שתף קטע נבחר

תיאטרון "גשר" יקים בית ספר שיפעל לצדו

במסיבת עיתונאים לרגל העונה הקרובה, חשפה הנהלת תיאטרון גשר לא רק את הרפרטואר המרשים הצפוי, אלא גם את כוונתה לפתוח בית ספר לתיאטרון. "לא ייתכן שבכיתת משחק יהיו 50 תלמידים, הקריטריונים האלה רוצחים את אמנות התיאטרון"

במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (ב') ביפו הודיעה הנהלת תיאטרון "גשר" על כוונתה להקים בית ספר משולב ללימודי בימוי, משחק ועיצוב. זו הפעם הראשונה מאז ימי הסטודיה הדרמטית של תיאטרון הבימה, בה יפעל בית ספר לצד תיאטרון פעיל.

 

מנהלו האמנותי של התיאטרון, יבגני אריה, אמר במהלך מסיבת העיתונאים, שחשפה במקביל גם את הרפרטואר לעונה הקרובה, כי מדובר בחלום שאחרי שנים עומד להתגשם. "מזה שנים אני בודק את הנושא וכיוון שהדרישות שלי מאד גבוהות, עד יום אתמול לא היינו בטוחים שזה יכול להתגשם. עכשיו האיר האור והכוונה לפתוח את בית הספר כבר לקראת סוף השנה הנוכחית".

 

מסיבת העיתונאים בתיאטרון "גשר". קלאסיקות ובמאים בינלאומיים      (צילום: רומן קווטר) (צילום: רומן קווטר)
מסיבת העיתונאים בתיאטרון "גשר". קלאסיקות ובמאים בינלאומיים (צילום: רומן קווטר)

 

בהנהלת התיאטרון הדגישו כי תקציב בית הספר אינו קשור בתקציבו השוטף של התיאטרון, שסובל בשנים האחרונות מגרעונות מצטברים, אלא יסתמך על סיוע חיצוני של גורמים פרטיים המעדיפים להישאר בעילום שם. "עד היום לא נמצא הפיתרון הכספי ולכן החלטנו להמתין. כעת יש לנו תקווה שהנושא התקציבי נפתר", הוסיפה המנכ"לית, לנה קריינדלין.

 

לכשיפתח, עתיד בית הספר לפעול במקביל במבנה התיאטרון, בהאנגר ובשני מתקנים נוספים שיעמדו לרשותו. אריה הדגיש כי הוא רואה חשיבות ללימודים משולבים של במאים, שחקנים ומעצבים. "אמנות התיאטרון דורשת היום מחשבה חדשה. זה נכון לכל התחומים. אם פעם כדי לעצב תפאורה מספיק היה להיות צייר טוב, היום כל מעצב צריך להיות גם קצת במאי ולהיפך".

 

כיתות בית הספר יהיו קטנות ויכילו 15 שחקנים וחמישה במאים. "כוונתנו להיות זהירים בבחירות", אמר אריה והדגיש, "זה נורא חשוב לטעמי. היום כל אחד חושב שהוא יכול להיות במאי, אבל יש מעטים שבאמת מתחשק לתת להם נשק ביד כדי שיוכלו לממש את הכישרון. אולי מפה נצליח להוציא במאי או שניים".

 

אריה, שמלמד במקביל בבתי ספר מובילים לתיאטרון בהם התיאטרון ע"ש סטניסלבסקי במוסקבה והאוניברסיטאות האמריקניות NYU וג'וליארד, מכוון גם לשיתופי פעולה בינלאומיים. "הכוונה להקים בית ספר בו ילמדו מורים גם מארצות אחרות בדיסציפלינות שונות. במקביל נפעל גם לחילופי בוגרים".

 

השחקן שמואל וילוז'ני. מצטרף לתיאטרון גשר   (צילום: רומן קווטר) (צילום: רומן קווטר)
השחקן שמואל וילוז'ני. מצטרף לתיאטרון גשר (צילום: רומן קווטר)

  

אריה יצא נגד שיטת הקריטריונים הישראלית לתקצוב בתי ספר ותיאטראות ואמר: "להיות תלוי בכמות הפקות או סטודנטים, זה פשע. אסור ללמד או ליצור אמנות על פי כמות. לא ייתכן שבכיתת משחק יהיו 50 תלמידים. הקריטריונים האלה רוצחים את אמנות התיאטרון. מלחמת המרקטינג שמנהלים התיאטראות בינם לבין עצמם מחסלת אותנו. תיאטרון בגודל שלנו, שהיקף התמיכות בו הוא 30% בלבד מתקציבו, פשוט לא יכול לשרוד. תיאטראות בארץ מוכרים כרטיסים במחיר הפסד. זה מאבק אמיתי".

 

גם עו"ד אלי זוהר, יו"ר ההנהלה הציבורית, הדגיש: "מפעל הפיס ההציל את התיאטרון מכליה אבל לא נוכל להמשיך להתנהל כשבכל שנה נרשם גירעון של 2-3 מיליון שקלים בגלל מעגל קסמים שמחייב להפיק 5 הצגות כדי להגיע לתמיכה. תקציב התיאטרון מתוח עד לקצה. במסגרת תכנית ההבראה קיצצנו 10% משכר העובדים וכדי לשמור איכשהו על הקיים, אין לנו ברירה אלא לקיים בין 300-400 הצגות בשנה. זו כמות בלתי נסבלת לתיאטרון בגודל כזה.

