שתף קטע נבחר

בעיות שמיעה? סקר דעת קהל בדק עבורכם את המקום הטוב והמקצועי ביותר

בימינו, היכולת לשמוע טוב היא ברת השגה. צריך רק לדעת לאן לפנות על מנת לקבל את הייעוץ המקצועי הטוב ביותר, את מכשירי השמיעה האיכותיים, המתקדמים והקטנים ביותר ואת השירות האמין ביותר. מכון "הדים" מעניק שירות בכל הארץ בסניפי הרשת וגם שירות בינלאומי

לשמוע טוב, כמו לראות טוב, הם מצבים שנראים לאנשים בריאים מובנים מאליהם. אולם מי שאינו שומע היטב (מבוגרים, ילדים ואפילו תינוקות), יודע עד כמה מתסכל מצב זה ועד כמה הוא יכול לפגוע באיכות החיים, ביכולת לתקשר עם הסביבה, ללמוד, או להתקדם בכל תחום.

 

בימינו, היכולת לשמוע טוב היא ברת השגה. צריך רק לדעת לאן לפנות על מנת לקבל את הייעוץ המקצועי הטוב ביותר, את מכשירי השמיעה האיכותיים, המתקדמים והקטנים ביותר ואת השירות האמין ביותר.

 

מכון "הדים", שהוקם ב-1989 על ידי ענת כוכבא, קלינאית תקשורת מוסמכת, נחשב היום לכתובת המקצועית ביותר בתחום. גם המוסדות הרפואיים וחברות הביטוח ממליצים עליו למבוטחיהם.

 

כבר בתחילת דרכו נקט מכון "הדים" בגישה של מתן שרות מקצועי ללא פשרות בכל תחומי שיקום הדיבור והשמיעה ובחר להיות הרשת המקצועית המובילה בתחום.

 

הרשת זכתה פעם נוספת במקום הראשון בסקר מכון גיאוקרטוגרפיה, עבור "המבחן של המדינה", כרשת מכשירי השמיעה הטובים והאיכותיים ביותר.

 

מכשיר השמיעה של "הדים". לא תרגישו שהוא שם ()
מכשיר השמיעה של "הדים". לא תרגישו שהוא שם

 

בלעדי ל"הדים": התאמת מכשיר השמיעה מבדיקה ראשונה

רבים מהמשתמשים במכשירי שמיעה רוכשים מכשירים מתוחכמים ואיכותיים ובכל זאת אינם מרוצים מהם כבר בתחילת הדרך. מדוע זה קורה? ענת כוכבא, מנכ"ל רשת "הדים", מסבירה: "זה קורה כאשר במהלך התכנות של מכשיר השמיעה, לא התחשבו באקוסטיקה של תעלת האוזן החיצונית, השונה מאדם לאדם ומשפיעה על תוצאות ההגברה.

 

"הנוסחאות הנכללות בתוכנות מכשירי השמיעה מתייחסות לממוצעים של האוכלוסיות השונות, אך מרבית המטופלים אינם בהכרח שייכים לממוצע זה. האפרכסת, תעלת האוזן החיצונית ומצב התופית יכתיבו במידה משמעותית מה תהיינה תוצאות ההגברה באוזנו הספציפית של כל מטופל".

 

רשת מכוני "הדים" מצוידת במכשיר REM) Real Ear Measurments) המאפשר מדידות תוך אוזניות והתאמת מכשיר השמיעה ספציפית למטופל. ציוד ה-REM מאפשר גם להדגים למשפחת המטופל את המשמעות השמיעתית של ליקוי השמיעה של בן/בת המשפחה ואיך מכשיר השמיעה יכול לעזור.

 

"מעגל ביטחון" ללקוחות

מכשיר השמיעה החיוני כל כך למשתמש בו, הכרחי שיתפקד בצורה אמינה ולא יתקלקל או יישבר ואם זה קורה, חשוב מאוד שהמכון ממנו נרכש המכשיר ייתן רשת ביטחון ושקט נפשי, יתקן את המכשיר במהירות, יספק מכשיר חליפי ועוד.

 

רשת "הדים" מפעילה "מעגל ביטחון": ברגע שלקוח נכנס לאחד מסניפי הרשת, הוא נמצא תחת רשת הביטחון הכוללת של הרשת. בבדיקה הראשונה נפגשים עם אודיולוג מומחה, שסוקר את הממצאים הרפואיים ולומד את הקשיים ובעיות השמיעה. לאחר מכן, באמצעות בדיקה מדויקת (עם מכשיר ה-REM), מותאם המכשיר בדיוק מרבי לאוזניים של הלקוח.

 

במסגרת "מעגל הביטחון" של "הדים", מקבלים גיבוי ותחזוקה שוטפת למכשיר השמיעה ואף ביטוח אחריות ותיקונים. מאחר שרשת "הדים" הינה גם יבואן, גם יצרן וגם משווק ובבעלותה מעבדות מקצועיות, היא יכולה לספק ביטוח ללקוחותיה, המכסה לא רק קלקול, אלא גם אובדן או שבר.

 

האישה שמאחורי "הדים" 

ענת כוכבא, מנכ"ל רשת מכוני "הדים", פתחה בשנת 1989 את הסניף הראשון בחדרה. קופות החולים במחוז צפון, שנוכחו ברמה המקצועית הגבוהה, ביקשו לפתוח עבורם סניף שייתן שירותים גם בחיפה (1992).

 

באותן שנים המשיכה ענת להשתלם בתחום מכשירי השמיעה בחברות והיצרנים בחו"ל והגיעה לרמת מומחיות גבוהה. היום היא משמשת גם כמדריכה בינלאומית של חברת Hearing Unitron יצרנית מכשירי השמיעה אותם מייבאת "הדים".

 

שמה כמומחית במשך השנים הביא גל לקוחות מאזורי המרכז, ירושלים והדרום ועל מנת לתת שירות ללקוחות בכל רחבי הארץ, התרחבה הרשת ומספר הסניפים עומד היום על 17.  

 

מתחילת הדרך הנהיגה ענת קו מקצועי תקיף ללא פשרות אותו היא מנחילה לקלינאיות ב"הדים".

הסטנדרטים הגבוהים שהעמידה לעצמה, ההשתלמויות הרבות בחו"ל, הביאו לשינוי אדיר ברמה המקצועית של התחום כולו, ושמה של ענת כוכבא הולך לפניה בארץ ובעולם.

 

בין הישגיה הרבים של כוכבא: הקמה והפעלה התנדבותית של ניידות לבדיקת שמיעה חינם במועדוני קשישים, יוזמה ל"יום מודעות השמיעה" המופיע בלוח האירועים הממשלתי, הכנסת מכשירי השמיעה לפוליסות הביטוחים המשלימים של קופות החולים. ענת כוכבא זכתה בפרס ראשון כאשת השנה לשנת 2007 מטעם "נטע", ארגון נשים מנהלות.

 

מהן ההשלכות של ירידה בשמיעה אצל מבוגרים וכיצד מתמודדים עמן?

מאת ענת כוכבא, קלינאית תקשורת ומנהלת "הדים" מכונים אודיולוגיים 

 

רבים מאיתנו, השומעים טוב, נתקלים במצבים שבהם השמיעה קשה לנו. במצבים אלו - כגון רעש סביבתי חזק - אנו מתמרנים בכל דרך אפשרית כדי לשפר את יכולתנו לשמוע. אך אם שמיעתנו נפגעה באופן בלתי הפיך, לא תמיד נצליח לשפר את מצבנו במידה מספקת, שתפצה על הליקוי בשמיעה. כתוצאה מכך אנו עלולים לסבול מקשיים בתקשורת עם הסביבה.

 

ההשלכות של תקשורת לקויה עלולות לפגוע ביחסים שלנו עם בני המשפחה, חברים, ולהגביל אותנו בתחומים רבים בחיי היומיום. שמיעה לקויה תמנע מאיתנו ליהנות מהשתתפות בחוגים, טיולים, הרצאות, מופעים, קונצרטים. לא פעם שמיעה לקויה גורמת להתרחקות בני משפחה מאדם לקוי שמיעה. לאחר שאיבדו את סבלנותם ורצונם להתאמץ ולתקשר איתו.

 

שמיעה לקויה תקשה עלינו בביקורינו בקופת החולים, בבנק, במרכול, בשיחת טלפון או בשמיעת פעמון בדלת. שמיעה לקויה עלולה לסכן אותנו בהליכה ברחוב - כתוצאה מחוסר תשומת לב לרעשים חלשים יותר.

 

אז מה עושים? הפתרון הינו מכשירי שמיעה. מכשירי שמיעה של היום משוכללים ולכן ההסתגלות אליהם קלה. אדם הלוקה בשמיעתו עובר התאמה אישית של מכשירי שמיעה בהתאם לצרכים השמיעתיים, הצרכים התפקודיים והתקציב שלו. חשוב מאוד לפנות לצורך התאמת מכשירי שמיעה למכון אודיולוגי מוכר על מנת לזכות בטיפול מקצועי על ידי קלינאי תקשורת - בעל המקצוע היחיד אשר מוסמך לעסוק בתחום שיקום השמיעה. קלינאי התקשורת יידע אתכם לגבי זכאותכם לקבלת החזרים מטעם קופת החולים. בנוסף למימון זה, תקבלו החזר של סל הבריאות.

 

שיקום השמיעה חשוב לצורך שימור השמיעה לאורך השנים ולשמירה על איכות החיים. אם אתם סובלים מבעיות השמיעה, אל תהססו לפנות לשיקום.

 

איפה שמתי את זה? חדש: ביטוח למכשירי שמיעה

עד היום לקוח שרכש מכשירי שמיעה במיטב כספו היה חשוף לאובדן השקעתו היקרה במקרים של אובדן או שבר של מכשיר השמיעה.

 

מקרים של שבר ואובדן נפוצים גם ובעקר בין הילדים המשתמשים במכשירי שמיעה שנוהגים להשתובב כדרכם של ילדים ובלהט המשחק יכולים לאבד או לרמוס את המכשיר היקר.

 

מאחר וזכאות ההחזר מקופת החולים היא אחת לתקופה (משתנה בין הקופות השונות) ובמשרד הבריאות שאחראי למימון מכשירי השמיעה עד גיל 18 היא רק אחת לשלוש שנים הנזק הוא גדול.

 

מאחר ומקרי אובדן ושבר קורים מדי פעם, פיתחה רשת מכוני "הדים" פוליסת ביטוח למכשירי שמיעה בשיתוף סוכנות ביטוח מובילה בישראל.

 

הביטוח מקנה לבעלי מכשירי שמיעה כיסוי ביטוחי למכשירים בכל מקרה של אובדן המכשיר או שבר נזק מוחלט (טוטאל לוסט).

 

הפרמיה השנתית היא עד לסך 500 שקל, תלוי בדגם המכשיר. הביטוח הנ"ל ואחריות תיקונים של "הדים" לעד שלוש שנים מבטיחה חבילה של שלווה וביטחון לבעלי מכשירי השמיעה.

  

"הדים" הרשת הגדולה בישראל לשיקום השמיעה והדיבור מתמחה בהתאמת מכשירי שמיעה זעירים, בדיקות שמיעה וטיפולי דיבור. בצוות "הדים" כ-120 קלינאיות תקשורת מנוסות שעוברות השתלמויות רבות בארץ ובחו"ל בכל תחומי המקצוע. לרשת "הדים" 17 סניפים הפרוסים מקרית ביאליק שבצפון ועד באר שבע בדרום. כל הסניפים בבעלות ישירה של המכון ועובדים על פי אותם נוהלי עבודה.  

 

גם חברות מובילות למכשירי שמיעה בחו"ל הכירו ברמה המקצועית ובחרו ב"הדים" כנציגם הבלעדי בישראל: מקנדה UNITRON ומארה"ב Sonic Innovations.

 

מהיבואן לצרכן - קשר ישיר זה בין היצרן בחו"ל ל"הדים" מביא למכירה מקצועית ישירה ללא כל גורמי ביניים המסרבלים ומייקרים לעתים את העלות הסופית ובעקר באותה רמת שרות ומקצועיות אחידה בכל אחד מסניפי "הדים" שתבקר.

 

"הדים" ספקית של כל הגורמים המוסדיים בארץ: קופות החולים והביטוחים המשלימים, הביטוח הלאומי, משרד הביטחון, משטרת ישראל, השב"ס, הקרן לנרדפי הנאצים, חברות ביטוח ועוד.

 

פרטים ברשת מכוני "הדים" בטלפון 1-700-700-550 www.hedim.co.il

 

בדיקת שמיעה לילדים

מאת ענת כוכבא, קלינאית תקשורת ומנהלת "הדים" מכונים אודיולוגיים 

 

בדיקה, מילה שעשויה להישמע כמשהו מאיים, מכאיב, מפחיד. ילדים רבים מפחדים מבדיקות. אי לכך מומלץ מאוד להכין את הילד או הפעוט לקראת בדיקת השמיעה. כיצד מבוצעת בדיקת השמיעה?

 

בדיקת שמיעה לילדים קטנים (עד גיל 6) מבוצעת במכונים אודיולוגיים על ידי שתי קלינאיות תקשורת. קלינאית אחת נכנסת עם הילד והורה מתלווה לחדר אקוסטי המבודד במיוחד לצורך בדיקות שמיעה. תפקידה להפעיל ולדובב את הילד בזמן הבדיקה, להתאים את אמצעי הבדיקה לתפקודו.

 

קלינאית תקשורת שניה מבצעת מחוץ לתא את הבדיקה בעזרת ציוד המדידה האקוסטי.

פעוטות (עד גיל שנתיים/שנתיים וחצי) נבדקים בעזרת רמקולים הנמצאים בחדר הבדיקה. הקלינאית שנמצאת בתוך התא תציג בפני הפעוט צעצועים, חפצים תמונות - הכל בהתאם לגילו ורמת התפתחותו. הקלינאית שבחוץ תשמיע דרך רמקולים, בעוצמה מבוקרת, קולות, מילים הוראות. על מנת לעודד את הפעוט משתמשים במערכת אורות המדרבנת את הילד להצביע לכיוון שממנו נשמע צליל הבדיקה. איסוף תשובות חוזרות יקבע את רמת שמיעתו של הפעוט.

 

בגילאים הבוגרים יותר הבדיקה מתבצעת בעזרת אוזניות. לילדים צעירים מאוד יוצגו תמונות עליהן יצביעו בהתאם להנחיות אותם ישמעו דרך האוזניות. ילדים גדולים יותר יתבקשו לחזור על מילים. בהמשך יושמעו לילד צלילים. הקלינאית שבתא תלמד אותו משחק התניה אשר יקל עליו את ביצוע הבדיקה.

 

ברור מתוך התיאור כי בדיקת השמיעה הנה למעשה משחק עבור הילד. לכן לקראת הבדיקה כדאי להסביר לו כי הוא ישחק במשחקים ישמע קולות ויהיה לו מעניין. אם יש בבית אוזניות כדאי מאוד להרכיב אותן על אוזניי הילד כדי שיתרגל. חשוב מאוד שלפני הבדיקה הילד לא יתעייף מפעילות בגן. מומלץ לא להביא את הילד לבדיקה כאשר הוא חולה, עייף מאוד או רעב. לא כדאי גם להוציאו מהגן באמצע פעילות שהוא מאוד אוהב - כמו יום הולדת. הילד יכעס ושיתוף הפעולה שלו יהיה מן הסתם מצומצם ביותר.

 

מומלץ לבוא לבדיקה רק עם הילד הנבדק - ללא אחים מתלווים. הדבר יאפשר להפוך את אירוע הבדיקה לחוייה משותפת של הורה ילד עליה יוכל לספר לאחים בבית או בגן.

 

לכן בואו נשחק - בדיקת שמיעה היא חוויה ולא טראומה וחשוב להעביר את המסקר הזה לילד הנבדק. אל תשתמשו במילה בדיקה וכך תורידו את רמת החרדה אצל ילדכם ותאפשרו לנו להגיע לאבחון מדויק של מצב שמיעתו.

 

השלכות ירידה בשמיעה אצל מבוגרים

מאת ענת כוכבא, קלינאית תקשורת מנהלת "הדים" מכונים אודיולוגיים

  

רבים מאיתנו, גם אלה השומעים היטב בדרך כלל, נתקלים במצבים שבהם השמיעה קשה לנו. במצבים אלה, כגון רעש סביבתי חזק, אנו מתמרנים בכל דרך אפשרית כדי לשפר את יכולתנו לשמוע. אך אם שמיעתנו נפגעה באופן בלתי הפיך, לא תמיד נצליח לשפר את מצבנו במידה מספקת שתפצה על הליקוי בשמיעה. כתוצאה מכך אנו עלולים לסבול מקשיים בתקשורת עם הסביבה.

 

השלכות של תקשורת לקויה עלולות לפגוע ביחסים שלנו עם בני משפחה וחברים ולהגביל אותנו בתחומים רבים בחיי היומיום. שמיעה לקויה תמנע מאיתנו ליהנות מהשתתפות בחוגים, בטיולים, בהרצאות, בהצגות ובקונצרטים. לא פעם בני משפחה מתרחקים מאדם לקוי שמיעה לאחר שאיבדו את סבלנותם ורצונם להתאמץ ולתקשר איתו.

 

שמיעה לקויה גם מקשה בביקורים בקופת חולים, בבנק, בסופרמרקט, בשיחת טלפון וכשמישהו נוקש או מצלצל בדלת. שמיעה לקויה עלולה לסכן אותנו בהליכה ברחוב ובחציית כבישים כתוצאה מחוסר תשומת לב לרעשים חלשים יותר.

 

מה עושים? הפתרון הוא שימוש במכשיר שמיעה. מכשירי שמיעה היום הם משוכללים ולכן ההסתגלות אליהם קלה. אדם הלוקה בשמיעתו עובר התאמה אישית של מכשיר שמיעה בהתאם לצרכים השמיעתיים, הצרכים התפקודיים והתקציב שלו. מכשיר שמיעה הוא ציוד שיקומי-רפואי ולכן חשוב לבצע את הרכישה במכון שמתמחה בשיקום שמיעה ובמכשירי שמיעה. המכון צריך להיות מוכר על ידי קופות החולים והביטוחים המשלימים על מנת שתוכלו לקבל החזרים והשתתפות בגין רכישת המכשיר.

 

יש לוודא שבמכון עובד צוות קלינאי תקשורת מקצועי ומיומן הנוהג להשתלם ולעקוב אחרי הפיתוחים המהירים בתחום מכשירי השמיעה. במכון צריך להיות מגוון מכשירים ברמות טכנולוגיות שונות על מנת שתוכלו להתרשם באופן בלתי אמצעי. רצוי שהמכון יהיה חלק מרשת ארצית כך שתוכלו לקבל שירות גם בעיר אחרת ובמסגרת אותה אחריות.

 

כמו כן, חשוב שלמכון תהיה מעבדת שירות חזקה שתתמוך בלקוחות לאחר הקנייה ושהמכון יפוקח על ידי מכון התקנים וארגון צרכנים. כך תהיו סמוכים ובטוחים שרמת השירות והמקצועיות נשמרת.

 

לסיכום, שיקום השמיעה הוא חשוב לצורך שימור השמיעה לאורך השנים ושמירה על איכות החיים. לכן, אם אתם סובלים מבעיות שמיעה, שיקלו רכישת מכשיר שמיעה לשיפור איכות חייכם.

 

שיקום שמיעתי: התאמת מכשיר שמיעה

מאת ענת בלזברג 

 

הם משוכללים, חדישים, מתקדמים ובעיקר מותאמים אישית למטופל, ובכך מסייעים לו לשפר את איכות החיים והשמיעה כאחד. כבר לא צריך להתבייש. 

 

הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על כך ש-10% מהאוכלוסייה סובלים מליקוי שמיעתי כלשהו, נתון שנמצא במגמת עלייה ככל שמתבגרים. ואכן, מגיל 60-45 כ-20% מהאוכלוסייה סובלים מליקוי שמיעה, מגיל 75-65 כ-30% ומגיל 75 ומעלה כ-47%. במרבית המקרים, כאמור, מדובר באנשים שנמצאים בשלב כלשהו בתהליך הזדקנות, אולם בשנים האחרונות ישנה מגמת עלייה גם בקרב צעירים, שנחשפים לרעשים חזקים במיוחד.  

 

פתרון מיידי 

"כיום אבחון בעיה של ירידה בשמיעה הוא תהליך קצר יחסית", מסבירה ענת כוכבא, קלינאית תקשורת ומנכ"לית רשת "הדים" מכונים אודיולוגיים. "אדם שחש שהוא לא שומע כפי ששמע בעבר יכול לפנות באופן עצמאי לרופא אף-אוזן גרון. הרופא יבצע בדיקה ראשונית ולאחר מכן יפנה את המטופל לבדיקת שמיעה, אותה ניתן לבצע במכוני שמיעה מוסמכים".

 

אם אכן קיימת בעיה אמיתית בעצב השמיעה או בתפקוד של חלקים שונים במערכת שמיעה, יכול המטופל להמשיך את הטיפול בשיקום שמיעתי ולהתאים לעצמו מכשיר, שיעזור לו לתפקד כראוי.

 

"דווקא בקרב הצעירים יותר, שאצלם מתגלה ליקוי שמיעה, הבחירה בטיפול היא הרבה יותר מהירה", אומרת כוכבא. "אולי מכיוון שהם עדיין נמצאים במעגל העבודה וצריכים לתפקד בצורה מקסימאלית. לקות שמיעה היא מוגבלות שלא מאפשרת תפקוד יומיומי תקין בעבודה ובמסגרת החברתית, ולכן קיים רצון לפתור את הבעיה במיידי. דווקא אצל אנשים מבוגרים יותר, טווח הזמן הוא ארוך הרבה יותר ויכולות לעבור 10-7 שנים עד שמתקבלת ההחלטה על טיפול".

 

ויסות של רעשי הרקע  

מכשירי השמיעה כיום הינם מכשירים דיגיטליים משוכללים, שמתבססים על טכנולוגיות חדישות ומתקדמות. לדברי כוכבא, "בעבר כשמטופל היה נעזר במכשיר אנלוגי, הוא היה מקבל הגברה כללית של הקולות והרעשים ללא ויסות והפרדה בין קולות מסוימים. כיום, לעומת זאת, יכולים המכשירים הדיגיטליים להגביר רק סוג מסוים של צליל כגון צליל הדיבור ולהפרידו מרעשי הרקע בסביבה".  

 

באמצעות שימוש במיקרופונים מיוחדים, יכול המכשיר להתמקד ב"קולות" שמגיעים לפנינו. גם אם האדם נמצא במקום רועש, המכשיר ינמיך את רעשי הרקע מאחור ומהצדדים ויתמקד רק בקולות שמגיעים מקדימה, כלומר מכיוונו של האדם שעומד ממול ומדבר איתנו. בנוסף, המכשירים החדשים גם מאפשרים ויסות אוטומטי של רעשי הרקע בהתאם לעוצמת הרעש שבסביבה. אם למשל האדם יוצא מסביבה שקטה, לסביבה רועשת כמו רחוב, כל מערכות הוויסות ישנו את תפקודן על מנת להתאים את פעילותן לסביבה החדשה לנוחות המשתמש.

 

חלק מהמכשירים החדשים מתקשרים בצורה אלחוטית עם טלוויזיות, טלפונים ושאר מכשירי אודיו, ואז האדם יכול להתחבר ישירות למכשיר, להאזין למוסיקה או לראות תוכנית טלוויזיה, מבלי להגביר את עוצמת הקול ולהפריע לסביבה.

 

התאמת מכשיר השמיעה  

"קניית מכשיר שמיעה אינה משולה לקניית נעליים או כל מוצר צריכה אחר", קובעת כוכבא נחרצות. "ולכן אי אפשר למדוד, לשלם וללכת. קניית מכשיר שמיעה הינה תהליך ארוך ומורכב וישנה חשיבות רבה לכך שייעשה בידי אנשי מקצוע מוסמכים בעלי הכשרה ספציפית בתחום. כשקונים מכשיר שמיעה, שעתיד לשרת אותנו לשנים רבות, חשוב לרכוש אותו במקום אמין שנותן שירות מקצועי וחדשני".

 

בעת התאמת מכשיר השמיעה בוחנים אנשי המקצוע כמה גורמים חשובים כגון מבנה האוזן, מהותה של בעיית השמיעה ואפילו בודקים גורמים כגון היכולות המוטוריות של אדם הנזקק למכשיר. לאדם הסובל מרעד באצבעות למשל לא יתאים מכשיר קטן מכיוון שיהיה לו קשה להכניסו לאוזן ולהחליף סוללה ולעומתו לאדם צעיר ופעיל נשתדל לא להתאים מכשיר גדול ומסורבל.

 

ישנה חשיבות רבה לביצוע התאמת מכשירי השמיעה על ידי קלינאי תקשורת המתמחה בהתאמת מכשירי שמיעה, וזאת על מנת למנוע אכזבה מצד הלקוח עקב טיפול לא מקצועי, דבר שגורם לעיתים לדחיית הטיפול וכתוצאה מכך לפגיעה מתמשכת באורח החיים".  

 

מכשיר מדידה תוך אוזני 

אולם אין די במכשיר משוכלל ובמהלך התאמת המכשיר יש צורך לבצע התאמות נוספות בהתאם למבנה האוזן של המטופל, האקוסטיקה השונה שבכל אוזן וגורמים נוספים. "עד היום ביצעו את הכיוון הסופי של המכשיר ומציאת פתרון לכל מיני בעיות ספציפיות באמצעות נוסחאות כלליות, שהוכנסו למחשב והיו אמורות לפתור את הבעיה לפי חוות דעתו של יצרן מכשיר השמיעה, דבר שלא תמיד פעל בצורה המיטבית.

 

אולם גם בתחום הזה חל שינוי והחידוש בתחום מכשירי השמיעה הינו מכשור מדידה תוך אוזני – Real Ear Mesurement.

 

"זהו בהחלט חידוש חשוב," אומרת כוכבא. "קלינאית התקשורת מחדירה לאוזן של המטופל צינורית דקיקה המחוברת למיקרופון וממקמת אותה במקביל למכשיר השמיעה פועל. בצורה זאת אנו יכולים למדוד את הפלט של מכשיר השמיעה באוזנו של המטופל ולשנות את ההגברה בהתאם לממצאי המדידה.בעזרת מכשור המדידה החדשני ביכולתנו להבטיח התאמת מכשיר שמיעה מיטבית ,שמתחשבת בכל הגורמים המשפיעים על התהליך ובעקר מותאמת אישית ברמה שלא הייתה לפני כן.

 

ולאלו מכם שעדיין מתלבטים אם לטפל בבעיית השמיעה, כוכבא מרגיעה: "המכשור המשוכלל בתחום מכשירי השמיעה ותהליך ההתאמה המקיף הנהוג כיום בהחלט יכולים לשפר להפליא את איכות חייו של המטופל. ואין שום סיבה להתבייש או לדחות את הטיפול. חבל על כל רגע בו לא שומעים טוב". 

 

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה  

 

האם מכשיר השמיעה שלי מתאים לי?

מאת ענת כוכבא, קלינאית תקשורת מנהלת "הדים" מכונים אודיולוגיים

 

רבים מהמשתמשים במכשירי שמיעה אינם מרוצים בשימוש הראשון. העניין הוא, שלמרות שמכשירי השמיעה מתוחכמים ואיכותיים, האקוסטיקה של האוזן החיצונית, המשתנה מאדם לאדם, היא שבסוף תיקבע איך לכוון את המכשיר.

