שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    "הממשלה אינה אחראית על הגורם האנושי"

    השרה לימור לבנת התייחסה במליאת הכנסת לטענות לפיהן הממשלה אינה עושה די במאבק בתאונות הדרכים, ואמרה כי כאשר נהגים משתגעים - קשה מאוד להילחם בתאונות

    "כאשר אנשים משתגעים ועושים דברים שגורמים לתאונות קטלניות, מאוד קשה להפחית את הקטל בדרכים". כך אמרה אתמול (ג') השרה לימור לבנת, בתגובה לטענה שהעלה ח"כ זאב בילסקי, ולפיה הממשלה אינה עושה די במאבק בתאונות הדרכים. בדיון שנערך במליאת הכנסת, הסבירה השרה לבנת כי שר התחבורה, ישראל כץ, "פועל רבות בעניין הזה, (ו)הוא גם נותן דיווח מפעם לפעם בישיבות הממשלה על הפעילות שלו בנושא הזה".

     

    יו"ר הכנסת: "טעויות אנוש הן דברים קשים מאוד" (צילום: שי וקנין) (צילום: שי וקנין)
    יו"ר הכנסת: "טעויות אנוש הן דברים קשים מאוד"(צילום: שי וקנין)

     

    דברי השרה לבנת תואמים את עמדתו של שר התחבורה, שמתייחס לעתים קרובות לאשמתם של הנהגים בגרימת תאונות דרכים. בדיון שנערך במליאת הכנסת לפני כמה חודשים, הסביר השר כי "... עוד לא הזכרתי את הנהג, את תרבות הנהיגה בישראל, תרבות נהיגה בעייתית ביותר... יש המון דברים שהאשמה בהם היא קודם כל בהתנהגות הנהגים עצמם". בדיון ב-2010 אף הצהיר כי "השנה זה כל כך בולט ש-95% מהתאונות נובעות מהגורם האנושי".

     

     

    לדבריה של לבנת אתמול הצטרף יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, שהתייחס לתאונה ביום שני, שבה נהרגו שני רוכבי טרקטורון בתאונה עם רכבת: "טעויות אנוש הן דברים קשים ביותר... כשנוסעים אנשים עם טרקטורון ולא מבינים שכאשר הטרקטורון על הפסים הם לא צריכים להיות שם, ואי-אפשר בכלל לעבור את המקום שלא נועד ומיועד למעבר של כלי-רכב - (הם מביאים) לדברים איומים ונוראים".

     

    "ממשלת ישראל לא ממלאת את חובתה"

    ח"כ בילסקי, שמרבה להתנצח עם שר התחבורה בנושאי בטיחות בדרכים, טען אמש כי "בשבוע האחרון הגענו למספר של 350 הרוגים מתחילת השנה, עלייה של 5% מהתקופה המקבילה אשתקד. אני שואל... היעלה על הדעת שממשלת ישראל לא קיימה דיון אחד, פעם אחת, איך להילחם בקטל בכבישים?... מדוע ראש ממשלת ישראל לא מכנס את הקבינט, את הממשלה, כדי לטכס עצה ולהפחית את נגע תאונות הדרכים?".

     

    לטענות אלה ענתה השרה לבנת, בשם הממשלה: "ישנה ועדת שרים מיוחדת למלחמה בתאונות דרכים, וכאשר הממשלה החליטה להקים ועדת שרים מיוחדת למלחמה בתאונות דרכים, אז זה לא עניין של מה בכך... הרי לפעמים כשיושבים במליאת הממשלה ודנים בה בנושאים, זה הרבה פחות יעיל מאשר דיון בוועדת שרים - ששם יש דיונים קונקרטיים, (ו)הרבה יותר אפקטיביים".

     

    השרה לבנת גם הסבירה כי הממשלה משקיעה רבות בסלילת כבישים חדשים - "מה שמביא, ויביא בעתיד, להפחתה במספר תאונות הדרכים... כאשר יש דרכים טובות יותר, וכבישים רחבים יותר ומסלולים טובים יותר, מטבע הדברים זה גם אמור להפחית את התאונות". אלא שלהשקעה זו, כך עולה מדבריה, מפריע הנהג הישראלי: "הממשלה אינה אחראית על הגורם האנושי", הסבירה לבנת, "וזה בעצם הדבר החמור ביותר והטרגי ביותר".

     

    בהמשך הדיון במליאה, חזר ח"כ בילסקי עם נתונים בעניין אותה ועדת שרים לענייני בטיחות בדרכים: "הפעם האחרונה שוועדת השרים התכנסה זה היה ב-3 בינואר, כלומר, לפני עשרה חודשים... רק בשנה הזאת יש עלייה של 5% במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. לכן אני מודיע שממשלת ישראל לא ממלאת את חובתה כלפי אותם אנשים שנהרגו עד היום, ואלה שייהרגו עד סוף השנה".

     

    "טעות אנוש היא רק חוליה בשרשרת" 

    מול דבריה של לבנת בדבר אשמתו של הגורם האנושי, כדאי לזכור כי מומחי בטיחות מייחסים את האשמה בתאונות לשילוב של גורמים - ולא לאחד בלבד, וודאי שלא לנהג לבדו. באירופה, למשל, מקובל להבדיל בין "גורם אנושי" ו"טעות אנוש": נהגים, מעצם טבעם האנושי, עושים טעויות. אך טעות אנוש אינה בהכרח הגורם העיקרי או היחיד לתאונה, ולעתים טעות שמבצע הנהג היא תוצאה של גורם אחר, כמו תשתית פגומה או ליקוי מכני בכלי הרכב.

     

    כך הוסבר ההבדל במחקר שמומן על-ידי האיחוד האירופי ונערך בין 2006 ו-2008: "מחקרים מדגישים את תפקידן של טעויות אנוש בגרימת 75% עד 90% מהתאונות. אבל זו תהיה טעות להתייחס לאותה 'טעות' כגורם העיקרי של תאונות... טעות אנוש היא רק חוליה בשרשרת של אירועים, שמובילה לתאונה".

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    השרה לימור לבנת: "משתגעים וגורמים לתאונות"
    צילום: יובל חן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים