שתף קטע נבחר

המשטרה: מותר לדבר בטלפון בזמן עמידה ברמזור

אגף התנועה במשטרה קיבל לאחרונה הוראה חד-משמעית: אין לאכוף את תקנת איסור השימוש בטלפון נייד ברכב, בזמן שהמכונית עומדת ללא תנועה ברמזור אדום - זאת בניגוד לאכיפה המקובלת עד היום. עו"ד דודי דויטש: ההנחיה מוכיחה כנראה שהמשטרה מבינה שהמצב הנכון הוא הפוך מזה שהיה נהוג

נהגים, שימו לב: מותר לדבר בטלפון נייד במכונית שעומדת ברמזור או בצד הכביש. הנחייה שהעביר לאחרונה ראש מדור התביעות באגף התנועה, סנ"צ דן שני, קובעת חד-משמעית כי "האיסור להשתמש בטלפון אינו חל כאשר הרכב נמצא במצב עמידה, מסיבה כלשהי". לאור זאת, הונחו כל שוטרי אגף התנועה להימנע מאכיפת התקנה האוסרת על שימוש בטלפון נייד, נגד נהגים שעושים בו שימוש בזמן שמכוניתם נייחת.

 

עוד בנושא שימוש בסלולרי ונהיגה ב-ynet:

 

"האיסור להשתמש בטלפון אינו חל על רכב עומד" (צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית ) (צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית )
"האיסור להשתמש בטלפון אינו חל על רכב עומד"(צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית )

 

סנ"צ שני מבהיר בחוזר שהפיץ כי "אין לאכוף תקנה זו (בעניין האיסור להשתמש בטלפון, ש.ה) נגד נהג ברכב עומד ברמזור, בצד הכביש או בכל מקום אחר ומכל סיבה אחרת". על-פי החוזר, תובעים הונחו להימנע מהגשת דו"חות שנרשמו נגד נהגים שדיברו בטלפון, בזמן שמכוניתם הייתה נייחת. דו"חות שיועברו לתובעים, כך קובע סנ"צ שני, ייסגרו.

 

יש לציין כי עבירת "שימוש בטלפון נייד ללא דיבורית", היא אחת מארבע העבירות הנאכפות ביותר בישראל. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), 10% מהעבירות שאכפה המשטרה ב-2009 היו מסוג זה. בלמ"ס גם מציינים כי בקרב נהגות יהודיות עד גיל 24, עבירה זו היא השכיחה ביותר.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

מכונית שעומדת ברמזור נמצאת בתנועה?

עו"ד דודי דויטש, המתמחה בדיני תעבורה, מסביר היום (ה') ל-ynet כי נוסח החוק אינו חד-משמעי, ולכן מאפשר פרשנויות סותרות - שהובילו פעמים רבות להרשעת נהגים שדיברו בטלפון בזמן שמכוניתם הייתה נייחת. לדבריו, "היו בתי משפט שפסקו כי גם כלי רכב שעומד ברמזור נמצא בפועל בתנועה, שכן זו עצירה ארעית ולנהג אין כל שליטה על משך העצירה".

 

עו"ד דויטש מציין כי פרשנות זו של החוק בעייתית, שכן היא פוגעת בזכות היסוד של נאשמים בדין פלילי - ליהנות מהספק. "ראוי לפרש את החוק לטובת האזרח", הוא אומר, "ומאחר שאשמת הנהג צריכה להיות מוכחת מעבר לספק סביר, הניסוח הבעייתי של החוק צריך לפעול לטובתו".

 

דויטש מוסיף כי בתי משפט רבים נוטים לקבל את גרסת התביעה במקרים שכאלה, ולכן נאלצים נאשמים לשלם מחיר כבד - קנס של 1,000 שקל, ארבע נקודות חובה, ובמקרים מסוימים אף פסילת רישיון לשלושה חודשים. לכל אלה יש להוסיף לדבריו "עשרות אלפי נהגים שבחרו לשלם את הקנס, ונמנעו מלהגיע לבית משפט". החוזר שהפיץ ראש מדור התביעות, מסכם דויטש, "מוכיח כנראה שהמשטרה מבינה שהמצב הראוי הוא הפוך מזה שהיה נהוג".

 

באגף התנועה של המשטרה הסבירו היום ל-ynet כי החוזר שהפיץ סנ"צ שני נועד רק לרענן הנחיות, ולא לשנות את מדיניות האכיפה. פקד זיוון פריידין מציין כי שוטרי האגף ממילא אינם רושמים כיום דו"חות לנהגים שמשתמשים בטלפון נייד בזמן שמכוניתם נייחת. פריידין מוסיף כי החוזר פורסם כחלק מהנחיית ראש אגף התנועה, ניצב ברונו שטיין, להתמקד בעבירות "איכות".

 

"היסח דעת מעלה סיכוי לתאונה"

בשבוע שעבר פרסם ynet כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצה לאסור על שימוש בכל מכשיר אלקטרוני בזמן הנהיגה, למעט במקרי חירום. ברשות הסבירו כי מכשירים כאלה, ובייחוד טלפונים ניידים, גורמים להיסח דעת חמור, שמגביר משמעותית את הסיכון למעורבות בתאונה. המלצת הרשות הגיעה בעקבות המלצה דומה שפרסמה המועצה האמריקנית לבטיחות בתחבורה (NTSB) - מגופי הבטיחות החשובים בעולם.

 

ברשות הסבירו כי "כל היסח דעת הנגרם בשל שימוש באמצעי תקשורת אלקטרונים, מהווה הסחה קוגניטיבית המעלה את הסיכוי להיות מעורב בתאונה, ופוגמת בביצועי נהיגה". ראוי לציין כי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, הוכיחו כי השימוש בדיבורית אינו פותר או מפחית את היסח הדעת. למעשה, ברשות ציינו בעבר כי שימוש בדיבורית אף עלול להזיק, שכן הוא יוצר "את הרושם המוטעה ששיחה באופן זה בטוחה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
אגף התנועה: מרעננים את ההנחיות
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים