שתף קטע נבחר

 

ניהול עצמי בבתי ספר: גמישות למנהל, כוח להורה

הממשלה תאשר את הפיילוט של משרד החינוך, לפיו ייפתחו חשבונות בנק נפרדים לבתי ספר - ולמנהלים תהיה אוטונומיה להחליט לאן להעביר כספים. המנהלים מברכים, אך חוששים מעימותים עם הורים, ומעיסוק בתחזוקה במקום בפדגוגיה

מהפכה ניהולית בבתי הספר: הממשלה עומדת לאשר ביום ראשון הקרוב את תוכנית משרד החינוך לניהול עצמי של בתי ספר, שבמסגרתה ייפתחו חשבונות בנק נפרדים לבתי ספר, שמנהליהם יוכלו לאסוף כספים ממקורות עצמאיים. המנהלים, שיוכלו לנייד את התקציבים בצורה יותר גמישה, מברכים על הפיילוט - אך כמה מהם מזהירים מכך שיהפכו אותם ל"אחראים על תחזוקה" ומעימותים עם ההורים, שאמורים ליטול חלק בהחלטות.

 

 

תחת הכותרת "ניהול עצמי - העצמת סמכויות המנהל בבתי הספר" מפורטת התוכנית, שתפעל כפיילוט בהיקף שטרם נקבע וכפוף לתיאום בין משרדי החינוך והאוצר. לכל בית ספר שייכלל בתוכנית תקום ועדת היגוי מלווה, שהרכבה ייקבע על-ידי מנכ"ל משרד החינוך. בית הספר יקבע תוכנית עבודה ויעדים ולמנהל תינתן גמישות תקציבית, ואפשרות להסיט תקציבים לפי היעדים שקבע.

 

לדבריו של גורם במערכת החינוך, הדבר יאפשר למנהל בית הספר אוטונומיה להחליט על ניוד הכספים והשקעה במקומות בהם דרושים חיזוקים. למשל העברת תקציבים המיועדים לתפעול השוטף וציוד משרדי לטובת הגברת שעורי העשרה ותשלום שכר המורים.

 

משרד החינוך והרשויות המקומיות אמורים להגיע לסיכום לגבי איגום המשאבים לבתי הספר ממשרד החינוך, מרשות החינוך המקומית וממקורות נוספים. כל אלו יועברו כאמור לחשבון נפרד על-שם בית הספר. רשות החינוך המקומית תתחייב שהתקציב לכל תלמיד לא יקטן מהסכום שנקבע עם הצטרפות בית הספר לתוכנית לניהול עצמי. ועדת ההיגוי אמורה לקבוע כללים והנחיות לניהול תקציב בית הספר.

 

מנהל בית הספר לא יוכל לקבל התחייבויות שיחרגו מתקציב המוסד החינוכי. עודפים שלא נוצלו בחשבון יועברו לשימוש בשנה שלאחריה, ובמקרים מיוחדים - ועדת היישום תוכל לאפשר לבעלי החשבון למשוך את העודפים שהצטברו. הממונה על התקציבים במשרד האוצר ומנכ"ל משרד החינוך יקבעו את היקף הפיילוט ואת המשאבים הנדרשים לו וגם המשך היישום אחרי הפיילוט תלוי בסיכום בין שני האישים.

 

הכרזת העצמאות של המנהל

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה, שתונח על שולחן הממשלה, נאמר כי מנהלי בתי הספר סובלים כיום מגמישות מוגבלת בלבד, "קיימת הסכמה רחבה בקרב גורמי המקצוע במערכת החינוך כי מפתח לשיפור מערכת החינוך הם מנהלי בתי הספר. המנהלים הם מנהיגים חינוכיים המובילים את העשייה החינוכית. הרחבת הסמכויות למנהלי בתי הספר וקבלת החלטות בדרג קרוב יותר לתלמיד ולצרכיו יובילו לשיפור העשייה החינוכית ולהעלאת ההישגים".

 

עמירה חיים, מנהלת מחוז דרום במשרד החינוך, אמרה כי "מטרת העל בניהול העצמי הוא להעביר את קבלת ההחלטות לדרג המנהל, שהוא הגורם הנמצא בשטח ומכיר את הצרכים של בית הספר בצורה הטובה ביותר. בבתי ספר בהם כבר קיים ניהול כזה, ניתן לראות כי ההישגים שלהם גבוהים יותר. מדובר בשינוי מהותי בתפיסת הניהול". היועצת המשפטית של משרד החינוך, עו"ד דורית מורג, קבעה כי אין מניעה משפטית לאישור ההחלטה, אף שאופן ניהול תקציבי בתי הספר לא נקבע בחוק.

    

"מדובר בצעד חשוב אשר ייעל את עבודת בית הספר", מסביר אחד המנהלים. "כיום אנחנו מאוד מוגבלים בניוד הכספים שכן מדובר בתקציבים "צבועים", המיועדים למטרות ספציפיות ולא ניתן לנייד אותם לדברים אחרים. כך למשל, אם מנהל בית ספר רוצה לקחת תקציבים לפיתוח ובנייה ולהעבירם לתגבור שעות הוראה לעולים חדשים, אז הוא מוגבל בצעדיו. לכן, ברגע שבית הספר יעבור לניהול עצמאי אז המנהל יהיה עצמאי והוא יוכל לנייד את התקציבים כראות עיניו".

 

"המנהל יודע טוב מכולם"

גם רם כהן, מנהל תיכון עירוני א' בתל-אביב, בירך על המהלך, אך הזכיר כי עבודת המנהלים תגדל: "זו תוספת רבה מאוד של אחריות ועבודה למנהלים, במיוחד בתיכונים הגדולים, וזה יגרום לכך שבמחצית מהזמן המנהלים יתעסקו בתחזוקה של בית הספר ולא בצד הפדגוגי. בנוסף, המנהלים אינם עוברים הכשרה בנושא ניהול עצמי, והם נדרשים להבין בניהול כספים מורכבים, נושאי ביוב, אינסטלציה, השכרת מבנים וחשמל. אני לא משוכנע שמרבית המנהלים מסוגלים לכך והדבר עלול לפגוע בתפקוד בית הספר".

 

מנהל אחר, שבית ספרו פועל כבר כעת בניהול עצמי, סיפר: "אין ספק שזה מצב רצוי, המנהל יודע הכי טוב מכולם מה הצרכים של בית הספר והיכן צריך להשקיע את הכספים. למשל, הוא יידע האם כדאי לוותר על רכישת לוחות חדשים לכיתה ובמקום זאת לנצל את הכספים לרכישת מעבדת מחשבים".

 

לעומתו, מנהל אחר חושש שועדת האיגום הכוללת גם את נציגי ההורים תתערב בהחלטות ותכוון לכיוונים אחרים הנוגדים את המדיניות הפדגוגית של המנהל. "ברגע שמנהל בית ספר צריך לתת דין וחשבון גם לנציגי ההורים, שאינם בקיאים בעבודה הפדגוגית, זה עלול ליצור בעייתיות ועימותים בין הצדדים, באשר לדרך והכיוון שאליו הולך בית הספר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
יהיה מי שיקבל יותר. אילוסטרציה
צילום: shutterstock
בינתיים פיילוט. השר סער
צילום: גיל יוחנן
רם כהן. "תוספת עבודה למנהלים"
מומלצים