שתף קטע נבחר

UNLIKE: איך לעשות עסקים באינטרנט הסיני

הרשת במדינה הקומוניסטית לא דומה לזו שבמערב. גוגל חסומה חלקית ופייסבוק ויוטיוב לא קיימות. אם זה לא מרתיע ואתם בכל זאת רוצים לנסות את מזלכם במכירה מקוונת לאוכלוסייה הגדולה בעולם, כדאי שתעשו התאמות בעיצוב, בטכנולוגיה ובתרבות

בסוף יולי 2011 האינטרנט שינה את תחום הרכבות בסין. לאחר התנגשות הרכבות שבה נהרגו 40 בני אדם נשמעו הטלוויזיה והעיתונים לציווי של הצנזורה המפלגתית וצנזרו כל דבר ביקורת אודות האסון והאחראים לו.

 

  • לקריאת טורים נוספים של טל רשף

 

האינטרנט בכלל, והבלוגים וקבוצות הדיון בפרט, הפכו לערוץ שדרכו יצאה הזעקה הגדולה כנגד המחדלים של הממשל שגרמו לתאונה המחרידה. הזעקה אילצה את הממשל הסיני לאחר מספר ימים לערוך רוויזיה בתחום הבטיחות ברכבות, לוותר על גאווה לאומית על ידי הורדת המהירות המותרת ולהעמיד לדין את האחראים הישירים.

 

האינטרנט בסין הוא הרבה יותר מאשר מדיה אלקטרונית. הוא הזדמנות כלכלית והוא ביטוי של תרבות סין, הוא משמש כמדד להלכי רוח של החברה, הוא שיקוף של ההתקדמות הכלכלית והוא גם תעשייה. בימים אלה, כאשר ניתן לבנות ולעצב אונליין אתרים של מדינה אחת במדינה אחרת, יש ביקוש רב לבוני האתרים הסינים בעלי הניסיון. עלויות העבודה שלהם נמוכות מאשר במערב וזה חושף לקוחות מערביים לבעיות שוק העבודה הסיני הפנימי.

 

בזמן שבו עולה האבטלה באירופה, בסין יש מחסור בעובדים עקב ההתפתחות הכלכלית המהירה. גם גיוס העובדים היא בעיה מורכבת למעסיקים וללקוחות, בעיה שמחריפה באופן מיוחד בסיום כל חורף.

 

קונים ברשת

ראש השנה הסיני, שחל לקראת תחילת האביב, מלווה בחופשה ארוכה, ואת החג חוגגים מרבית הסינים בחיק המשפחה. העובדים שגדלו במחוז כפרי, עזבו אותו בשעתו על מנת לחפש עבודה בעיר הגדולה ושבים אליו במהלך החופשה, מגלים לא פעם כי מחוזות ילדותם החלו ליהנות מגאות כלכלית עם המעבר של השגשוג אל פנים הארץ.

 

זה פותח בפניהם אפשרויות תעסוקה חדשות, ועקב כך לאחר חופשת ראש השנה הסיני מוצאות את עצמן חברות רבות ללא חלק מהעובדים המקצועיים שלהן. גיוס עובדים חדשים והכשרתם יכול להימשך חודשים אחדים, ובינתיים נוצרים עיכובים בלוחות זמנים ועבודה לא מקצועית. שכרתם חברה סינית שתבנה או תעצב את האתר שלכם? בדקו את הלוח כשאתם מתכננים את הפעילות איתה. רמז: מומלץ לוודא שהיא תסיים את העבודה לפני סוף חודש ינואר.

 

אחד השימושים העיקריים לאינטרנט בסין, וכנראה יותר מאשר במערב, הוא הקניות אונליין. מחקרים מגלים כי אנשים רבים בסין מתמכרים לקניות, ומספר האנשים שנוהגים לבצע קניות והזמנות מחנויות אינטרנטיות מטפס משנה לשנה בערך ב-50%.

 

הסינים משתמשים לשם כך בשירותי בנקאות אינטרנטיים ושירותי תשלומים ברשת, והם חובבים במיוחד אתרי קניות קבוצתית עם הנחות מיוחדות לרכישות גדולות. למה זה חשוב? ובכן, אחד החסמים העיקריים למכירה בסין הוא מה שידוע כתרבות הגואן-שי.

 

חיפוש אחר

על פי הציווי התרבותי הסיני, ירצה איש עסקים להכיר את האדם שמולו וליצור איתו מערכת של קשרים והיכרות לפני שיכניס את ידו לכיסו. דבר זה מגביל אנשי מכירות מערביים שלא מכירים את ההתנהלות החברתית בסין, ובדרך כלל גם לא מדברים סינית טובה דיה.