 

מכשירי השמיעה של היום כוללים בתוכם פונקציות מרובות ברמת תחכום גבוהה. התאמת מכשירי שמיעה דיגיטליים לצרכי הלקוחות נראית לכאורה פשוטה מאוד, שכן מה יותר פשוט מאשר להזין את תוצאות בדיקת השמיעה למחשב, להגדיר את הצרכים השמיעתיים של המטופל ולהפעיל התכונות על פי צרכיו? ולמרות זאת, רבים מהמשתמשים במכשירי שמיעה אינם מדווחים על שביעות רצון מיידית עם הרכבת המכשיר, אלא דווקא חולקים תלונות והשגות, שלא תמיד ברור מה מקורן.

 

בהתאם לאותן התלונות, קלינאי התקשורת משנה ערכים שונים בתכנות מכשירי השמיעה ומשתדל להגיע לתוצאות שיגרמו ללקוחות ליהנות מהמכשיר החדשני שזה עתה רכשו. לא פעם על הקלינאי לפגוש את המטופל אין ספור פעמים על מנת להגיע למצב, שעונה על צרכיו של המטופל.

 

התשובה טמונה באקוסטיקה

הסיבה לכך שמכשירי השמיעה אינם תמיד מתאימים בהרכבה ראשונה, משוכללים וחדישים ככל שיהיו, טמונה באקוסטיקה של האוזן החיצונית, השונה מאדם לאדם.

 

הנוסחאות הנכללות בתוכנות של מכשירי השמיעה מתייחסות לממוצעים של האוכלוסיות השונות, אך מרבית המטופלים אינם בהכרח שייכים לממוצע זה. האפרכסת, תעלת האוזן החיצונית ומצב התופית יכתיבו במידה משמעותית מאוד מה תהיינה תוצאות ההגברה באוזנו הספציפית של המטופל האחד, ונתונים אלו אי אפשר לקבוע דרך תכנות מכשירי השמיעה כל עוד לא תבדקו איזו הגברה מתקבלת בתעלת האוזן האישית שלכם.

 

REM: מדידות תוך אוזניות

ציוד REM (ראשי תיבות של Real Ear Measurements) נמצא בשימוש כבר מימי מכשירי השמיעה האנלוגיים, אך בעידן מכשירי השמיעה הדיגיטליים הציוד עבר שינוי מהותי בתכונותיו וביכולותיו.

 

מכיוון שהאוריינטציה של מכשירי שמיעה דיגיטליים היא להגביר את עוצמת הדיבור בכל מצב נתון, גם מכשור REM הותאם לצורך זה. במדידה מהירה ופשוטה יחסית ניתן לראות את ההגברה ספקטראלית של אותות הדיבור בכל תדר ותדר. המדידה מאפשרת לראות באיזו מידה נוסחאות ההגברה המוזנות במכשירי השמיעה ממלאות את צרכי הלקוח לשמוע דיבור במצבי שמיעה מגוונים. תוך כדי המדידה ניתן להתאים את הפרמטרים של המכשירים בצורה מדויקת ביותר עד להשגת התוצאות הרצויות.

 

מדידות תוך אוזניות מהוות היום חלק בלתי נפרד מפרוצדורת כיוון מכשירי השמיעה בעולם הרחב, כאשר המכונים המתקדמים בארץ דואגים לצייד את כל הסניפים שלהם במכשור חדיש לצורך ביצוע מדידות תוך אוזניות.

 

ציוד ה-REM מאפשר גם להדגים למשפחת המטופל את המשמעות השמיעתית של ליקוי השמיעה של בן/בת המשפחה ואיך מכשיר השמיעה יכול לעזור. פעולה זאת חשובה בכל הגילאים, אך כמובן קריטית ביותר בטיפול בילדים. הורים רבים לא מודעים מה משמעות ליקוי קל בשמיעה ואיך הדבר משפיע על התקשורת של ילדם, על היכולות האקדמיות והחברתיות שלו ועל המאמץ שילדם צריך להשקיע כדי להישאר מחובר כל העת לסביבתו. הבנה של כל אלו יעזרו להם להשלים ביתר קלות עם הצורך בהרכבת מכשירי השמיעה בהקדם האפשרי.

 

בדיקות REM מבוצעות בכל סניפי רשת "הדים". לפרטים חייגו: 2254*

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים