שתף קטע נבחר

האם מותר ללמד הנחת תפילין בשבת?

שאלה:

 

האם מותר ללמד הנחת תפילין בשבת? (שרית, אזור השפלה)

 

תשובה:

 

בלימוד הנחת התפילין ישנם שני חלקים: א. התיאורטי-הלכתי. ב. המעשי. את ההלכות ללימוד התפילין, בוודאי ניתן ללמוד גם בשבת. אולם לימוד החלק המעשי – מורכב יותר.

 

ההלכה מורה שאין מניחים תפילין בשבת ויום טוב, "מפני שהם עצמם אות, ואם מניחים בהם אות אחר היה זלזול לאות שלהם" (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן לא, א). עניינם של התפילין הוא סימן ואות לקשר בינינו ובין ה', והם מהווים זכר ליציאת מצרים. השבת אף היא אות לברית, כמו שנאמר: "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם: בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם, כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ" (שמות, פרק ל"א, פסוקים ט"ז-י"ז). מסיבה זו אין מניחים תפילין בשבת.

 

מכיוון שאין להניח תפילין בשבת - מי שעובר ומניח, מזלזל בשבת, וגם עובר על איסור "בל תוסיף", אם הניח תפילין לשם מצווה (משנה ברורה, שם, סעיף קטן ה).

 

לפי זה, מי שמניח שלא לשם מצווה, או שמטלטל את התפילין לצורך – אינו עושה איסור. ואכן, אדם שמוצא תפילין ברחוב או שהן מוטלות על הרצפה בביזיון, מותר להרימן כדי שלא יתקלקלו (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן שח, ד).

 

כיצד נתייחס להנחת תפילין לשם לימוד? הרי בהנחת תפילין זו אין מתכוונים למצווה, אלא רק לתרגל וללמוד.

 

אכן, יש מהאחרונים שהורו בדבר להיתר. כך למשל, נכתב בילקוט יוסף שמותר לטלטל תפילין בשבת, "אם רוצה לטלטלם על מנת ללמוד מהם צורת הקשר, וכדומה" (הלכות שבת, כרך ב', עמ' תל).

 

כאשר אין ברירה

באופן מפורש יותר פוסק הרב אליעזר ולדנברג, (מגדולי הפוסקים בדורנו) בשו"ת "ציץ אליעזר". הרב ולדנברג נשאל על ידי מורה מיוחד ללימוד הנחת תפילין לברי-מצווה בדרום אפריקה, האם מותר ללמדם בשבתות הנחת תפילין הלכה למעשה, מאחר שישנם מספר תלמידים שאין להם אפשרות לקיים את שיעוריהם - אלא בשבתות,.

 

ברוח הדברים שהבאנו, הוא מורה "להתיר למורה ביוהניסבורג ללמד לברי-המצווה שאין להם האפשרות לקיים את שיעוריהם אלא בשבתות, ללמדם סדר הנחת תפילין להלכה למעשה בשבתות, דהיינו שהתלמיד יניח ויחבוש של יד ושל ראש, והמורה ילמדהו כיצד ובאיזה

אופן עליו להניחם, ויעשה זאת בצינעא בפנים הבית, וזאת בהתחשב במקרה המיוחד שנמצאים שם בגלות..." (שו"ת ציץ אליעזר, חלק ח, סימן ה).

 

מדבריו נראה כי שההיתר הוא רק בדיעבד, שכן אין אפשרות אחרת - אלא ללמד בשבת. אולם אם יש אפשרות ללמד ביום אחר, עדיף שלא ללמד את הצד הפרקטי בשבת, מכיוון שעלולים להגיע לטעות, וגם קיימת דעת המקובלים שאסור להניחם בשבת בכל אופן (עיין ערוך השולחן, סימן שח, יז).

 

לסיכום: מותר לכתחילה ללמד הלכות תפילין בשבת. אין מניחים תפילין בשבת, אלא לצורך הצלתם או אפילו לצורך לימוד. אך הלימוד המעשי מותר רק אם אי אפשר ללמוד ביום חול.

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים