שתף קטע נבחר

 

עוד שיא בתלונות הציבור: מי מעצבן יותר מכולם?

לנציבות תלונות הציבור הוגשו כמעט 15 אלף תלונות בשנה שחלפה. המקום הראשון במספר התלונות שמור כתמיד לביטוח הלאומי, אחריו המשטרה ובמקום השלישי - משרד האוצר. בתלונות: חושפי שחיתויות שנפגעו ורופאה שנעצרה שלא לצורך

כמדי שנה נרשם שיא חדש במספר התלונות נגד משרדי הממשלה והרשויות: כמעט 15 אלף תלונות התקבלו ב-2011 בנציבות תלונות הציבור. מדובר בעלייה של כ-6.5% במספר הפניות לעומת 2010. משנת 2005 כמעט והוכפל המספר. שיעור התלונות המוצדקות עומד על יותר מ-29%, ובמשרד מבקר המדינה אמרו כי מדובר בנתון גבוה מהמקובל בעולם.

 

מהדו"ח של מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס המשמש גם כנציב תלונות הציבור, עולה כי בשנת 2011 הוגשו לא פחות מ-14,880 תלונות נגד משרדי הממשלה ורשויות נוספות. כמדי שנה שומר הביטוח הלאומי על המקום הראשון במספר התלונות: 1,388 תלונות הוגשו נגדו בשנה שעברה, עלייה קלה לעומת 2010.

 

נגד מי מתלוננים יותר? (מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011) (מתוך דו
נגד מי מתלוננים יותר?(מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011)

 

דיווחים נוספים בחדשות ynet:

וידוא הריגה בבת 8 בטולוז: 'אביה נשק לה ונפרד

מפקדי הצוללות החדשות כבר מחכים: "לא נחים"

המיילים של אסד: "עיתונאי אמריקני סייע לרודן"

 

המשטרה שומרת על המקום השני, עם 785 תלונות שהוגשו נגדה. במקום השלישי אין שינוי לעומת 2010, שם נמצא משרד האוצר עם 508 תלונות שהוגשו נגדו. למקום הרביעי עלה משרד המשפטים עם 471 תלונות ומיד אחריו משרד התחבורה עם 467 תלונות שהוגשו נגדו. משרדי הבריאות והחינוך, צה"ל, משרד הבינוי והשיכון, משרד התמ"ת ומשרד הפנים נמצאים גם הם בעשירייה הראשונה.

 

חברי הכנסת, אשר להם מעמד מיוחד בנוגע להגשת תלונות, לא ממהרים להתלונן בנציבות. אמנם חל זינוק במספר התלונות שהגישו הח"כים, מ-32 בשנת 2010 ל-67 בשנה שעברה, אבל את התלונות הגישו רק 10 ח"כים ואת רובן המכריע הגיש חבר כנסת אחד. ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) הגיש 46 תלונות לנציבות, ח"כ חיים אמסלם התלונן שש פעמים ואילו ח"כ יואל חסון (קדימה) - חמש. חברתו למפלגה מרינה סולודקין התלוננה שלוש פעמים ורוני בר-און פעמיים. עפו אגבריה (חד"ש), שלי יחימוביץ (העבודה), שלמה מולה ונחמן שי (קדימה) ומירי רגב (ליכוד) התלוננו פעם אחת. 110 חברי כנסת לא מצאו סיבה להתלונן.

 

מספר תלונות 2006-2011 (מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011) (מתוך דו
מספר תלונות 2006-2011(מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011)

 

עצור, משטרה!

הנציב מביא דוגמה בדו"ח כמה קל לעצור אדם בישראל. רופאה הוזמנה לחקירה בתחנת המשטרה בחדרה על רקע סכסוך מתמשך עם שכנתה, עורכת דין במקצועה. עם סיום החקירה נעצרה הרופאה והועברה למתקן כליאה. עילות המעצר שנרשמו בדו"ח היו שיבוש הליכי חקירה, מסוכנות והצורך בנקיטת הליכי חקירה שלא ניתן לקיימם אלא כשחשוד במעצר. אבל הפעולה היחידה שעשתה המשטרה בזמן שהרופאה הייתה במעצר היא גביית עדות מעורכת הדין.

 

מספר התלונות בשנים האחרונות נגד הביטוח הלאומי (מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011) (מתוך דו
מספר התלונות בשנים האחרונות נגד הביטוח הלאומי(מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011)

 

למרות החוק הקובע כי מי שנעצר בידי המשטרה יובא בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-24 שעות בפני שופט, הובאה הרופאה לבית המשפט רק למחרת. השופטת קבעה כי המעצר לא היה תקין. המשטרה הודיעה כי בעקבות התערבות הנציבות ובדיקת קצין בודק למקרה החל הליך משמעתי של "הערת מפקד" נגד הקצינים המעורבים בפרשה. אבל מבדיקת הנציבות התברר כי מפקד התחנה, שקיים את ההליך, המעיט מחומרת הממצאים. לאחר התערבות נוספת הבהירה המשטרה כי נרשמו הערות מפקד למעורבים.

 

מעצר לצורך הליכי חקירה שלא התרחשו (אילוסטרציה) (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מעצר לצורך הליכי חקירה שלא התרחשו (אילוסטרציה)(צילום: ירון ברנר)
 

ויש מקרים שבהם למשטרה יש זמן לחקור. אשה שאביה המנוח הוטס לסין, שם הושתלה בגופו כליה תמורת 100 אלף דולר, התלוננה במשטרה על עבירות של סחר באיברים ובהונאה. הבת הלינה כי התיק הועבר מיחידה ליחידה והחקירה טרם הסתיימה, אף על פי שהתלונה הוגשה באוקטובר 2009. מתברר כי החשוד במעשים נחקר רק בספטמבר 2010, וכי ההמלצות הועברו לפרקליטות כחצי שנה לאחר מכן. הנציב העיר כי הטיפול במקרה היה לקוי ובעבירות חמורות היה על המשטרה לטפל בדחיפות.

 

מספר התלונות נגד משרד התחבורה בשנים האחרונות (מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011) (מתוך דו
מספר התלונות נגד משרד התחבורה בשנים האחרונות(מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011)

 

איומים על חושפי שחיתויות

נציב תלונות הציבור כתב בדו"ח כי במסגרת המאבק המתמשך בשחיתות הציבורית, גם השנה ייחדה הנציבות חלק משמעותי מעבודתה להגנה על עובדים שחשפו שחיתות ועקב כך נפגעו. לאחרונה פנתה הנציבות לרשות להגנת עדים מאוימים במשרד לביטחון פנים, כדי לבדוק אפשרות להסתייע בה לצורך הגנה ותמיכה בחושפי שחיתויות הסובלים מאיומים.

 

מספר התלונות בשנים האחרונות נגד משרד המשפטים (מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011) (מתוך דו
מספר התלונות בשנים האחרונות נגד משרד המשפטים(מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011)

 

בדו"ח הובא לדוגמה מקרה שבו קצין כבאות ודובר ערים אזור אשקלון נפגע כיוון שחשף מעשי שחיתות במקום עבודתו. חקירה סמויה שבוצעה בעקבות החשיפה העלתה כי בה בעת שכבאים עבדו כקציני מניעת דליקות, הם עבדו גם בחנות ירקות מחוץ למתחם האיגוד, הרשומה על שם אשתו של יו"ר הוועד. במסגרת עבודתם בחנות הם השתמשו על-פי החשד ברכבי הכיבוי. בעקבות אותה תלונה, כתב הנציב, הועמדו שני חברי ועד לדין משמעתי והם הורשעו בעסקת טיעון.

 

הדובר טען כי מאז השתתף בחשיפת מעשיהם של חברי הוועד, הוא שילם על כך מחיר כבד וההתנכלויות כלפיו החמירו: לאחר שנודע באוגוסט 2010 על התפטרות מפקד השירות באיגוד, חברי ועד העובדים הובילו מהלכים לצמצום סמכויותיו כדובר ולסיכול יכולתו למלא את תפקידו, עד להפסקה מוחלטת של עיסוקו כדובר. הנציב הוציא צו מיוחד שהורה לאיגוד להמשיך להעסיק את הכבאי כדובר. באיגוד טענו כי התפקיד נלקח ממנו בשל עומס העבודה הרב המוטל עליו. אך בירור מקיף העלה כי לא היה בסיס לטענה זו. הנציב הוציא צו הגנה המורה להחזיר את חושף השחיתות לתפקידו והורה להעמיד לרשותו את כל האמצעים הנדרשים למילוי התפקיד.

 

משרד ראש הממשלה מפצה מועמדת לתפקיד

התקבלת לתפקיד במשרד ממשלתי? אל תמהר לדחות הצעות אחרות. עורכת לשון בהכשרתה התלוננה כי הודיעו לה שהתקבלה לעבודה במשרד ראש הממשלה, לאחר שעברה תחקיר ביטחוני. בעקבות זאת היא ויתרה על עבודה קודמת ועל הצעות עבודה אחרות. בסופו של דבר הורו לה לגשת למכרז נוסף, ואז התברר כי היא לא עומדת בתנאי הסף שלו ולכן מועמדותה נפסלה.

 

מספר התלונות בשנים האחרונות נגד משרד הבריאות (מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011) (מתוך דו
מספר התלונות בשנים האחרונות נגד משרד הבריאות(מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011)

 

במשרד טענו כי לא הציגה מסמכים לגבי הניסיון שלה. המבקר העיר כי אופן תפקוד משרד ראש הממשלה בעניין זה היה לקוי, וגרם לאשה לטפח ציפיות שווא, פגע שלא לצורך בפרטיותה, גרם להטרחת שווא, לעוגמת נפש רבה ולטענתה גם להפסד של משרות אחרות. בסופו של דבר הגיעו הצדדים להסכמה לפיה היא תפוצה ב-10,000 שקלים.

 

משרד התמ"ת לא מצליח להתייעל

ויש משרדי ממשלה שלא יודעים למלא את תפקידם. הנציב מצא ליקויים חמורים בהפעלת המוקד לרישום למעונות יום ומשפחתונים. באוגוסט 2010 הודיע המשרד כי כדי לייעל את השירות ולקצר את זמן הטיפול בקביעת דרגת ההנחה, הוא נערך להפעלת מוקד שיקלוט את רישום הילדים למעונות במערכת ממוחשבת. במשרד הבטיחו כי קביעת דרגות ההנחה תקוצר מ-84 ימים ל-24 שעות.

 

עיכובים בקביעת דרגות הנחה (צילום: index open) (צילום: index open)
עיכובים בקביעת דרגות הנחה(צילום: index open)
 

ומה קרה בפועל? הורים רבים התלוננו על ליקויים בתפקודו של המוקד. דרגות ההנחה לא נקבעו במשך חודשים רבים ולהורים לא הייתה כתובת לפנות אליה, שכן המשרד והמוקד לא היו זמינים בטלפון. הורים שבכל זאת הצליחו להשיג את הנציגים בטלפון, התלוננו כי נענו בחוסר רגישות, בחוסר מקצועיות ובזלזול. הורים הלינו גם על כך שבהיעדר קביעת דרגת הנחה הם נאלצו ליטול הלוואות כדי לממן את שכר הלימוד שנדרש מהם בינתיים.

 

בירור התלונות העלה כי משרד התמ"ת לא נערך כראוי ומבעוד מועד לשינוי השיטה, והדבר גרם לתקלות רבות. הנציבות העירה בחומרה על הליקויים ביישום השיטה החדשה וציינה לפניו כי משפחות רבות השולחות את ילדיהן למעונות אינן משפחות מבוססות כלכלית, והמעמסה הכספית שהוטלה עליהן בשנת 2011 עקב שינוי השיטה הייתה כבדה ביותר.

 

מספר התלונות בשנים האחרונות נגד משרד התחבורה (מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011) (מתוך דו
מספר התלונות בשנים האחרונות נגד משרד התחבורה(מתוך דו"ח נציב תלונות הציבור 2011)

 

הנציב העיר כי גם בשנת הלימודים הנוכחית ממשיכות להתקבל בנציבות תלונות רבות על עיכובים בקביעת דרגות הנחה, על אי זמינות המענה הטלפוני ואפילו על יחס לא נאות ולא מקצועי של עובדי המוקד. משרד התמ"ת טען בתגובה כי לא ניתן לתת מענה לכל הפונים טלפונית בשל עומס הפניות הרב.

 

לא מעט תלונות הוגשו נגד רשויות מקומיות. באחד המקרים הגישה אשה תלונה על כך שעיריית תל אביב מחייבת אותה לשלם ארנונה על מבנה נטוש בדרום העיר, שנפגע במלחמת המפרץ הראשונה והוא מסוכן למגורים. העירייה סירבה והמשיכה לשלוח דרישות תשלום. בעקבות פניית הנציבות החליטה העירייה לאשר לנכס פטור מתשלום ארנונה גם בגין שנים קודמות. לאשה הוחזרו 13 אלף שקלים ששילמה בעבר. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צפריר אביוב
כיבוי אש באשקלון. חושף השחיתויות נענש
צילום: צפריר אביוב
מענה טלפוני? לא במשרד התמ"ת
צילום: Shutterstock
מומלצים