שתף קטע נבחר

שביתה ברכבת? השופטת זימנה את עיני וכץ

עובדי הרכבת מבקשים מבית הדין לחדש את השביתה, אחרי ששר התחבורה והרכבת אישרו הסכם להפרטת תחזוקת קרונות חדשים, וטוענים: ההנהלה והממשלה נהגו כגנבים. ההנהלה הזכירה שהעובדים שבתו בלי התרעה. השר ויו"ר ההסתדרות זומנו להעיד

האם עובדי הרכבת יוכלו להוריד שוב את השאלטר ולשתק את התנועה בכל המדינה? בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דן הבוקר (יום ב') בבקשת ועד העובדים לחדש את העיצומים, במחאה על ההסכם שאושר אתמול עם חברה חיצונית לתחזוקת 132 קרונות חדשים. בתום חילופי האשמות בין הצדדים, השופטת אפרת לקסר זימנה את יו"ר ההסתדרות עופר עיני ואת שר התחבורה ישראל כץ להעיד, ודרשה שיגיעו עד 12:30.

 

בתחילת הדיון טענה השופטת כי בית הדין הארצי לעבודה קבע בעבר כי ההנהלה לא הייתה צריכה לחתום על הסכם עם חברת בומברדייה בעת המשא ומתן עם העובדים. מנגד, טענו בהנהלת הרכבת כי ההסתדרות והעובדים הפרו את תנאי המשא ומתן כשלא התריעו 48 שעות לפני השביתות האחרונות. לכן, מבחינת ההנהלה, תם המשא ומתן וניתן היה לחתום הסכם עם בומברדייה.

 

רכבת ישראל - עדכונים אחרונים ב-ynet:

עופר עיני מבקש עוד שביתה ברכבת: "אין ברירה"

השר כץ: נמאס לציבור מהכוחנות, הרכבת תנוע

שוב תקלה ברכבת: בלם נתפס, עשן בקרונות

 

מחוץ לבית הדין הפגינו עשרות מעובדי הרכבת. הם נשאו שלטים שעליהם נכתב "העם דורש רכבת ציבורית", "עובדי קבלן זה פשע מאורגן" וגם "רכבת הקבלן של ישראל כץ". 

 

יו"ר הוועד גילה אדרעי בבית הדין האזורי לעבודה, הבוקר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
יו"ר הוועד גילה אדרעי בבית הדין האזורי לעבודה, הבוקר(צילום: מוטי קמחי)

 

על המו"מ בין הצדדים שפכה אור עו"ד אסנת דפנה, המייצגת את המדינה. לדבריה, לעובדים הוצעו חלופות "על עצם מיקור החוץ", כולל חלופות הנוגעות לנושא עבודה שכם אל שכם של עובדים מן המניין עם עובדי הקבלן, שבית הדין טען בעבר כי הוא מוטרד מהנושא. 

לדבריה, החלופה הנוגעת למיקור החוץ מדברת על הפרדה בין העובדים השונים ומצמצמת את החיכוך ביניהם. בין החלופות שהוצעו גם זו הקוראת לעובדים לתחזק 80 אחוז מהקרונות החדשים ולעובדי החוץ רק 20 אחוז. המדינה התחייבה כי לא תהיה פגיעה בעובדים, וכי "יצטרפו והצטרפו בחודשים האחרונים הרבה עובדים חדשים, כך שהכוח הארגוני של העובדים רק ילך ויגדל". היא ביקשה להזכיר: "מדובר בשירות חיוני, ויש גבול לסבל שציבור הנוסעים יכול לשאת".

 

"לא מדובר בצרפתים אוכלי רגלי צפרדע"

בא כוח ההסתדרות, עו"ד שי תקן, הגיב באומרו: "כאילו שמספרים סיפור על מציאות אחרת וכאילו שבימים האחרונים הנהלת הרכבת, ממשלת ישראל ושר התחבורה לא הפרו את כל הכללים. זו חוצפה. זו לא דרך בה נוהגים אנשים הגונים, אלא גנבים בלילה". לדבריו, לפי ההסכמים בין הצדדים היו צריכים להתריע שבועיים מראש על חתימת חוזה מול בומברדייה, כדי לאפשר לעובדים למצות את הצעדים שברשותם. בפועל נחתם ההסכם יום לאחר שהוצהר עליו. הוא אף דרש לחשוף מיד את ההסכם בין הנהלת הרכבת, המדינה ובומברדייה.

 

עו"ד תקן הדגיש כי לפי ההסכם שנחתם עם ההסתדרות לפני מספר ימים, על ממשלת ישראל למגר מצבים של כתף אל כתף בכל הגופים המתוקצבים והנתמכים וביניהם הרכבת. "מדוע אם כך מבקשת ההנהלה ליצור מוסכים ותעלות נפרדות לעובדי קבלן של בומברדייה, שיעשו את אותה עבודה לצד עובדי הרכבת?", תהה. כמו כן הוסיף כי למען הסר ספק "לא מדובר בעובדים צרפתים האוכלים רגלי צפרדע, אלא בעובדי קבלן ישראלים שיועסקו על ידי בומברדייה".

 

עוד טען: "נותנים למיקור חוץ את העתיד ומשאירים לעובדים את העבר. במצב הדברים הזה הרי שזה יהיה סופה של העבודה המאורגנת ברכבת".

 

זכות המחאה

מוקדם יותר אמרה יו"ר הוועד, גילה אדרעי, בכניסה לדיון: "הגענו לכאן לקבל את זכות המחאה שלנו. יצא המרצע מהשק - רואים מה רוצים לעשות ברכבת ישראל". במקביל, במכתב שהופץ לכל העובדים היא כתבה ש"לא שר התחבורה ולא מנכ"ל החברה יודעים ויכולים לנהוג בקטר או לתחזק אותו", וגם ביקשה הפעם "לא להתלהם".

 

עובדי הרכבת מחוץ לבית הדין (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
עובדי הרכבת מחוץ לבית הדין

 

"העובדים לא מוכנים לאפשר לחברה להתפתח", אמר לרדיו ynet שר התחבורה, ישראל כץ. "לצערי ההסתדרות לא עצרה אותם מבעוד מועד, ולכן היום אני קורא ליושב ראש ההסתדרות לבוא ולהידבר על התנאים של העובדים, על זכויות העובדים, משום שבנושא פיתוח החברה אנחנו קיבלנו החלטות שמתחייבות לצורך השגת היעדים ומתן השירות שהחברה חייבת לתת לציבור הנוסעים".

 

בוועד אמרו כי אין בכוונתם לפתוח בשביתה ללא אישור בית הדין לעבודה, אחרי שבשבוע שעבר הפרו את צווי בית הדין, ואף לא התייצבו לדיון אחרי שיצאו לנופש.

 

בהסתדרות ובוועד העובדים מאשימים את ההנהלה שפעלה "בהיחבא, כגנב באישון ליל, בחוסר תום לב, וללא שהודיעה על כך מראש לנציגות העובדים, עמה אמורה הייתה לקיים משא ומתן בתום לב". הם דורשים מבית הדין להורות על בטלות ההסכם עם חברת בומברדייה הקנדית וכן לחשוף אותו. באמצעות העתירה הדחופה שהגישו קיוו בוועד העובדים, ששופטת בית הדין תורה להנהלה להעביר את ההסכם והפרוטוקול מהישיבות לידיהם עוד לפני הדיון בבוקר.  

 

הוועד גם דרש להורות עוד טרם הדיון על גילוי מיידי של פרוטוקול/תמליל ישיבת הדירקטוריון שנערכה "בסודיות ובהיחבא, כמו שאר הישיבות שקוימו בשנה האחרונה בחברת רכבת ישראל שהיא חברה ממשלתית החייבת בעקרון השקיפות".

  

 


פורסם לראשונה 20/02/2012 09:24

 

בהכנת הידיעה השתתפה חן זאוסמר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר הוועד. הגנה על העובדים
צילום: גיל יוחנן
עובדי הרכבת מחוץ לבית הדין, הבוקר
צילום: מגלי סקידלסקי
רכבת ישראל. עובדי קבלן?
צילום: בן קלמר
מנכ"ל הרכבת. מיקור חוץ
צילום: מוטי קמחי
יו"ר ההסתדרות. גיבוי לעובדים
צילום: ירון ברנר
מומלצים