שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם

    בריטניה: מאבטחי המלכה שוחדו תמורת מידע?

    בממלכה מדווחים כי עובדים בתאגיד המדיה של רופרט מרדוק שיחדו גורמים במחלקה לאבטחת אישים ב"סקוטלנד יארד", שהיו ממונים על אבטחת המלכה וההנהגה הפוליטית. "סאנדיי טיימס" חשוד בפריצה לאחד מחשבונות הבנק של גורדון בראון. "הסאן" חשוד בגניבת התיק הרפואי של בנו החולה של בראון

    פרשת ההאזנות בעיתונות הבריטית מגיעה לשפל חדש: העיתון "לונדון איבנינג סטנדרד" דיווח הערב (יום ב') כי עובדים בתאגיד המדיה "ניוז קורפ" נתנו שוחד לגורמים במחלקה לאבטחת אישים בבולשת הפדרלית, "סקוטלנד יארד", שהיו ממונים על אבטחת המלכה, חברי בית המלוכה וההנהגה הפוליטית. 

     

    בתמורה לשוחד הכספי, כך על-פי הדיווח, זכו עובדים בעיתוניו של איל התקשורת, רופרט מרדוק, בפרטים אישיים על המלכה ומקורביו. מקורו של הדיווח, כך על-פי העיתון, בתכתובות אימייל שחשפו מנהלים בכירים ב"ניוז-קורפ".

     ארמון בקינגהאם טרם התייחס לדיווח. גם בסקוטלנד יארד לא התייחסו אך גורמים בבולשת אמרו כי הם "מאוכזבים ומודאגים מאוד מכך שהמשך הדלפת המידע בפרשת ההאזנות ישפיע על החקירה וישבשה".

     

    פרשת ההאזנות בבריטניה מתפתחת ומסתעפת משעה לשעה והופכת אט אט לאחת השערוריות הגדולות ביותר שידעה בריטניה בשנים האחרונות. קודם לחשיפה על החשד למתן שוחד למאבטחי המלכה, פורסמו בממלכה כמה גילויים חדשים ומביכים על התנהלות עיתוני ניוז קורפ. 

     

    תחקיר שפרסם BBC מעלה חשד כי העיתון "סאנדיי טיימס", שבדומה לניוז אוף דה וורלד נמצא בבעלות מרדוק, חשוד כי האזין והוציא במרמה פרטים אישיים על ראש הממשלה, גורדון בראון, וכן על מצבו הפיננסי והמשפחתי בתקופה שבה כיהן כשר אוצר. חשד נוסף קושר את העיתון לשליפת הודעות מטלפון הסלולארי של בראון באותה תקופה.


    הגיליון האחרון. ניוז אוף דה וורלד אומר "שלום" (צילום: EPA) 

     

    מהתחקיר, המבוסס על מסמכים והקלטות טלפון, עולה חשד כי בינואר 2000 פעלו עיתונאים או גורמים אחרים מטעם העיתון להוצאת מידע במרמה מחשבון הבנק של בראון בבנק "אבי נשיונל". על-פי החשד, באמצעות שימוש בזהות בדויה, הערימו הפורצים על עובדי הבנק שש פעמים וקיבלו פרטים על התנועות הפיננסיות בחשבון. הפרטים שנאספו שימשו כבסיס לכתבת שער שפרסם השבועון על נכסיו של בראון ועל-כך שרכש דירה מהמיליארדר המנוח רוברט מקסוול "במחיר רצפה".

     

    עוד עולה מתחקיר כי בבנק התעורר חשד לפיו חשבונו של בראון נפרץ ומכתב על-כך נשלח לעורך סאנדיי טיימס באותה תקופה, ג'ון וויטרו. במכתב טען העיתון כי הוא סבור "שמישהו מהעיתון או מישהו הפועל בשמו מתחזה לבראון ומשיג מידע עליו" וכי "מדובר במזימה מתוזמרת ומאורגנת היטב". זהות הפורצים ככל הנראה לא התגלתה.

     

    העיתון "סאנדיי טיימס" הוא מהדורת סוף השבוע של העיתון "טיימס". הוא נמצא בבעלות כאמור בבעלות מרדוק ובדומה לניוז אוף דה וורלד פועל תחת חסותה של רבקה ברוקס, אחת הדמויות המרכזיות בפרשת ההאזנות שהובילה לסגירתו של האחרון. ניוז אוף דה וורלד, ששימש כמהדורת סוף השבוע של הצהובון "סאן", נסגר בשבוע שעבר עקב התפוצצות פרשת ההאזנות שהתרחבה מאז גם לחשדות כבדים למתן שוחד לשוטרים.

     

    גם הבן החולה נחשף

    חשד אחר שנחשף הערב נוגע לפעילותו של הסאן. CNN דיווח כי על-פי החשד, גורדון בראון ורעייתו שרה נפלו קורבן גם בכל הקשור למצבו של בנם, פרייזר, החולה בסיסטיק פיברוזיס. על-פי החשד, התיק הרפואי החסוי של פרייזר בראון הגיע לידי גורמים זרים הקשורים לעיתון במהלך שנת 2006. ברוקס, שהיתה באותה שנה העורכת של הסאן ושל ניוז אוף דה וורלד, דיווחה למשפחת בראון כי העיתון יודע על מצבו של בנם - דבר שגרם לחרדה גדולה במשפחה, שכן אבחנתו הסופית של פרייזר לא היתה ידועה להם עד לאותו רגע. זמן קצר אחר כך פרסם הסאן את הסיפור.


    שיטות פסולות גם בסאן ובסאנדיי טיימס? (צילום: EPA)

     

    בדיון שהתקיים היום בפרלמנט הבריטי כינה שר התרבות, ג'רמי האנט, את שיטות ההאזנה וההונאה שנחשפו עד-כה "שיטות נוראיות". הוא הדגיש כי החקירה המשטרתית שנפתחה נגד "ניוז אוף דה וורלד" תכלול בדיקה נרחבת יותר שתעסוק בכל שיטות העבודה הפסולות בעיתונות הבריטית להשגת מידע. יודגש כי הוצאת מידע אישי על פלוני ללא הסכמתו נחשבת לעבירה פלילית בבריטניה מאז 1994.

     

    בינתיים, מצטברים עוד ועוד דיווחים ועדויות על שיטות העבודה המפוקפקות של ניוז אוף דה וורלד: בין היתר התגלה כי עיתונאים ניסו לקבל מספרי טלפון של הרוגי הפיגועים ב-11 בספטמבר ופרטים על שיחות שקיימו וקיבלו בימים שקדמו למותם. עוד דווח כי הצהובון ניסה לרכוש אלפון מיוחד הכולל מספרי טלפון של חברי בית המלוכה, וכי בדומה לנסיכים וויליאם והארי ייתכן שגם צ'ארלס ורעייתו קמילה נפלו קורבן להאזנות.

     

    "ניוז קורפ" טרם הגיב לחשדות החדשים נגד הסאן ונגד סאנדיי טיימס. במקביל, נמשכות הקריאות לרבקה ברוקס להתפטר מתפקידה הבכיר בחברה. ברוקס טרם זומנה לחקירה בפרשה, אך לדברי גורמים בלונדון כשזה יקרה היא תיחקר ככל הנראה כעדה ולא כחשודה. מאז התפוצצה הפרשה טוענת ברוקס כי לא ידעה על האזנות שבוצעו בעת ששימשה כעורכת בשנים 2000-2003. רופרט מרדוק נמצא בימים אלה על סף רכישת רשת הטלוויזיה "סקיי" תמורת כ-19 מיליארד דולר. ואולם החשיפות האחרונות מעמידות בספק את הוצאת העסקה אל הפועל.


    פורסם לראשונה 11/07/2011 21:55

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המלכה אליזבת
    צילום: gettyimages imagebank
    בראון. חשבונו נפרץ
    צילום: רויטרס
    פרטי התיק נגנבו. ברוקס
    צילום: AFP
    מרדוק. לחץ לפיטורי ברוקס
    צילום: AFP
    מומלצים