שתף קטע נבחר

למדו מתמטיקה, לא חשבון

כיום מורה למתמטיקה ביסודי הוא מורה להכל. מתמטיקה היא שפה, וככל שפה שאינה שפת אם, המורים להוראת יסודות השפה צריכים להיות דוברים רהוטים שלה

בבית הספר היסודי שלי לפני 40 שנה, שפר מזלי והתברכתי במורה מקצועית לחשבון בכיתות ב'-ח', רינה קיפר. ייתכן שאילולא רינה, הייתי היום בין רבים שלא מבינים מתמטיקה, שלא לומר סולדים וחוששים ממנה. ייתכן מאוד שלא הייתי מגיעה לכתוב שורות אלה, שכן אהבת המתמטיקה והבנתה לא הייתה טבועה בי מן היסוד.

 

להערכתי, מורים ל"חשבון" בבית הספר היסודי צריכים להיות בקיאים בתחום המתמטיקה מעבר לגבולות תוכנית הלימודים של בית ספר יסודי. מקצוע המתמטיקה נלמד לאורך כל שנות בית הספר, כאשר הבסיס המתמטי של הילדים מתחיל להיבנות כבר בגיל הרך.

 

המתמטיקה נבנית נדבך על נדבך, לאופן הקניית היסודות המתמטיים חשיבות רבה, שכן זה הבסיס עליו תימשך הבניה. מורה שאינו מכיר את הדיסציפלינה בכללותה יתקשה להקנות יסודות אלה. בספרו של לואיס קרול "אליס בארץ הפלאות" שואלת אליס את החתול: "התואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת מכאן?" ותשובתו היא: "זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע". בהיעדר ידע של המורים מהו היעד הסופי, איננו יכולים להיות בטוחים שיבחרו בדרך הנכונה.

 

בית הספר היסודי אמור לזרוע את הזרעים הנכונים במתמטיקה לקראת החטיבה, ובמקרים רבים, מדובר בזרעים מקולקלים. אין לי כל תלונה למורים. אלא שאי אפשר ללמד את יסודות המתמטיקה מבלי להכירה בהיבט רחב וכולל, כשם שבלתי אפשרי ללמד שפה מבלי לדעת אותה על בוריה.

 

למרות הטכניקה, יש מקום לחשיבה יצירתית מחוץ לקופסה. בעידן המודרני של חשיפה רחבה לאינטרנט ולמכשור טכנולוגי, ילדים צעירים מפתחים כישורי חשיבה ולמידה ייחודיים לדור החדש שאנו לא תמיד מודעים להם. דוגמה חביבה עלי היא שיטה לחיבור שברים פשוטים ש"פותחה" על ידי ילדה בת 7. השיטה התבססה על חיבור דקות בשעון במקום חיבור שברים.

 

דו"ח מקנזי, המבוסס על בדיקה מעמיקה של 25 מערכות חינוך בעולם, קובע כי "הגורם המרכזי המשפיע על הלמידה בבית הספר הוא איכות המורים". הדו"ח מזכיר מחקר הקובע כי "אם שני תלמידים ממוצעים בני 8 ילמדו עם מורים שונים - האחד מעולה והשני גרוע - הם יפתחו תוך שלוש שנים פער של יותר מ-50 אחוזים ביניהם". עוד נקבע שם כי "לתלמידים שאינם מתקדמים במהירות בשנות הלימודים הראשונות שלהם משום שנחשפו למורים לא טובים מספיק, יש רק סיכויים קלושים להשלים את השנים האבודות, אפילו במערכות חינוך טובות".

 

נשאלת השאלה מהו מורה טוב? כיום לא ניתנת חשיבות מספקת לידיעותיו המתמטיות של המורה למתמטיקה בבית הספר היסודי. כתבתי מתמטיקה ולא טעיתי. בבית הספר היסודי המקצוע מוגדר "חשבון" ואכן אולי חשבון הוא משהו טכני פשוט, אלא שכדי להניח יסודות למתמטיקה עמוקה לא מספיק לדעת חשבון, מתמטיקה אינה רק אריתמטיקה. כיום מורה למתמטיקה ביסודי הוא מורה להכל, ואינו חייב להיות בעל השכלה אקדמית בתחום המתמטיקה. מתמטיקה היא שפה, וככל שפה שאינה שפת אם, המורים להוראת יסודות השפה צריכים להיות דוברים רהוטים שלה ולא רק לדעת את יסודותיה. את מקצוע המתמטיקה צריכים ללמד מורים בוגרי מתמטיקה, הנחשבים לדוברי שפת המתמטיקה.

 

הכותבת היא מנהלת תחום מתמטיקה בקבוצת עמל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים