שתף קטע נבחר
 

יזמים ישראלים מתחברים בעמק

פורום היזמים והמנהלים הישראלים בעמק הסיליקון, מסייע ליזמים מתחילים ולחברות שלהם ברמה המקצועית והאישית

לכנס העסקים שאירגן אירגון IEFF בתחילת חודש אפריל בפאלו אלטו, קליפורניה, נרשמה הצלחה רבה עם נוכחות של למעלה מ-300 משתתפים. הכנס נערך בשיתוף האירגונים- Jewish high tech community  ו-  The Entrepreneur Club ומטרתו היתה להציג חברות חדשות של יזמים ישראלים שפועלים בעמק הסיליקון, כשלחלקן ישנם מרכזי פיתוח בארץ.

 

כנס העסקים של פורום היזמים והמנהלים הישראלים  ()
כנס העסקים של פורום היזמים והמנהלים הישראלים

 

האם קיימת בועה בעמק הסיליקון?

הרצאת הפתיחה של הכנס ניתנה על ידי אורן זאב, משקיע ישראלי ותיק ומצליח בחברות אינטרנט וסטארט-אפים בתחום המובייל והאינטרנט, המתגורר כעשר שנים באזור הסיליקון ואלי. מבין החברות בהן השקיע נמנות חברת Audible, חברת Houzz, של יזמים ישראלים, ו –Chegg שקנו חברה בישראל.

 

הרצאתו היתה בנושא השקעות, יזמים ישראלים ובשאלה האם קיימת כעת בועה בעמק הסיליקון.

 

לדבריו, יש הצדקה לאווירה האופטימית הזו מכיון שלראשונה בהיסטוריה חברה קטנה יכולה לפתח מוצר ולהגיע למיליוני משתמשים מהר מאד עם השקעה מינימלית במוצר ושיווק. "זה חסר תקדים, מפני שעלות הפיתוח והשיווק ירדה בצורה דרמטית, אם יש לך מוצר נכון שמוכר את עצמו. לדוגמה, חברת Instagram המונה 13 אנשים, פיתחה אפליקציה קטנה לשיתוף תמונות, שפייסבוק קנתה במיליארד דולר לפני כחודש".

 

כמובן, הוא טוען, כל פעם שיש התלהבות כזאת אנשים עלולים להיסחף. "לכן אני מציע ליזמים לקחת את זה בחשבון ולא לבנות אופרציות מנופחות גם אם הצלחת לגייס כספים. במיוחד אם אתה תלוי בכספים עתידיים. ואם האווירה משתנה צריך להגיב מהר, כי לעתים אנשים לא מגיבים בזמן".

 

איך הישראלים משתלבים בזירה הזו?

"אני חושב שבנושא של תחום האינטרנט והמובייל הדברים משחקים לטובת הישראלים. עד לפני כחמש שנים הייתה אקסיומה שישראלים לא יודעים לעשות מוצרי "קונסיומר" (מוצרים למשתמשי קצה) אלא טובים בעיקר בציוד תקשורת ותוכנה לחברות. בנוסף, היה דגש רב על שיווק, קשרים וטרנד, והיה צורך בהרבה כסף לשם כך. מה שהשתנה הוא שהיום הדגש הוא על המוצר. העלויות לפיתוח מוצר אינטרנט ירדו בצורה דרמטית, ובזכות הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר, כשיש מוצר מעניין הוא מתפשט כאש בשדה קוצים ולא מפני שהשקיעו כסף בפרסומות אלא כי זה קורה באופן אורגני באינטרנט".

 

זאב מסביר כי שתי התופעות האלה נותנות הזדמנות הרבה יותר גדולה לצוות קטן שקלע למוצר הנכון. "יכולים להיות שניים-שלושה אנשים שלא בהכרח יש מאחוריהם מימון רב או ידע בשיווק להמונים. דוגמא נוספת לכך היא חברת , Pinterest שפיתחה מוצר לשיתוף תמונות באינטרנט שפותח במעט כסף על ידי צוות קטן ותוך חצי שנה הוא תפס במהירות ומונה כיום 10 מיליון משתמשים".

 

הוא מוסיף ואומר כי הישראלים בסיליקון ואלי נהנים מתדמית מאד טובה. "הם נחשבים ליזמים ומהנדסים טובים המבינים באינטרנט ומובייל. בנוסף, עצם היותה של קהילה גדולה של ישראלים פה מהווה יתרון משמעותי בכך שהם מהווים גשר בין הסיליקון ואלי לחברות ישראליות בארץ".

 

 

אירגון ה-IEFF

מי שעומד מאחורי הקמת האירגון הוא מושיק רקח, 46, נשוי לפרח ואב לשניים, שנמצא בארה"ב כ- 11 שנים ומתגורר כיום בסן חוזה, קליפורניה. מושיק, שהחל את דרכו המקצועית בחברת אמדוקס, כיום בעל חברת הייעוץ venturemind העוסקת באיתור חדשנות– עזרה לאירגונים גדולים באיתור וזיהוי מגמות חדשניות בתחום ההייטק.

 

מושיק רקח ואנה דבורניקובה (The Entrepreneur Club) ()
מושיק רקח ואנה דבורניקובה (The Entrepreneur Club)

 

מה היה הרעיון מאחורי האירגון?

"הכל התחיל משיחה עם חבר, ערן וגנר, שעבד עימי באמדוקס, שבה דיברנו על כך שהעובדים ההודים בסיליקון ואלי מאד עוזרים אחד לשני בתעשייה- עוזרים בגיוס כספים, גיוס עובדים וכו', ולעומת זאת הישראלים הכירו רק את מי שעבדו איתם ברמה המקצועית, וחיפשנו דרך לשנות זאת. מכיוון ששנינו יזמים, לא חיכינו אלא אספנו כמה חברים ועשינו מפגש ראשון אצלי בסלון עם עשרה אנשים והחלטנו להקים אירגון שמטרתו העיקרית תהיה לייצר היכרות ועזרה הדדית בין יזמים ואנשי מקצוע ישראלים בעמק הסיליקון. מהר מאד זה צמח ויצא מהסלון והיום יש למעלה מ-400 חברים בקבוצה אשר מגיעים לאירועים, יוצרים קשרים עסקיים ועוזרים למצוא עבודה. מפה צמחו הרבה סיפורים של אנשים שהקימו חברות יחד או הביאו אחד את השני לעבודה", מספר רקח.

 

בכל כנס יש בדרך כלל הרצאה בנושא רלוונטי מקצועי, כהזדמנות להפגיש אנשים. רקח מונה שורה של דוברים מהמעלה הראשונה כגון הקונסול הישראלי, שהרצה על פעילות מדינת ישראל בקליפורניה, הרצאה של מנהל תחום החיפוש בגוגל, הרצאה של מייק מוריץ מקרן ההשקעות סקויה, שהוא אחד המשקיעים הידועים והמצליחים ביותר בעמק הסיליקון, ורבים אחרים.

 

בנושא מימון הכנסים רקח מסביר כי האירגון מורכב ממתנדבים שעובדים ללא תמורה למען הקהילה- החל מהבאת המרצים, אירגון הכנס, שליחת ההזמנות, ועוד. "אנחנו לא גובים דמי השתתפות באירועים, ומקיימים את כל הפעילות בזכות בנק לאומי שנותן חסות לאירועים, וה-JCC בפאלו אלטו שמארח את מרבית המפגשים".

 

מה היתרון של היזמים ישראלים בעמק הסיליקון?

"ישראלים ואלה שנמצאים כאן באופן ספציפי הם ברובם בעלי אופי יזמי- הם ראש גדול, אוהבים להמציא רעיונות ולפתור בעיות בעצמם. היצירתיות שלנו היא תוצר של התרבות הישראלית– אנחנו רגילים להתבטא בכל נושא ולא מקבלים כל דבר כמובן מאליו. במקום כמו הסיליקון ואלי זה נותן להם יתרון אדיר, כי הם נמצאים במוקד של הסטארטאפים המשמעותיים בתחום האינטרנט כמו גוגל, פייסבוק וטוויטר, ויותר קל להם ליצור שיתופי פעולה עם החברות האלה ולהגיע למשפיעי דעת קהל כאן, ולעיתונים הנכונים. ישנה אמנם תחרות רבה בין הסטארטאפים אך לפחות מבחינת המשקיעים האמריקאים זה לא חשוב מה צבע העור שלך ומהיכן הגעת, אלא שתהיה מוכשר ומוצלח, ולכן ליזמים ישראלים בתחום האינטרנט יותר קל להקים פה חברות".

 

רקח מספר שחברי ה-IEFF עוזרים מאד אחד לשני- מנהלים בכירים וזוטרים יכולים לפנות בבקשת עזרה לחברים אחרים בפורום ולשאול לעצתם. לשאלתי מה בעצם מניע אותו בכל העשייה הוא משיב, "התרומה שלי היא הסיפוק בכך שאני מסייע לחברות ויזמים מתחילים. אני רוצה להחזיר טובה על העזרה הגדולה שאני קיבלתי בעבר, כשהייתי יזם מתחיל ".

 

מה התכניות להמשך?

אנחנו עובדים עכשיו על מספר כנסים, ביניהם כנס שיערך בספטמבר ויתרכז בסיוע למנהלים ישראלים לקבל תפקידים בכירים בחברות אמריקאיות. לישראלים קשה במיוחד להתקבל לחברות כאן, אלא אם הם למדו באוניברסיטה אמריקאית או עברו מהשלוחה הישראלית. אנחנו מאמינים שאם יותר ישראלים יתקבלו לתפקידים בכירים בחברות מובילות כאן, הרווח יהיה לא רק שלהם ושל החברות, אלא גם של הרבה חברות ישראליות שיהנו מהניסיון והקשרים של המנהלים האלה בעתידֻ".

 

ניתן להצטרף לפורום של ה IEFF-בפייסבוק

  

בין החברות שהציגו בכנס: 

Tango - של אורי רז, שהוא גם היזם של "appstream" והבעלים המקורי של "קפה נטו" במאונטיין ויו, קליפורניה. רז חזר להייטק והקים חברה המאפשרת לאנשים לבצע שיחות וידאו מנייד לנייד וממחשב לנייד, בצורה פשוטה ובחינם. לחברה יש כיום למעלה מחמישים מיליון משתמשים בכל רחבי העולם. www.tango.me

 

Duda Mobile - של איתי סדן ואמיר גלאט שעבדו בעבר יחד ב-SAP. הם פיתחו תוכנה המאפשרת לכל חברה להתאים את אתר הבית שלה למערכות הפעלה סלולריות. הם משתפים פעולה עם AT&T ואף חתמו לאחרונה על חוזה עם גוגל. מרכז הפיתוח שלהם נמצא בארץ. www.dudamobile.com

 

Gogobot - של אורי זלצמן, פיתחה אתר ואפליקציה חברתית לאייפון שעוזרת לאנשים לתכנן טיולים המבוססים על המלצות של מעגל חבריהם הקרוב www.gogobot.com

 


פורסם לראשונה 06/06/2012 21:35

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מושיק רקח. עזרה הדדית בין יזמים
אורן זאב. "לא לבנות אופרציות מנופחות"
מומלצים