 

ובכן, בתחום המוצרים הנמכרים בדרך אינטרנטית ניתן לעקוף את המחסום הזה. חברה ישראלית שתמכור אונליין מוצרים נחשקים תוכל לעקוף את מחסום מערכות היחסים ולהגיע ישירות אל הסיני הצעיר היושב בביתו מול המחשב, כמובן כל עוד היא מספקת אפשרויות רכישה מאובטחות וכל עוד האתר שלה מקודם היטב באתרי החיפוש הסיניים.

 

אפרופו אתרי חיפוש. גוגל לא שולטת בסין. שם לא מגגלים, אלא בעיקר מבאידים. באידו הוא מנוע החיפוש העיקרי והוא גדול עד כדי כך שהמפלגה הקומוניסטית משיקה לו מתחרים כדי שלא יצבור כוח רב מדי. גוגל אמנם נדחקה הצידה, אבל בכל זאת פועלת. לעומתה, ישנם אתרים מרכזיים אחרים שפשוט נחסמו, כמו יוטיוב ופייסבוק. מי שרוצה להגיע אל לקוחותיו בסין בעזרת מדיה חברתית או וידיאו כדאי שיתעניין מה החלופיות הסיניות.

 

לא רוצים שגם האתר שלכם יחסם? ובכן, שימו לב למלל שהכנסתם בו. כן, למנגנוני ניטור האתרים בסין יש רשימת מלים אסורות. לעתים מלים שלא הייתם מצפים למצוא שם, ואם האתר שלכם מכיל חלק מהן אתם עלולים שלא להגיע אל הלקוחות שלכם. כדאי לבדוק ולהתייעץ.

 

אבודים בתרגום

כדי למכור אונליין בסין יש צורך באתר הכתוב בסינית בנוסף לאנגלית, אך תרגום אינו מספיק, גם העיצוב משמעותי, כמו שקורה בכל מקום אחר בעולם, ובתחום זה קיימים פערים של אסתטיקה בין מזרח ומערב.

 

על מנת לעצב אתר, מודעה או פלאייר של חברה ישראלית שיוצאת לסין, חיוני לעבוד עם מעצב סיני שיתאים זאת לטעם המקומי. מהעבר השני, חברה סינית שמעצבת אתרים או חומר פרסומי עבור לקוחות בשוק הישראלי זקוקה לאיש קשר ישראלי מיומן שידע לבצע את המעבר בין הלקוח הישראלי למעצב הסיני.

 

סיימנו עם הטקסט והעיצוב? בואו נעבור אל הטכנולוגיה של בניית האתר. אל תמהרו לבנות אתר מתקדם וחדשני לטובת השיווק בסין. מרבית הסינים עדיין גולשים בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר. תאימות לאחור חשובה לעתים יותר מאשר תאימות לפנים. בדפדפנים הקיימים בסין יש פחות נטייה לעשות שימוש בטכנולוגיות מורכבות מאשר במערב.

 

הדף היותר קריא הוא HTML, חשבו פעמיים לפני שתכלילו סקריפטים של ג'אווה. גם המסכים בסין מפגרים אחרי המקובל אצלנו, בדרך כלל הם קטנים יותר מאשר במרבית מדינות המערב. דאגו לבנות את האתר שלכם כך שניתן יהיה לצפות בו בנוחיות גם ב-14 אינטש.

 

הבדלי תרבות

והיכן ממוקם השרת שלך? הגישה של האינטרנט הסיני לעולם מנוטרת בקפדנות, מה שמאט את התעבורה. אם השרת של האתר יושב בישראל ההעברה שלו אל הלקוח בסין תצמצם את פס הגלישה אליו ותאט את מהירות הפתיחה, וזה הזמן בו הלקוח עלול לאבד סבלנות ולהמשיך הלאה. אם השוק הסיני חשוב לך, שקול להעלות את האתר או לפחות הצב mirror שלו על שרת בסין.

 

ולסיום, קצת רגישות. התרבות הסינית רגישה לדיבור וולגארי וזה עלול להרחיק לקוחות, אבל הוולגריות יכולה לצוץ במקומות בלתי צפויים. למספרים מסוימים, כמו למשל למספר 250, יש במנדרינית צליל זהה לזה של מלים גסות מסוימות והספרה 4 נשמעת כמו המילה מוות.

 

כך גם לגבי דימויים, חבישת כובע ירוק בסין היא סמל לאדם שאשתו בוגדת בו, בדומה להצמחת קרניים במערב, לעומת כל אלה הספרה שמונה נחשבת בסין כמביאה מזל טוב ולכן השימוש בה נפוץ ביותר באתרים סיניים. בקיצור, סיפרו עד שמונה לפני שאתם בונים אתר המכוון אל הקהל הסיני, כי בסין הדרך אל ההצלחה הכלכלית עוברת דרך ההבנה הבין-תרבותית.

 

טל רשף מנהל את פורום אסיה – ישראל לעסקים, יועץ, מרצה ומפתח עסקי לעסקים בסין , מחבר הספר המדריך הישראלי לעסקים בסין . מרצה לתרבויות בחברות ובחוגי בית .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
טל רשף
מומלצים