 

גשר הוא התיאטרון היחיד שבו אגודת הידידים תורמת סכומים נכבדים כדי לכסות חלק. לא הגיוני שהפקות זרות שמגיעות לישראל משלמים 200-250 שקלים בעוד שכרטיסים להצגות מקומיות נמכרים במחירי הפסד בין 50-70 שקלים. יש משהו פגום בשיטת השוק שמאלצת תיאטראות לייצר הצגות שיכניסו מספרים בכל מחיר כדי לשרוד. זה נושא לבדיקה של הממונה על ההגבלים".

 

העיסוק ביוזמה החדשה להקמת בית הספר ובנושאים התקציביים כמעט ודחק לשוליים את הרפרטואר המרשים שמציג התיאטרון עם כניסתו לעשור השלישי. את העונה תפתח החודש ההצגה "פרימה דונה" מאת ג'פרי הטשר ובבימויו של הבמאי הבולגרי, אלכסנדר מורפוב. את התרגום והעיבוד של המחזה כתב רועי חן שאמר: "התאהבנו במורפוב ואנחנו שמחים שהוא חוזר לביים פה. הוא אדם חופשי ופרוע, שעובד בשיטה שמשתפת את כל השחקנים בכתיבה שנעשית תוך כדי חזרות. ההצגה משתנה עד הרגע האחרון.

 

מתוך הפקת תיאטרון גשר "פרימה דונה"   (צילום: דניאל קמינסקי) (צילום: דניאל קמינסקי)
מתוך הפקת תיאטרון גשר "פרימה דונה" (צילום: דניאל קמינסקי)

  

"זו הצגה רבת משתתפים ומשאבים בסגנון הקומדיה דל-ארטה ובמרכזה סיפורו של כוכב התיאטרון הגדול ביותר של המאה ה-17 בבריטניה שמגלם תפקידי נשים בעידן הטרום פמיניסטי. כשמלך אנגליה מוציא צו שמשנה את המצב, הוא מאבד הכל", הוסיף חן. בתפקיד הראשי בהצגה ישחק סשה דמידוב.

 

אל להקת התיאטרון יצטרף במהלך העונה השחקן שמואל וילוז'ני בתפקיד הראשי בהצגה "התרנגול האחרון", מאת פרידריך דירנמט ובבימויו של אריה. ההצגה, סאטירה פוליטית המבוססת על המחזה "רומולוס הגדול", תהפוך בעיבוד הנוכחי לסיפור פילוסופי על מלחמה שלא נגמרת והדרך להתמודד איתה או לעצור אותה.

 

וילוז'ני ישחק בהצגה בתפקיד הקיסר האחרון של האימפריה הרומית שבמקום להגן עליה עסוק בגידול אפרוחים. כשהשחיתות חוגגת והעם זועק, הוא ממשיך בשלו. לדברי וילוז'ני מדובר בסגירת מעגל. "זה מחזה שהולך איתי מהשנה הראשונה ללימודי בבית צבי", אמר השחקן, "זה מאד מרגש אותי לשחק בו שוב. כשפנו אליי מהתיאטרון הייתי המאושר בעולם. אני מתחבר לכאן בהרבה מקומות ומה אוכל לבקש יותר מאשר לעבוד עם יבגני אריה".

 

השנה לראשונה יעלה התיאטרון, הפקה לכל המשפחה כפרויקט הפקתי משותף עם עודד פלדמן. מדובר במחזמר "צלילי המוזיקה" מאת רוג'רס והמרשטיין שיביים מנהלו האמנותי של תיאטרון פושקין במוסקבה, יבגני פיסארייב. את ההפקה, ינהל מוזיקלית מאסטרו גיל שוחט ובה ישתתפו בתפקידים המרכזיים סשה דמידוב ואנה בוקשטיין.

 

אורח נוסף בעל שם בינלאומי יהיה בעונה הקרובה הבמאי אלביס הרמניס מלטביה שיביים את "יבגני אונייגין", רומן בחרוזים מאת אלכסנדר פושקין שיוצג לראשונה בישראל כהצגת תיאטרון. יצירת המופת של פושקין, שנחשבת כגולת הכותרת של התיאטרון הרוסי, תציג בארץ בתרגום חדש מאת רועי חן.

 

קלאסיקה נוספת שתנעל את העונה היא מחזה מקורי שכתב רועי חן על פי "מסעות אודיסיאוס" מאת הומרוס. "חמש שנים חלמתי שזה יקרה והנה זה קורה", אמר חן, "זו גרסה משעשעת ופרועה לאפוס היווני הקלאסי שהופך לסיפור משפחתי נוגע ללב על מלך שיצא למלחמה וכעת הוא בדרך הביתה אל אשתו ובנו. האודיסיאה היא גם של אלה שמחכים ועובדים מסע משלהם". את ההצגה שתעלה בחודש נובמבר 2013, יביים יבגני אריה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יבגני אריה. מחשבה חדשה
צילום: גדי דגון
לאתר ההטבות
מומלצים