שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הנחה על נסיעה איטית בכביש 6? המדינה מסרבת

    הצעת חוק המחייבת את מפעילת כביש חוצה ישראל לגבות סכומי אגרה מופחתים במקרה של פקקי תנועה ועבודות, אינה זוכה לתמיכת הממשלה. השר ישראל כץ: אם נחייב את הזכיין בכך, נהיה חייבים לשלם לו בין 15 ל-20 מיליון שקל בשנה

    חושבים שמגיעה לכם הנחה בגלל הפקקים בכביש 6? המדינה חושבת אחרת. בדיון שנערך היום (ד') במליאת הכנסת, אמר שר התחבורה, ישראל כץ, כי הממשלה מתנגדת להצעת חוק לפיה הזכיינית המפעילה את כביש 6, תעניק הנחה בשיעור של 50% לנהגים שזמן נסיעתם התארך בגלל עבודות תשתית. הסיבה להתנגדות: הנחה שכזו תעלה למדינה כסף רב.

     

    "הענקת ההנחה המוצעת תחייב את המדינה לפצות את הזכיין בסכום של בין 15 ו-20 מליון שקלים בשנה", הסביר כץ לחברי הכנסת. לדבריו, "שינוי בשיעור האגרה שלא על פי מנגנוני העדכון שנקבעו בחוזה הזיכיון, או מתן פטורים או הנחות מעבר למה שנקבע בחוזה, (יהוו) שינוי תנאי המכרז ושינוי חוזה הזיכיון".


    כביש 6: עבודות הפיתוח גורמות לעיכובים (צילום אילוסטרציה: אייל דוברין)

     

    "האם יש שיקולים זרים?"

    "עבודות בכביש גורמות לעיכוב לא סביר בנסיעה לאלפי נהגים", הסביר היום ח"כ אחמד טיבי, יוזם הצעת החוק. "סדר יומם נפגע והדבר גורם נזק, ומטרתו המקורית של הכביש ככביש מהיר לא מתממשת. לכן באה הצעת החוק הזאת, כדי לומר שבמקרים שיש בהם עבודות בכביש, תהיה הנחה של 50% באגרה על כל מקטע - המקטע שיש בו עבודות המעכבות את הנוסעים".

     

    לדברי טיבי, החלטת הממשלה להתנגד להצעת החוק נועדה לשמור על האינטרסים הכלכליים של הזכיינית המפעילה את כביש 6. "זאת החלטה אנטי-צרכנית שלא מתחשבת באזרח הפשוט", אמר טיבי לשר התחבורה. "האם יש שיקולים זרים של חלק מהשרים? האם מישהו לא רוצה להפר הבטחה למי שעומד מאחורי החברה הזאת (הזכיינית, ש.ה)?... המדינה מגוננת על הזכיין, על הטייקון, ומתעלמת מהאינטרס של הנהגים, עשרות אלפי הנהגים שמשתמשים בכביש הזה".

     

    יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, הביע תמיכה בדברי טיבי, ותקף את החלטת הממשלה להתנגד להצעת החוק: "אם הייתי משתתף בדיון בוועדת הכלכלה, הייתי מביע עמדה שצריך לדעת כל זכיין, שאם יש 'כישלון תמורה' באגרה שאני שילמתי לו כדי להשתמש בדרך שאני מבקש לקצר בה את הזמן, ומתברר שכאשר נכנסתי ושילמתי התעכבה נסיעתי פי שניים (מאשר) אם הייתי נוסע בדרך הרגילה, נפתח לי פתח לפנות לבית המשפט".

     

    "למה להתנגד להצעת החוק הזאת?", פנה טיבי לחברי הכנסת. "(זו) הצעת חוק צרכנית ממדרגה ראשונה, שהיא בשמם של כל הנהגים המשתמשים בכביש הזה, שהבטיחו להם כביש גישה מהיר, ועבודות לא צפויות - שלא מודיעים עליהן מראש - גורמות לעיכובים של חצי שעה, שעה".

     

    "עמדת הממשלה היא להתנגד"

    הצעת החוק של ח"כ טיבי נדחתה השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה, ברוב של שישה מתנגדים מול ארבעה תומכים. "אם תהיה המדינה סבורה כי יש לשנות את מחיר האגרה, או לתת הנחות מסוימות, היא תוכל לעשות זאת באמצעות שינוי חוזה הזיכיון", הסביר היום השר כץ. "אין צורך בשינוי חקיקה, ובלבד ש(המדינה) תפצה את הזכיין, בגין עלות השינוי ואובדן הכנסותיו. לפיכך, עמדת הממשלה היא להתנגד".

     

    השר גם הסביר כי העבודות המתבצעות בכביש 6 נועדו להיטיב עם הנהגים: "כמו בכל דבר שקשור לתשתית, אתה מכביד באופן זמני. וכאן זה לא סיפור הרכבת הקלה, של שנים ארוכות... העבודה מתבצעת במהירות, ואז כשהכביש מורחב זה לטובת נוסעי הכביש, שבאותו המחיר יוכלו להגיע במהירות יותר ראויה".

     

    בסוף הדיון במליאת הכנסת הוחלט להפוך את הצעתו של ח"כ טיבי להצעה לסדר היום, ולהעבירה לדיון בוועדת הכלכלה. "בדיון יכולות לעלות כל מיני אפשרויות", סיכם השר כץ. "כמו לקבוע לוח זמנים לזירוז העבודות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ח"כ טיבי: "המדינה מגוננת על הזכיין"
    צילום: מתי אלמליח
    השר כץ: "הממשלה מתנגדת"
    צילום: אוהד צויגנברג
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים