שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    ילדים זהירות: שיווק אגרסיבי
    הילדים שלנו, שלא מקבלים בבית הספר רקע חינוכי להתנהלות כלכלית וצרכנית נבונה, נחשפים לשיווק אגרסיבי בשלל פרסומות בטלויזיה ובאינטרנט. איך מתמודדים?
    שנת הלימודים החלה זה עתה. מאות אלפי התלמידים בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובתיכונים, נחשפים לשלל תכנים לימודיים במגוון נושאים. ואולם, דווקא תחום חשוב אחד לא נלמד בבית הספר. נושא איתו צריכים התלמידים להתמודד למעשה כמעט מדי יום, כשהם מסיימים את הלימודים.

     

    כמעט בכל מקום מנסים לפתות אותנו בשלל דרכים, לרכוש ולקנות. דגש מיוחד שמים המשווקים השונים על בני הנוער בידיעה כי בשנים אלו, יש משמעות רבה לרצון להשתייכות חברתית, להיות "IN", ללבוש את ה"בגד הנכון" ולהחזיק במכשיר הסלולר "המגניב ביותר".

     

    לא מוכרחים לקנות מותגים (צילום: Index open) (צילום: Index open)
    לא מוכרחים לקנות מותגים(צילום: Index open)

     

    המדינה לא מתאמצת מדי להפוך אותנו או את ילדינו למבינים קצת יותר בנושאים הפיננסים או הצרכניים השגרתיים שאנו נדרשים להם. במציאות כזו רבים מהגופים העסקיים לא רק שלא מנסים לסייע לציבור, אלא להיפך - מנצלים את חוסר ההבנה ומקשים עוד יותר.

     

    קשה להתחרות בתקציבי הפרסום

    חינוך הילדים לצרכנות נבונה וחיסכון, הוא משימה לא פשוטה במציאות של שיווק אגרסיבי המלווה אותנו בכל מקום.

     

    הסנוניות הראשונות של התופעה צצות כבר בגיל ממש צעיר, כשהילד הקטן צורח באמצע הקניות בסופר "אני רוצה את זה".

     

    הילדים, תמימים וקטנים ככל שיהיו, הם מאוד מתוחכמים ויודעים להפעיל מניפולציות, ובגילאי ההתבגרות הם "משתכללים" ויודעים ליצור אצלנו רגשות אשם: "לכל החברים שלי יש ג'ינס ממותג ורק לי לא. בגללכם אני לא מקובל".

     

    כאמור, כיום הילדים חשופים להשפעה הרסנית של שיווק אגרסיבי מצד חברות מסחריות עם תקציבי פרסום גדולים, כשברקע "תופעת העדר" חזקה מאוד בגילאים הללו.

     

    אנחנו המבוגרים, יודעים לרוב לזהות פרסומת, בין אם היא גלויה או סמויה, וגם אז קשה לנטרל את השפעתה, אבל לילדים קטנים שרואים את הכוכב האהוב עליהם מפרסם מותג מסוים, אין שמץ של מושג שאנשי השיווק בעצם עושים עליהם מניפולציה וכל מטרתם היא ליצור את ההזדהות והרצון להיות כמוהו.

     

    מכיוון שבבית הספר לא מלמדים זאת, המשימה של ההורים היא ללמד את הילדים, עד כמה שאפשר, לא להיות מונעים מכל המסרים השיווקיים הללו - להפוך ללובשי מותגים בלבד.

     

    צריך להסביר לילדים את חשיבותן של התנהלות פיננסית חכמה וצרכנות נבונה, המשמעות של איזון בין ההכנסות וההוצאות. להסביר שקונים מה שנצרך, ואם נשאר כסף – מדמי כיס או עבודה בחופש, אז אפשר לרכוש מוצר אותו הם חושקים, אבל לעשות זאת בצורה נבונה. להשוות מחירים, לבדוק אולי אותו מוצר, עם אותם תכונות בדיוק, עולה 50% פחות.

     

    לעיתים כדי להסביר לילד שאם ידחה את הרכישה אותה הוא מתכנן, יצטבר לו סכום נוסף בינתיים, וכך הוא יוכל לחסוך ולקנות מאוחר יותר מוצר גדול ו"שווה" יותר.

     

    רצוי אף לבצע יחד עם הילד את הקניות עצמם, ולהראות לו את המחירים, את ההפרשים, את חוסר ההגיון שברכישת מותג, שרק השם שלו עולה עוד 100 שקל בלי קשר לתכונותיו.

     

    תוך זמן קצר תשמעו את הילד שלכם אומר לכם באמצע הקניות בסופר "אמא, למה קנית את הקורנפלקס הזה? הוא יותר יקר ב-5 שקלים מהקופסה השניה". אתם תופתעו לגלות שהילדים קולטים מהר מאוד והם אפילו יעירו לכם כשתבצעו שגיאות צרכניות.

     


     

     

    תוך זמן קצר הילדים יהפכו לצרכנים נבונים
    צילום: shutterstock
    מדור שיווק בשיתוף שופרסל דיל
    מומלצים