שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    צילום: אור אלתרמן

    הולך לה קלף משוגע

    להקת "משוגע" הוותיקה משבדיה מייצרת מטאל שבאמת קשה להגדירו כשפוי. לקראת הופעתה הראשונה בישראל, שוחחנו עם המתופף תומס האקה על החלוציות של הלהקה המצליחה ועל תהליך ההקלטות הייחודי שלה

    לפעמים נדמה שלהקת "משוגע" (Meshuggah) היא אחת מלהקות המטאל היחידות בעולם שהבאז סביבה לא פוסק אף פעם. לקראת כל האלבום שחבורת השבדים מוציאה, מתכוננים חובבי המטאל למיניהם ותוהים איך לעזאזל תפתיע אותם הלהקה הפעם.

     

     

    למה דווקא "משוגע"? עם הקמתה, לפני יותר מ-20 שנה, הלהקה חיפשה את המילה המושלמת שתתאר את המוזיקה שלה. במקום אנגלית או שבדית, היא פנתה ליידיש, וכך גרמה לעוד רבים להאמין שבאמת מדובר ב"משיגענס" עוד לפני שהמוזיקה מתחילה.

     

    "משוגע" חרתה על דגלה את המטאל המסובך, האקספרימנטלי והמאוד קשה לביצוע. לא מדובר דווקא במוזיקאים שמנסים להשוויץ ולנגן את הסולואים הכי מהירים בגיטרות, אלא בתהליך כתיבה ארוך ומפרך שבסופו נוצרים שירים כבדים ומאוד לא שגרתיים, מלאים בשבירות קצב, טכניקת מתוחכמת ומקצבים על מקצבים משוכללים, בקיצור - שיגעון.

     

    מבולבלים? אולי עדיף פשוט להאזין ולגלות את היצירה הייחודית של הלהקה וכאן תוכלו להקשיב למיטב שירי המשוגעים. בגלל סגנונה הייחודי והמתקדם ,להקה כמו "משוגע" יכולה בהחלט לעניין מוזיקאים שאינם דווקא מחוברים לעולם המטאל ומחפשים להאזין לז'אנר מאוד לא פופולרי.

     

    האזינו ל-"Future Breed Machine" (מתוך "Destroy Erase Improve")

     

    ב-24 במרץ תגיע הלהקה לראשונה לישראל ותופיע במועדון הבארבי בתל-אביב. רגע לפני שהם יוצאים למסע ההופעות, החברים עוד נעולים באולפנם הפרטי בשבדיה, מחבּרים, מחלקים ומכפילים חתיכות שייצרו את אלבומם הבא, שייצא ככל הנראה במהלך השנה הקרובה. "אני מאוד מקווה שזה יעבור מהר וללא כאבים", מספר ל-ynet מתופף הלהקה המרשים, תומס האקה, על תהליך עבודה, "למרות שזה אף פעם לא המקרה".

     

    כלומר, גם אחרי הרבה שנים, אתם עדיין לא יוצרים את המוזיקה הזו בטבעיות.

     

    "כן. אני יכול להגיד שהחלקים הטובים ביותר בשירים, במיוחד באלבומים האחרונים, לא באים כולם טבעי. כלהקה, אנחנו תמיד רוצים לכתוב משהו חדש ומיוחד, ואלה תמיד חומרים מתקדמים מבחינה מוזיקלית. יש לנו תהליך שונה מהרבה להקות אחרות שכולל לא רק את כתיבת המוזיקה, אלא גם ללמוד ולהקליט אותה.

     

    "גם כל עניין השירה והקולות משחק תפקיד מאוד חשוב ביצירה. מאז ומתמיד רצינו שהשירה תבוא טבעית עם המוזיקה. וכשהמוזיקה קצת משתגעת והרבה מתרחש ברקע, לוקח הרבה זמן להבין איך השירה תשתלב עם כל שיר. זה משהו שאנחנו מנסים להשתפר בו בכל אלבום. זמר הלהקה הוא באופן מסוים עוד כלי קצב בלהקה, בדיוק כמו התופים".

     

    האזינו ל-"Rational Gaze" (מתוך: "Nothing")

     

    רבים הגדירו אתכם כחלוצים, שאחראים לגל להקות שקמו בעקבותיכם. אתה מסכים?

     

    "תמיד כיף ומחמיא לשמוע דברים כאלה. שאלו אותנו הרבה במהלך השנים אם נכון שאנחנו מתעצבנים על להקות שנשמעות כמונו, אבל אנחנו ממש לא. בשבילנו, זו אינדיקציה שעשינו משהו משפיע. ואם אנשים חושבים שהצלחנו בכך, זה מאוד משמח ומחמיא".

     

    איך בעצם מתנהל תהליך כתיבה והקלטת אלבום? זה ודאי לא הליך שגרתי.

     

    "האמת היא שזה קצת השתנה באלבומים האחרונים. בסוף שנות התשעים התחלנו להשתמש במחשבים ובמכונות תופים. אחר גם הוספנו לתהליך תוכנות תופים שייצרנו בעצמנו. הרבה מהעבודה נוצרת על המחשב, עד לרגע שבו אנחנו נכנסים להקליט. זה מאוד קשה, אבל היום אנחנו מנסים למצוא את הדרך חזרה לגישה ישנה יותר. אנחנו רוצים לפחות לכתוב קצת יותר דברים בחזרות, כשאנחנו מנגנים כולנו יחד, במקום לכתוב ולתכנת הכל במחשב.

     

    האזינו ל-"Sum" (מתוך: "Catch Thirtythree")

     

    "זה תהליך מאוד בעייתי אחרי שהלכת כל כך רחוק לעסקי המחשב. באלבום 'Catch Thirtythree' (אלבום הלהקה החמישי שיצא ב-2005 - א"ב) בכלל לא הקלטנו תופים אמיתיים, אלא ממוחשבים. דבר דומה קרה עם האלבום האחרון, 'Obzen' שנכתב כולו רק באמצעות המחשב. הייתי צריך ללמוד את כל השירים אחרי שהם היו מוכנים, ורק אחרי שהאלבום נשלח לחברת התקליטים, התחלנו לנגן לראשונה את השירים כולנו יחד. אני יודע שזה תהליך מוזר. אבל אנחנו באמת מנסים היום לנגן קצת יותר ביחד. אולי התוצאה לא תהיה סופּר מדויקת ומתמטית כמו האלבומים האחרונים, אבל מצד שני, נוכל ליצור אלבום קצת יותר חי ואנושי.

     

    האזינו ל-"Bleed" (מתוך "Obzen")

     

    מאוד משונה שבאולפן אתם לא מנגנים יחד, כי לא נראה שבהופעות קשה לכם לבצע את החומרים מהאלבום. אתם מתאמנים הרבה לפני סיבוב הופעות?

     

    "לא ממש, ואנחנו גם תמיד אומרים לעצמנו שזה לא בסדר. רק שבוע פלוס לפני סיבוב אנחנו ממש נכנסים לחזרות מפרכות. אני לא חושב שהקהל מבחין בזה, אבל אנחנו רוצים להרגיש יותר נוח על הבמה והחזרות זה עוד דבר שאנחנו מנסים לשפר. בנוסף, כשאנחנו כותבים, אנחנו מנסים לשמור על הכל בגבולות יכולות הביצוע שלנו על הבמה. בהופעות אנחנו לא רוצים לסמוך על אלקטרוניקה ומחשבים".

     

    ולקראת אלבום החדש, מה השאיפות הגדולות ביותר בחייכם היום?

     

    "יש עוד כל כך הרבה שאנחנו רוצים לעשות. לא רק מבחינת הכתיבה, אלא גם בהופעות. עדיין לא היינו בהרבה מקומות בעולם, כמו דרום אמריקה או דרום אפריקה. העובדה שאנחנו מגיעים לישראל עכשיו מאוד משמעותית עבורנו. אנחנו גם מאוד רוצים לעשות קליפים מיוחדים. רצינו ליצור סרט שלם לאלבום 'Catch Thirtythree', כי ראינו את כל התהליך כמו פסקול לסרט, הרבה יותר מאשר אלבום מטאל. אנחנו רוצים להוציא חוברות לימוד של המוזיקה שלנו. כל זה עוד לא קרה. אבל זה עוד יקרה".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הלהקה (האקה משמאל). הסולן כעוד כלי בחטיבת הקצב
    משוגע. תהליך שונה מרוב הלהקות
    לאתר ההטבות
    מומלצים