מקוריות וחדשנות. Mass Effect 2 הוא משחק מדהים, אבל האם הוא מקורי או חדשני? ממש לא, הוא המשכון מוצלח מאוד למשחק שיצא לפני שלוש שנים.

 

Red Dead Redemption, לעומת זאת, היה אחת מהחוויות הכי מרעננות שחווינו במהלך השנה: אמנם לא מדובר במשחק המערב הפרוע הראשון (ולמעשה גם לא המשחק הראשון במותג Red Dead), אבל בהחלט מדובר במשחק המושקע והשאפתני ביותר מכולם.

 

המפתחים ב-Rockstar שילבו את העולם הפתוח שאנחנו מכירים מסדרת GTA על סביבת המערב הפרוע, הידקו את מנוע המשחק שלהם, שיפרו את מנגנון הירי, ותפרו סביב הכל עלילה מרתקת שמציגה דמויות בלתי נשכחות וסיפור שישאר איתכם גם אחרי שתסיימו את המשימה האחרונה במשחק.

 

אנחנו מצדיעים ל-Rockstar גם על התוצאה המצויינת (Red Dead Redemption הוא משחק מעולה לכל דבר ועניין) אבל בעיקר על התעוזה: להשקיע כל כך הרבה זמן וכסף במותג משחקים חדש יחסית, שמתרחש בסביבת משחק שאינה פופולרית במיוחד בקרב הגיימרים, ולעשות את זה בצורה כל כך חסרת פשרות כמו שנעשתה ב-Red Dead Redemption הוא לא עניין של מה בכך, ולדעתנו זה בהחלט מצדיק את תואר משחק השנה.

 

 

מסכימים איתנו או שאנחנו טועים? אולי אתם עדיין נאמנים בכלל לטטריס או לקומנדר קין 3 וכל מה שיצא אחריו מיותר? ספרו לנו בטוקבקים מה אתם חושבים שהיה משחק השנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים