שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בטיחות בדרכים - יש ישראל, ויש תל אביב

    כיצד קרה שבתל אביב ירד מספר ההרוגים אשתקד בלא פחות מ-40%, בזמן שבשאר המדינה נרשמה עליה מדאיגה של 7%. גם מספר הולכי הרגל ורוכבי הקטנועים בין ההרוגים ירד באופן ניכר, לעומת זינוק חד בשאר המדינה. העירייה - הגורם העיקרי הוא שיפור התשתית

    בזמן שמספר ההרוגים בתאונות דרכים בכל הארץ עלה אשתקד בכ-7%, ירד מספר ההרוגים בתל-אביב בכמעט 40%. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ב') עיריית תל-אביב. גם במדדי בטיחות אחרים נרשם בשנה שעברה שיפור מרשים בתל-אביב: מספר התאונות ירד ב-18%, ומספר הנפגעים הכולל ירד בכ-20%. ובזמן שמספר התאונות והנפגעים שבהם מעורבים הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי עלה אשתקד בשיעור ניכר בכל הארץ, בתל-אביב הוא ירד ב-12.6% ו-19%, בהתאמה.

     

    בעירייה אומרים היום כי הגורם העיקרי לירידה במספר התאונות והנפגעים, הוא שיפור התשתית הבטיחותית בעיר: הקמת כיכרות בצמתים, התקנת רמזורים בצמתים קיימים, ושיפוץ כבישים. בעירייה מוסיפים כי כחלק משיפוץ הכבישים, מוחלף האספלט הישן באספלט "שקט" - תערובת המפחיתה את מפלס הרעש הנוצר בזמן מעבר של כלי רכב.


    ראש העיר, רון חולדאי (צילום: באדיבות עיריית תל-אביב)

     

    עוד אומרים בעירייה כי לשיפור בבטיחות תרמה יוזמה חדשה להגבלת מהירות הנסיעה ל-30 קמ"ש בכ-370 רחובות בעיר. "באזורים שבהם מוגבלת מהירות התנועה ל-30 קמ"ש", מסבירים שם, "תאונות הדרכים נוטות להיות פחות קטלניות". עם זאת, מאחר שיישום הגבלת המהירות החל רק בחודשים האחרונים של 2010, סביר להניח כי תרומתו לשיפור הייתה זניחה יחסית.

     

    הנתונים שמפרסמת עיריית תל-אביב מבוססים במלואם על נתונים שהועברו מהמשטרה. ראוי לזכור כי במרבית המקרים יש להתייחס לנתוני המשטרה כחלקיים בלבד: ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים קבעו בעבר לא פעם, כי נתוני התאונות של המשטרה אינם מייצגים את כלל התאונות הקשות, את פריסתן או את המאפיינים שלהן. כדאי גם לציין כי מספר ההרוגים בתאונות דרכים שאירעו ב-2010 בכל הארץ, כפי שמדווחת הרשות לבטיחות, גבוה משמעותית מזה עליו דיווחה המשטרה ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

     

    "חשוב שהתשתית תהיה סלחנית"

    "לאף אחד אין פתרון אחד חד-משמעי", אומרת היום ל-ynet גלי וולנר, מנהלת הבטיחות האזורית בגוש-דן מטעם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "תחום הבטיחות מחייב ראייה כוללת. אין ספק שנושא התשתיות אקוטי, אבל במקביל חייבים לטפל בגורם האנושי - נהגים, הולכי הרגל, ורוכבי אופניים - באמצעות הסברה, חינוך ואכיפה".

     

    בהתייחסה לשיפורי תשתית הבטיחות, מסבירה וולנר כי "הרוב המכריע של התאונות הוא כתוצאה מטעות של הגורם האנושי. לכן, חשוב לדאוג לכך שכאשר יש טעות של הגורם האנושי, התשתית תהיה סלחנית ותצמצם ככל האפשר את הפגיעה". לדבריה, הרשות - בשיתוף עם העירייה והמשטרה - ממקדת בשנים האחרונות תשומת לב ומשאבים משמעותיים בפעילויות הסברה וחינוך בעיר, במטרה לשפר את מודעות התושבים לבטיחות.

     

    "למשל, אנחנו מצטרפים לחלק מפעילויות האכיפה של המשטרה", מציינת וולנר. "אם רק לוקחים את הרישיון לנהג שביצע עבירה, אז זה בעיקר כואב לו. אבל אם בנוסף גם מסבירים לו כי כך מנענו ממנו מלהיות מעורב בתאונה, שהייתה עלולה להסתיים במוות או בנכות, אז לפחות תהיה הפנמה חלקית של הטעות".

     

    גורמים בתחום הבטיחות מציינים כי לניצב שחר איילון, כיום מפקד מחוז תל-אביב ובעבר ראש אגף התנועה במשטרה, יש תרומה בשיפור הבטיחות בעיר. לדבריהם, איילון הציב את נושא הבטיחות במקום גבוה בסדר העדיפות של המחוז, ושיפר את רמת האכיפה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    טיפול בגורם האנושי: באמצעות אכיפה, חינוך והסברה
    צילום: אורן רייס
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים