שתף קטע נבחר

מוציאים רישיון? בקרוב יוגבל מחיר מכונית המבחן

שר התחבורה מבטיח להגביל את המחיר שגובים מורי נהיגה עבור השימוש במכוניתם במבחן מעשי ("טסט"), ומודה כי הם מנצלים כיום את תלות התלמידים. במקום מחיר הגבוה עד פי 4 ממחיר שיעור נהיגה, מצהיר השר כי המחיר יהיה גבוה עד פי 2 בלבד

"היום גובים מורי נהיגה מחיר של שלושה או ארבעה שיעורים, ומנצלים את התלות של התלמיד". כך אומר שר התחבורה ישראל כץ, בתשובה לשאילתה שהגיש ח"כ אורי מקלב, בעניין המחיר שגובים מורי נהיגה עבור השימוש במכוניתם במבחן נהיגה מעשי ("טסט"). השר כץ גם מבטיח כי המחיר שגובים כיום המורים, שמגיע עד פי 3 ואף פי 4 ממחירו של שיעור נהיגה, יוגבל בעתיד לפי שניים בלבד, ויהיה נתון לפיקוח של משרד התחבורה.

 

לדברי ח"כ מקלב, המכהן כיו"ר הוועדה לפניות הציבור, מורי נהיגה מקבלים כיום כ-400 שקל מכל תלמיד עבור שימוש במכוניתם במבחן הנהיגה, שנמשך כ-20 עד 30 דקות. שני תלמידים שנבחנים יחד, במבחן כפול שנמשך עד שעה, משלמים 800 שקל - וזאת בזמן ששיעור נהיגה עולה כ-100 שקל. יש לציין כי עד לפני כעשור היה מחיר השימוש במכונית במבחן הנהיגה נתון לפיקוח של משרד התחבורה, אך מאז הסרתו עלו המחירים בשיעור של עד 400%.


"עדיף כלכלית להגיש תלמידים גם אם אינם כשירים" (צילום: סבסטיאן שיינר)

 

הבטחת השר בעניין הגבלת המחיר תתממש רק לאחר שתיושם רפורמה בלימודי הנהיגה, אשר במסגרתה יוקמו מרכזים ללימוד נהיגה (מל"נים), שיחליפו את הלימוד באמצעות מורה. בשבוע הבא תדון ועדת הכלכלה ברפורמה, לקראת העברתה לאישור במליאת הכנסת בקריאות שנייה ושלישית. עם זאת, לאחרונה הוגשה למשרד מבקר המדינה בקשה לבדוק את התנהלות משרד התחבורה בעניין המל"נים - בקשה שעלולה לעכב את יישום הרפורמה.

 

הפיתוי המסוכן של מורי הנהיגה

המחיר שגובים מורים הנהיגה עבור השימוש במכוניתם עורר - וממשיך לעורר - תרעומת רבה בקרב תלמידי נהיגה והורים. ביחד עם האגרה שגובה משרד התחבורה, נדרש כל תלמיד לשלם מאות רבות של שקלים עבור כל מבחן נהיגה. מאחר שלא כל התלמידים מצליחים במבחן הנהיגה הראשון, ולכן נדרשים לעבור מבחנים חוזרים, הוצאת הרישיון הופכת לנטל כלכלי כבד עבור משפחות רבות בישראל.

 

לפני כשנה יזמו חברי ההנהגה הצעירה של האיחוד הלאומי ונוער מרצ מאבק ציבורי, שנועד להוזיל את מחיריהם של מבחני הנהיגה. דוד כהן, דובר ההנהגה הצעירה, הסביר אז ל-ynet כי מאחר שנדרש לעבור שלושה מבחני נהיגה, נאלץ לשלם 1,575 שקל עבור המבחנים לבדם. לעלות זו יש להוסיף את מחירי השיעורים, וכן את מחירו של "הטסט הפנימי" שעורך אחד מעמיתיו של מורה הנהיגה לתלמיד.

 

יש לציין כי בדו"ח שפרסם בעבר מרכז המחקר של הכנסת, נטען כי להיעדר הפיקוח על המחיר שגובים מורי הנהיגה, יש השלכה נוספת וחמורה במיוחד: "יש חשש שייווצרו תנאים שבהם עדיף כלכלית למורה הנהיגה להגיש תלמידים למבחן גם אם אינם כשירים, שכן הרווח משני מבחני נהיגה, שמשכם יחד כשעה בלבד, שקול לסכום המתקבל מ-8 שיעורים ביום".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ אורי מקלב: "מחיר מופרז"
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים