שתף קטע נבחר

פרשת שבוע: הפגנת המיליון בהר גריזים

מה פשר המעמד המוזר של עם ישראל בהר עיבל והר גריזים, בו הוא שומע את הברכות והקללות המוכרות לו? פרשנים סבורים, כי משמעות הטקס גדולה מהנאמר בו. במעמד המשותף נקבע אופי החברה, ואחריו ניתן להמשיך ולכונן מדינה מוסרית

פרשת "כי תבוא" נפתחת בפסוקים: "והיה כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה וירשת וישבת בה. ולקחת מראשית כל פרי האדמה אשר תביא מארצך אשר ה' אלקיך נותן לך ושמת בטנא ..." (דברים כ"ו ,א'- ב'). עם כניסת עם ישראל לארץ כל התנהלותם עומדת להשתנות. מעם של נוודים ההולך במדבר, הם הופכים לעם הנטוע בארצו.

 

 

הכתוב מציין: "כי תבואו אל הָארץ" בה"א הידיעה. זו איננה סתם ארץ מעבר, ארץ ישראל הנה היעד הסופי, הארץ המובטחת. הירושלמי בתרגומו לתורה אומר: "והיה כי תעלון", כלומר להגעה לארץ שתי משמעויות, פיזית ורוחנית. מעם של נוודים, הם הופכים להיות לתושבי קבע, יש פה מעמד חדש וחבל ארץ קבוע לגור בו.

 

הדאגה לחלשים

להליכה במדבר היו יתרונות עבור העם. מָן ירד מהשמיים כשהיו רעבים, מבאר מרים הם שתו מים. ענני הכבוד שמרו עליהם מלפנים ומאחור, כאשר היו להם בעיות הם הלכו למשה להתלונן ולבקש עזרה. עם הכניסה לארץ, דור המדבר הופך להיות בעל חובות. הוא צריך לעבד את האדמה, לשאוב מים, ולדאוג לביטחון. האחריות עוברת אליו.

 

עם הכניסה לארץ ההנהגה צריכה לדאוג לביטחונם ולרווחתם של החוליות החלשות. הלווים לא קיבלו נחלה. על העם לדאוג להם. וכמובן שיש לדאוג לעני, לגר, ליתום ולאלמנה. "כי תכלה לעשר את כל מעשר תבואתך בשנה השלישית שנת המעשר ונתתה ללוי לגר ליתום ולאלמנה ואכלו בשעריך ושבעו" (דברים כ"ו, י"ב). מוטלת חובה על הכלל לדאוג לאוכלוסיות החלשות, שאין להן הכוח להתמודד לבד.

 

אלפי שנים אחרי יציאת מצרים, בחברה הישראלית של היום, הפער בין העשירים לשכבות החלשות הוא בלתי נתפס. פערי השכר הם חוליה אחת מתוך שרשרת עצומה של עוולות חברתיות. יש דרכים רבות לטפל בעוולות אלו והקלה שבהן היא באמצעות תרומות לנזקקים. חברות הענק בישראל תורמות בכל שנה סכומים אדירים לעמותות ובכך משקיטות את מצפונן ומגלגלות את התרומה בספרי החשבונות שלהן כסעיף נוסף בהחזרי המס.

 

האם די בתרומות אלה? רש"י בפרושו למילים: "ואכלו בשעריך ושבעו" אומר: "תן להם כדי שובען". המשמעות של להיות שבע אינה חד פעמית. על המדינה לאפשר לאוכלוסיות החלשות להתנהל בכבוד ולנסות לצאת ממעגל העוני.

 

לצאת מהשגרה

בהמשך הפרשה נאמר: "והיום הזה ה' אלוקיך מצוך לעשות" (דברים כ"ו, ט"ז). רש"י מפרש: "בכל יום יהיו בעיניך כחדשים, כאילו בו ביום נצטווית עליהם". אחת מהבעיות הגדולות בהתנהלותו של כל אדם היא השגרה. הפרשה מדברת על קיום מצוות.

 

אך המסר עבורנו רחב יותר. כל פעולה שנעשית באופן שגרתי הופכת למכנית ולחסרת נשמה. אחת לכמה זמן אנחנו מנערים את האבק ומבטיחים "לחזור לעצמנו". שבירת השגרה היא דבר חשוב, אבל תמיד אנחנו צריכים לזכור מהו הבסיס ממנו התחלנו ולא מה השינוי אותו אנו מבקשים להשיג.

 

הברכה והקללה - אחריות אישית

הפרשה ממשיכה במעמד הברכות והקללות. מחצית העם נמצא על הר עיבל ומחציתו על הר גריזים. בַּתָּוֶך הלווים. הר גריזים מסמל את הברכה. הר עיבל את הקללה. הברכות מול הקללות מקבילות ברובן לפרשת "בחוקותי" שבספר ויקרא. הן הברכות והן הקללות, למעשה, אינן חדשות. הן מוכרות לעם, והמפרשים מנסים להבין מדוע היה צורך לבצע את המעמד המוזר הזה.

 

הספורנו (מחכמי איטליה רופא ומפרשני המקרא 1550-1475) אומר, שאין ערבות הדדית על חטאו של היחיד. גם המלבי"ם (פרוסיה 1879-1809) מצדד בגישה זו. הוא מציין, כי מטרת המעמד לצמצם את האחריות הקולקטיבית לחטאיו של הפרט. כלומר, לא יפגע מי שלא חטא בגלל האחר שחטא.

 

משמעות טקסית - הפגנת המיליון

כפי שציינתי, אין בברכות ובקללות כל חידוש. העם כבר מכיר אותן. היה הגיוני על פי הנוהג לכתוב את הכללים בספר ולהעבירם אל העם. מעיון בפרשנים בדור האחרון, נראה כי משמעות הטקס עצמו גדולה מהנאמר בטקס. הזיכרון הקולקטיבי של כל העם, שעומד יחד ושומע את הברכות ואת הקללות, הוא הדבר החשוב.

 

הערבות ההדדית מתקשרת עם האחריות האישית. במעמד זה נקבע אופיו של עם ישראל. עיצוב דמותה של החברה בישראל הוא מהלך שנבנה לאורך שנים. מהמעמד המשותף, שבו כל אחד נוטל חלק ועונה אמן (באופן מטפורי כמובן), ניתן להמשיך ולכונן מדינה.

 

הפטרת הפרשה מספר ישעיהו פרק ס' היא השישית מתוך שבע דנחמתא ועוסקת במעמד עם ישראל מול אומות העולם. כאילו נכתבה ההפטרה בימים אלו ממש. ההפטרה עוסקת בברכה וקללה.

 

"קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח... והלכו גויים לאורך ומלכים לנגה זרחך. כי הגוי והממלכה אשר לא יעבדוך יאבדו והגויים חָרֹב יֶחֱרָבוּ". בסיס הדברים עוסק בייחודיות של עם ישראל מול אומות העולם. עם מאוחד היודע לשמור על כל אותן החובות והמצוות המוסריות, שבין אדם לחברו, יהפוך לאור לגויים והם לא יוכלו לו.

 

מתי אלפר הוא מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה ויועץ שיווקי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חג סוכות של השומרונים בהר גריזים
צילום: איי פי
מתי אלפר
צילום: באדיבות המרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה
מומלצים