שתף קטע נבחר

10 טעויות קלאסיות של סועדים

הזמנתם מקום מראש, פנטזתם על הארוחה כל היום והנה אתם מתיישבים לכם במסעדה. רגע לפני שאתם פותחים את התפריט, תנו לנו להזהיר אתכם מעשרה דברים שעלולים להרוס לכם את הארוחה

אחרי שאכלתם בכמה מסעדות גורמה בלונדון ובפריז, אחרי שהפכתם לחבר הטלפוני שאליו מתקשרים כדי לקבל המלצה על מסעדה בכל חור בארץ, יכול להיות שאתם עדיין עושים טעויות קלאסיות של סועדים מתחילים? הנה כמה כללי "אל תעשה", כדי שתצליחו להוציא את המקסימום מהרגע שבו נכנסתם למסעדה ועד לסיכום המתחייב וספירת הנקודות בדירוג באוטו בדרך חזרה.

 

1. להקשיב למלצר במקום לבטן

אתם יודעים שפילה הבקר במסעדה הזאת מצוין, ננעלתם על המנה עוד כשקראתם את התפריט המקוון בבית, אבל כשהמלצרית היפה מחייכת ושואלת אם אפשר לספר לכם על המיוחדים של היום אתם מוכנים להקשיב לה במשך שעות. אחרי ההסבר המפורט על הדג שהשף שלה במו ידיו מהמים הבוקר או על האספרגוס עטוף בקרפצ'ו פשוט גאוני ואלוהי ומדהים, כבר לא נעים לכם לשלוח אותה בידיים ריקות, ואתם משתכנעים. נכון? טעות!

 

כל הערב תשבו מול האספרגוס שלכם, שהתגלה כעולה 240 שקלים חדשים (ע"ע סעיף 4), ותהרהרו בערגה בפילה שהייתם צריכים להזמין. טוב להיות פתוחים לחוויות חדשות ולהמלצות מהצוות, אבל תחושת הבטן הראשונית שלכם צריכה לבוא על סיפוקה. בנוסף, קחו בחשבון שההמלצות של המלצר לא חפות מאינטרסים – לא מעט פעמים הוא נשלח למכור לכם מנות שנשאר יותר מדי מהן במטבח או חומרי גלם שצריך להיפטר מהם.


תנו לי להמליץ לכם על השאריות מאתמול (צילום: shutterstock)  

 

2. לא להתחדש

למרות הסעיף הקודם ולמרות הנטייה הטבעית למינימום סיכונים, לבחור תמיד באותה מנה שאתם תמיד מזמינים כי היא דבר מוכר ובטוח – לא יוביל אתכם רחוק במיוחד בחוויה הקולינרית. גם אם אתם חוששים קצת מפישולים, גששו באזורים אחרים של התפריט, כאלה שעוד לא ניסיתם, ונסו למצוא משהו שיענה גם על הצורך במימוש סקרנות בריאה. במקרה הכי גרוע לא יהיה לכם טעים, ואז תוכלו להבטיח לעצמכם שבפעם הבאה אתם חוזרים לספגטי רוזה הקבוע שלכם.

 

3. להיות גועליים אל המלצר

גם אם הוא טעה בצורה מביכה בשם המנה או התבלבל והניח את הסטייק מול הגבר, שדווקא הזמין סלט – המלצר מעניק שירות במסעדה, ולא כזה שכולל את צחצוח הנעליים שלכם בלשון שלו. שלא כמו במסעדות רבות בחו"ל, המלצור כאן הוא לא פסגת הקריירה שלו ונועד רק לשלם שכר דירה בזמן הלימודים. החביבות אל המלצר היא לא רק חובה אנושית אלא גם צעד חכם. בסופו של דבר, המלצר הוא בעל השליטה על הארוחה שלכם. הוא זה שיעזור למנות שלכם להגיע בזמן המדויק, שולט על הכפתור על הווליום במערכת וזה שמחליט אם לשלול את הבקשה המיוחדת שלכם או לשכנע את הטבח להיעתר לה. אלא אם כן הוא עשה משהו באמת איום ונורא, שכחו את המשגים הקטנים והשאירו טיפ. הוא צריך אותו, ואתם צריכים את המלצר.


להיות נחמד למלצר זה משתלם (צילום: shutterstock)  

 

4. לא לשאול שאלות

לא יודעים מה כלול ברוטב בעל השם המסובך שמלווה את המנה? לא בטוחים כמה עולה המנה המיוחדת שחשקתם בה? תשאלו, תשאלו, תשאלו. המלצרית אמורה לדעת לענות על התהיות שלכם, ואם לא – היא תיגש למטבח ותברר. הביישנות לא תוביל אתכם רחוק כאן ועלולה לתקוע אתכם עם אוכל שאתם לא אוהבים. אנשים בעלי אלרגיות כבר רגילים לחפור למלצריות, אז קחו דוגמה.

 

5. לבוא רעבים מדי

מהבוקר אתם מפנטזים על מה תאכלו ומריירים רק מהמחשבה על הקינוח שמחכה לכם. כדי לשמור מקום בבטן – וגם לחסוך קלוריות – רובנו לא אוכלים יותר מדי (שלא לומר צמים) עד המסעדה. התוצאה: מגיעים למסעדה מורעבים ועצבניים, ומחסלים את הלחם עם החמאה תוך שבע שניות. כשהמלצר מגיע רק התרנגול שמקרקר לכם בבטן מדבר איתו, ומזמין הרבה יותר מדי אוכל. חבל, כי עד שהמנה העיקרית מגיעה תשבעו מכל כך הרבה לחם ומנות ראשונות – שלא יהיה מקום בכלל לקינוח החלומי שבניתם עליו.


לא על הלחם לבדו (צילום: דלית שחם)

 

6. לבקש שיורידו רכיבים מהמנה

אם כבר החלטתם איזו מנה תרצו, אבל תבקשו שהטבח רק יוריד, אם אפשר, ובבקשה רבה, את הפטרוזיליה, ואת הבצל, ואת הפטריות, ויחליף את תפוחי האדמה בבטטה, ואת השמנת יגיש בצד – אתם כבר יכולים פשוט ללבוש סינר ולהיכנס למטבח. השף תכנן את המנה כך שיופק ממנה השילוב המושלם לדעתו של טעמים, של מרקמים ושל צבעים. אם אתם חשים דחף עז לשנות אותה לחלוטין, עדיף לוותר ולהזמין משהו אחר. כשהקונסטרוקציה החדשה שלכם תתגלה כלא טעימה במיוחד, לא יהיה בפני מי להתלונן.

 

7. לא להתלונן על מה שמציק

אף אחד לא אוהב סועדים קוטרים, זה ברור, ואין שום סיבה לטרטר את המלצר הלוך ושוב לחינם על כל שטות. עם זאת, במקרים מסוימים יש בהחלט הצדקה לעתירה לרשויות בבקשה שידאגו לכם. בזה נכללים: שולחן שלא מתאים לכם לשבת בו, מוזיקה חזקה, מנה שהוגשה קרה מדי, מנה שמתעכבת פרק זמן מוגזם, סכו"ם שנפל על הרצפה, קטסטרופה שהתגלתה במנה (ע"ע סעיף הבא). לא נכללים: בקשה להחליף את סגנון הפלייליסט, למשל. למסעדה אופי וקצב משלה, ולכם אין ממש זכות להביע דעה בנושא.


שוב הושיבו אתכם ליד השירותים? (צילום: shutterstock) 

 

8. להתלונן רק אחרי שאכלתם

אם חריף לכם מדי ואתם עולים באש, אם השף מאוהב והמנה מלוחה נורא, ואם נזכרתם שאתם בכלל לא אוהבים חצילים – בקשו להחזיר את המנה אחרי טעימה אחת או שתיים, ולא אחרי שחיסלתם כמעט את כל מה שהיה על הצלחת. להגיד "לא היה לי טעים" על מנה שנותרו ממנה כמה ביסים, זה, אפעס, לא אמין. אם אתם באמת סובלים, ברוב המסעדות יקבלו את ההחזרה ויחליפו את המנה, אבל היו הגונים ושמרו את הקלף הזה למקרים הקשים באמת.

 

9. להתקמצן על קינוח או אלכוהול

בואו נפריד בין קמצנות כספית לקמצנות קלורית, וניתן מראש חנינה לאלה שבאמת מהדקים את החגורה בכל המובנים. אבל אם לא הייתה לכם שום בעיה לתקוע ארוחה של 3,000 קלוריות עד כה, או להוציא על הבייביסיטר ועל החנייה סכום בגובה המשכורת החודשית של המלצרית שלכם – הנהנו בהכנעה כשמציעים לכם את תפריטי האלכוהול והקינוחים. נכון, בילוי במסעדה הוא דבר יקר, אבל אם כבר יצאתם - צריך גם ליהנות. אז לא חייבים לבקש מהמלצר את השמפניה הכי יקרה בתפריט, אבל כוס אחת של יין הבית או קינוח מוצלח ישדרגו את הארוחה וישפרו את מצב הרוח שלכם בצורה משתלמת מאוד.


קינוח ישמח לבב אנוש (צילום: ירון ברנר)

 

10. לבקש את החשבון ברגע האחרון

גם אם יושבים במשך שלוש שעות במסעדה, כלל יסוד הוא שתמיד נזכרים לבקש את החשבון רק חצי דקה לפני שהחנייה הסלולרית עומדת לפוג והבייביסיטר מתעלפת מדאגה.

ברגע המכריע תמיד קשה לתפוס מלצר פנוי, ובכלל, זהו סיום קצת עלוב לערב, לצאת כשאתם מתעסקים בספירת מטבעות והשבת הרכוש לארנק. בקשו את החשבון קצת לפני הפיזור וטפלו בו. אף אחד לא יגרש אתכם מהמקום אחרי כן. תוכלו להמשיך ולדבר בנחת בזמן שהעול הביורוקרטי הזה (מה, צריך גם לשלם בסוף?!) הוסר מעל לבכם השבע והמרוצה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יותר מדי מלח? אולי השף מאוהב
צילום: shutterstock
מומלצים