שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה חיפשו הישראלים בגוגל החודש?
    הכרעת קצב, הצונמי ביפן, הפיגוע באיתמר גם פייסבוק וכוכב נולד הגרמני: ועדת החיפוש של ynet מחשבים התגייסה להציץ לישראלים למילות החיפוש כדי לגלות איפה היינו ומה גיגלנו

    << עשור לגיימבוי אדוונס

     

    גוגל טרנדס וגוגל Insight for Search הם שירותים שמציגים את נתוני הפופולאריות של מילות חיפוש לפי חיתוך זמן, מקום ושפה.הם פתוחים לצפייה

    על ידי כולם, בכל העולם ובכל זמן נתון, ומציגים סטטיסטיקות וגרפים (לא להרדם, מגיב 19) שמאירים אור לא רק על מה אנחנו מחפשים, אלא גם על הדרך שבה אנחנו מחפשים. ועדת החיפוש של ynet מחשבים התגייסה להציץ לכולנו, הישראלים, מתחת למילות החיפוש כדי לגלות איפה היינו ומה גיגלנו החודש.

     

    גוגל, בגוגל

    אחד הנתונים היבשים יותר למראית עין הוא שישראלים רבים מחפשים שמות אתרים מוכרים באמצעות מנוע החיפוש של גוגל. מילת החיפוש הפופולארית ביותר של הישראלים ברשת החודש היתה פייסבוק, בעברית ובאנגלית (מקום ראשון ושני). אחריה, מחפשים הישראלים פורטלי חדשות, את יוטיוב (מקום רביעי), ואפילו – את גוגל עצמה (מקום חמישי).

     

    זה אומנם נראה כמו נתון יבש, אבל אפשר להסיק מכך, ראשית, שבתור גולשים אנחנו הופכים לעצלנים יותר ויותר; במקום להקליד את כתובת האתר ואת הסיומת בשורת הכתובת, רובנו מעדיפים לרשום את שם האתר בגוגל, וללחוץ על התוצאה הנכונה – העיקר לא לכתוב את ה.קום או הקו.איל המעייף הזה בסוף, ואז גם ללחוץ אנטר, לא עלינו.

     

    זה גם אומר שרובנו עצלים מדי מכדי להגדיר או להשתמש באפשרויות המועדפים בדפדפנים שלנו. או במילים אחרות ומאשימות פחות כלפי הגולש: יש משהו לא אינטואיטיבי או נוח מספיק בדרך שמרבית הדפדפנים מציגים את אפשרות המועדפים (סרגל המועדפים או הסימניות, אם תרצו), ולכן הגולש מצביע בעכבר ומעדיף להשתמש בגוגל כמעין הכלאה בין מנוע חיפוש ואפליקציית מועדפים.

     

    יפן: מילת החיפוש העולה

    יותר מעניינת ממילות החיפוש הפופולאריות ביותר ל-30 הימים האחרונים, היא רשימת מילות החיפוש שזכו לעלייה הגדולה ביותר החודש בגוגל. הנה רשימת עשר המילים העולות לחודש מרץ בחיפוש Web כללי (האחוזים מבטאים בכמה גדלה כמות הפעמים שחיפשו את המילים בגוגל החודש, יחסית לחודש שעבר):

     

    Japan – 600%+

    פורים – 600%+

    iPad 2 – 400%+

    Fruit Ninja – 400%+

    כפר השעשועים – 200%+

    Buy2 – 190%+

    אגד לוחות זמנים – 110%+

    dsds – 90%+

    תחפושות לפורים – 90%+

    CNN – 80%+

     

    יפן, או יותר נכון מילת החיפוש Japan, זכתה לעלייה ב-600 אחוז בחיפוש הישראלי בגוגל בעקבות רעידת האדמה, הצונאמי והאסון הגרעיני בפוקושימה. טבלת החיפוש המפורטת יותר מראה שב-11 במרץ, תאריך תחילת האסון, התרחשה הקפיצה המשמעותית ביותר בחיפוש, כשלינק הפופולרי ביותר היה לדיווח של ה-CNN בנושא, מה שמצביע על CNN כאתר דיווח חדשותי שנתפס כאמין, או שמתעדכן הכי במהירות.

      


     

    וזו טבלה המייצגת את חיפוש התמונות מהאסון ביפן – את חיפוש המילה Japan, עם או ללא שילוב מילים אחרות הקשורות לאירוע (צונמי, 2011, פוקושימה וכדומה). דרכה אפשר ללמוד שבזמן שהגולשים בארץ שבעו מהצורך בדיווח חדשותי, הסקרנות והרצון לראות תמונות מאסון הטבע שורד זמן רב יותר.

     


      

    מצד שני, Japan הגיעה רק למקום השני בחיפוש התמונות בחודש האחרון:

     


     

    הטבלה מגלה גם שלקח לציבור, כנראה שבהשפעת התקשורת, עשרה ימים להתעייף מהנעשה ביפן ולהמשיך הלאה. ייתכן שבעקבות מעבר ההתעניינות התקשורתית לגזר הדין של קצב. מילת החיפוש קצב עלתה ב-57 אחוז מה-17 במרץ, ועד ליום הכרעת הדין:

     


     

    כמובן שמשנכנס אדר, "פורים", "כפר השעשועים" ו"תחפושות לפורים" עלו ב-600%, 200% ו-90% בהתאמה. אבל גם נתקלנו במילת החיפוש הלא ברורה "dsds", שמחיפוש (בגוגל, כמובן), התגלה שמדובר בתוכנית כוכב נולד הגרמנית מבית RTL. התוכנית עלתה לכותרות כשצחי נוי הופיע בה בנובמבר 2010, נמצאת עכשיו בעונה השמינית שלה, ונכנסה החודש לתחילת הופעות הגמר. אין ספק שישראל אוהבת ריאליטי.

     

    וכעת לחדשות

    ישראל גם אוהבת את הגאדג'טים שלה; אייפד 2 הוצג ב-2 לחודש, ואפשר לראות את ההד לכך במילות החיפוש של קטגוריית החדשות. מילת החיפוש אייפד 2, עלתה ב-400% בחיפוש הכללי, ומילת החיפוש "אייפד" נמצאת במקום השמיני בקטגוריית החדשות של גוגל. גם האייפון שם, שהחודש יצאה לו ולאייפד מערכת הפעלה חדשה (iOS4).

     


     

    Itamar, כלומר, פיגוע הדקירה באיתמר, שארע ב-12 במרץ, הוא האירוע שחיפשנו הכי הרבה דרך גוגל החודש. אחריו מופיעות מילות החיפוש Japan, Tsunami, ויפן. עדיין אין מידע מפורט מספיק על פילוח החיפוש לפי כל האיזורים בארץ, אבל אפשר לראות ש-Itamar לא מופיעה בראש הרשימה של חיפושי המילים שהתבצעו במרכז הארץ. זה לא אומר שלא חיפשו את המילה איתמר בכלל במרכז, אלא שמרבית החיפושים היו מאזורים אחרים בארץ:

     


     

     

    ריכוז קצר

    במקום החמישי והשישי במילים העולות בקטגוריית החדשות, מופיעות לוב ו-Lybia, בעקבות ההפיכה - ולאחר מכן עם תחילתה של המתקפה הבינלאומית על ממשל קדאפי.

     

    המעניין הוא, שבהתאמה עם האסון ביפן שהתחיל ב-11 במרץ ועם הפיגוע באיתמר ב-12, ירדו החיפושים הישראלים בנושא לוב למשך כל התקופה (מ-10 במרץ ועד ה-19):

     


     

    מהנתונים אפשר לראות בבירור איך חדשות זזות במהירות ברשת, מחליפות אחת את השניה, ומאבדות רלבנטיות ברגע שעולה סיפור גדול יותר. מעבר לכך, אפשר לראות שלאתרי החדשות והתוכן ולגוגל יחסי פינג-פונג חזקים, כשהגולש הוא הכדור: ברגע שאתר מעלה לתודעת הקוראים נושא חדש, הגולשים הישראלים אינם שבעים מהמידע שקיבלו, וממשיכים לחקור אותו בעצמם דרך גוגל - כלי, שכיוון שכל המידע ברשת ניצב לרשותו, ועל אף הביקורת כלפיו התנהגותו המונופולית - התקבע בתודעה של רבים כפנים האובייקטיביות של הרשת.

     

    כזה אני רטרו: אייפד מהאייטיז  >>

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים