שתף קטע נבחר

אלפים נתקעו, המנכ"ל קובע: "נתב"ג לא הושבת"

שבועיים אחרי זיהום הדלק ששיתק את נמל התעופה הבינלאומי, מנכ"ל רשות שדות התעופה אמר בוועדת הכלכלה של הכנסת: "נתב"ג לא הושבת ולו לרגע. הכל עבד"

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה הבוקר (יום ד') בזיהום הדלק בנתב"ג לפני כשבועיים, שגרם לדחייתן ולביטולן של עשרות טיסות ונבע מסיבה שעדיין אינה ברורה. הדיון הועבר בשידור חי ב-ynet. מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב מור, אמר בדיון: "בואו נשים את זה בצורה מסודרת - נתב"ג לא הושבת ולו לרגע אחד. הכל עבד. היו נחיתות כל הזמן, היו המראות".

 

מור אמר כי שאלת הפיצויים על הנזקים שנגרמו בעקבות זיהום הדלק תיבחן רק אחרי שיסתיימו התחקירים מול חברות התעופה שניזוקו, "ובעיקר לאחר שנדע את מקור התקלה ומינהל הדלק יאמר את דברו".

 

מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, אמר בדיון כי ככל הידוע לו, הזיהום בדלק לא היה זיהום אורגני, אלא זיהום שכלל בתוכו פיח, סיבי זכוכית וחומרים נוספים: "זה לא פטריות שמלבלבות במיכלים או במשהו בצנרת, אלא כנראה נפרץ איזשהו פילטר באיזשהו מקום". הראל אמר כי "היום אנחנו יודעים הרבה יותר טוב על חומר הזיהום. הוא לא אורגני מהסוג הצומח בצנרת אלא הוא גורם חיצוני שחדר לצנרת מחוץ לנתב"ג". הוא סירב לגלות את מקור החדירה המשוער.


תקועים בנתב"ג בגלל הזיהום, לפני שבועיים (צילום: ירון ברנר)

 

הראל אמר בדיון כי ככל הידוע לו, אף שבדגימת מעבדה של אחת הבדיקות שנלקחו מדלק המטוסים התגלה חומר בלתי-מזוהה, למטוסים עצמם נכנס דלק נקי בלבד: "הקמנו ועדה, אנחנו בודקים את הפעולות של כל הגופים שפעלו באירוע - מה היה, מה היינו רוצים שיהיה, מה הפער, ומה אנחנו צריכים לשנות בנוהלים, בתחומי אחריות וסמכות, בחקיקה, בכל הדברים כולם". הוא הזהיר כי אירוע כזה יכול לקרות שוב, והוסיף: "אנחנו פועלים כדי שבאירוע הבא נעשה את זה טוב יותר".

 

עוד אמר הראל: "ברור לי שנגרם נזק לחברות השונות והגופים השונים. זה היה אירוע לא טוב, אבל לדעתי הוא נפתר בצורה טובה. אבל באמת-באמת נדע אחרי ששתי הוועדות תגמורנה את העבודה שלהן". בתשובה לשאלה אמר הראל כי הדלק הזורם היום נקי, והמסננים שנסתמו ערב האירוע בקצב מהיר חזרו לתפקד ברמה הנורמלית.

 

רחוקים מתשובות ברורות

מנהל מינהל הדלק במשרד התשתיות, חן בר-יוסף, אמר כי טרם עלו ממצאים אחידים לגבי הזיהום: "נשלחו הרבה דגימות מכמה פילטרים... אני רוצה להגיד שכרגע אמירות ברורות על מה מקור הסתימה של הפילטרים - אנחנו רחוקים מהן לצערי".

 

נציגי חברות התעופה אל-על, ישראייר וארקיע דיווחו בדיון על נזקים כבדים שנגרמו להן במהלך ימי המשבר כתוצאה מהסדרים חלופיים לנוסעים ותשלומים יקרים על דלק ואגרות לנמלי התעופה בלרנקה ועמאן, שם נאלצו המטוסים לתדלק כדי להמשיך בדרכם לאחר התדלוק החלקי בנתב"ג. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), הודיע כי יתקיים דיון נוסף, לאחר שוועדת הבדיקה תסיים את עבודתה.

 

משבר הדלק פרץ ביום חמישי לפני כמעט שבועיים, אחרי שבדלק המוזרם למטוסים בנמל התעופה הבינלאומי המרכזי של ישראל התגלה חומר שמנוני ולא-ידוע. מנהל נתב"ג הורה להפסיק את תדלוק המטוסים בנמל התעופה בדלק זה, וכתוצאה מכך בוטלו טיסות רבות. החומר החשוד נשלח אז לבדיקה במעבדות בגרמניה, אך שם סירבו לבדוק אותו.

 

במהלך ימי השיבושים בנתב"ג הועלתה גם האפשרות שהזיהום הוא למעשה פעולת טרור, אך לפי שעה - טרם נמצאה

אינדיקציה לכך שפעולה חבלנית היא שגרמה לבעיה.

 

שלשום דיווחה חברת אל-על לבורסה כי קיבלה בקשה לתביעה ייצוגית על סך 12.5 מיליון שקל, בגין השיבושים בטיסות במהלך ימי משבר הדלק. את התביעה הגישה נוסעת של החברה, שטיסתה בוטלה ב-5 במאי עקב הזיהום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השר ישראל כץ בנתב"ג בעת המשבר
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים