שתף קטע נבחר
 

משרד התחבורה שולל - עבריינים ימשיכו לנהוג

משרד התחבורה שלל את רישיון הנהיגה מ-24 נהגים עבריינים, ומתכוון להגיע ל-150 שלילות מתוקשרות. איך זה ישפיע על עשרות אלפים שנוהגים למרות פסילה? זה לא

צעד חשוב נגד עברייני תנועה מועדים? שלוש שנים לאחר שיזם מבצע לשלילת רישיונם של עברייני תנועה "מועדים" - נהגים שביצעו מספר רב של עבירות חמורות - מודיע היום (א') משרד התחבורה כי פסל את רישיונם של 24 נהגים. על-פי הודעת המשרד, 126 נהגים נוספים נמצאים בהליכים לשלילת רישיונם.

 

למרות שאין מחלוקת על הצורך להוריד עבריינים מהכביש, ומהר ככל האפשר, נדמה כי הודעת משרד התחבורה מלמדת יותר על הכשלים והליקויים בפעילות האכיפה, ופחות על הצלחה במאבק. לא רק שפסולי הרישיון יוכלו לנהוג כמעט באין מפריע, מאחר שהאכיפה נגדם אינה יעילה מספיק, הרי שגם אם יפסל רישיונם של 150 נהגים, מדובר במספר זעום - שאינו צפוי לשפר במאום את ההרתעה.


האם פסילת הרישיון יעילה? (צילום: ירון ברנר) 

 

הרישיון נפסל, אז מה?

בדו"חות שפרסם מבקר המדינה ב-2006 ו-2009, נמצא כי עשרות אלפי נהגים שרישיונם נפסל המשיכו לנהוג ללא רישיון בתוקף. לדעת המבקר, הסיבה העיקרית לכך היא ליקויים חמורים בהעברת מידע רלוונטי בין משרד התחבורה, הנהלת בתי המשפט ואגף התנועה במשטרה. בנוסף, האכיפה נגד אותם נהגים אינה נרחבת מספיק, ולכן אינה יוצרת הרתעה.

 

גם במשרד התחבורה מודעים היטב לכך שפסילת רישיון נתקלת לעתים קרובות בזלזול והתעלמות מצד הנהגים. סמנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, אמר לאחרונה בוועדת הכלכלה כי כ-15 אלף נהגים טרם הפקידו כנדרש את רישיונם: "לצערנו הרב, גם ממידע שיש לנו וגם מעבודה של מחלקת המודיעין של המשטרה, יש כאלה שגם נוהגים (אחרי השלילה, ש.ה)".

 

אגב, בדו"ח מבקר המדינה מ-2009 הוערך כי מספר הנוהגים ללא רישיון בתוקף גבוה משמעותית, ועלול להגיע לעשרות אלפים. "מחקרים מלמדים כי עד 60% מהנהגים שרישיונותיהם נשללו ממשיכים לנהוג בתקופת השלילה", קבע המבקר.

 

המבקר אמר, אז מה?

תיקון הליקויים עליהם הצביע המבקר, נתקל בקשיים רבים ומתנהל בעצלתיים. בדו"ח מעקב שפרסם בנובמבר האחרון אגף המפקח הכללי לענייני ביקורת המדינה - משרד ראש הממשלה - נמצא כי בחלק מהסעיפים המהותיים בדו"ח המבקר מ-2009 לא חלה התקדמות.

 

כך למשל, בדו"ח מנובמבר נקבע כי "הסיכוי לאתר את כל אותם נהגים הממשיכים לנהוג אף שרישיונותיהם נפסלו, תלוי בבדיקה שעושה השוטר במסוף... ואולם, אגף התנועה אינו מרכז נתונים באשר למספר הבדיקות ותוצאותיהן". במעקב על תיקון הליקוי נמצא כי "לא דווח על התקדמות".

 

בסעיף אחר מציינים באגף המפקח לענייני ביקורת המדינה כי "על המשטרה להקפיד ולהעביר למשרד התחבורה קובץ הרשעות נהגים מלא, עדכני ואמין, אשר יבטיח הפעלה תקינה של שיטת הניקוד. עליה לייעל את תהליך האכיפה...". אלא שגם במקרה זה קובעים באגף כי "לא דווח על התקדמות בתיקון הליקוי". יש לציין כי במשרד לביטחון פנים הסבירו בעבר כי מערכת מחשוב חדשה אמורה לתת לבעיה פתרון מלא.

 

את דו"ח המעקב מסכם גרף צבעוני, המציג נתון אופטימי: 100% מהליקויים עליהם הצביע מבקר המדינה לפני כשנתיים, נמצאים "בתהליך תיקון". אלא שכדאי לזכור כי את אותו גרף אפשר לקרוא בצורה שונה: 0% מהליקויים תוקנו כנדרש.

 

פסק דין תקדימי?

משרד התחבורה ואגף התנועה פרסמו לפני כשבועיים פסק דין של בית המשפט לתעבורה בירושלים, שאישר את החלטת אגף הרישוי לפסול את רישיונו של נהג שצבר "154 הרשעות, כ-30 מהם בחמש השנים האחרונות". במשרד התחבורה אף הרחיקו לכת, והגדירו את פסק הדין של השופט מרדכי כדורי - "תקדימי".

 

האמנם? כבר ב-2008 אישרו כמה בתי משפט לתעבורה את החלטת אגף הרישוי לשלול את רישיונם של "עבריינים מועדים", וזאת בהתאם לסעיף 56 לפקודת התעבורה. שר התחבורה דאז שאול מופז - שיזם את מבצע פסילות הרישיון - אף התגאה בכך בכמה הזדמנויות.

 

אלא שבהחלטה מיולי 2009, הורה בית המשפט העליון למשרד התחבורה לבטל את פסילת רישיונם של אותם נהגים שנכללו במבצע האכיפה של מופז. הסיבה: החוק אמנם מקנה למשרד את הסמכות לשלול רישיון מנהגים, אך הדרך שבה עשה זאת הייתה פסולה.

 

שלילת רישיונם של 24 הנהגים עליה מכריז כעת משרד התחבורה, נעשית בהתאם להנחיות חדשות - שאמורות ליישם את החלטת בית המשפט העליון מ-2009. עם זאת, חשוב לציין כי קביעת בית המשפט לתעבורה מלפני שבועיים אינה בהכרח "סוף פסוק": ניתן לערער עליה - כפי שכבר נעשה ב-2008, בעקבות שלילות הרישיון של מופז.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הסיכוי לאתר נהג בפסילה תלוי בשוטר"
צילום: חגי אהרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים