שתף קטע נבחר

מחוברים: ישראל מהמובילות בעולם בשירותי רשת

לפי דו"ח של האו"ם, המפורסם אחת לשנתיים, ישראל היא בין 20 המדינות המובילות במתן שירותי ממשל זמין. השר מיכאל איתן: "המטרה שלנו היא באמת לשפר את השירות לאזרח"

במחקר השוואתי שמקיים האו"ם בין המדינות החברות בארגון, עולה כי ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם מתן שירותי ממשל זמין וממשל פתוח באינטרנט. לפי המחקר, ישראל קפצה עשרה מקומות, מן המקום ה-26 למקום ה-16, והתברגה בצמרת 20 המדינות המובילות.

 

בנוסף, פורטל הממשלה באינטרנט Gov.il זכה לציון גבוה במיוחד. "הפורטל הממשלתי מאורגן היטב והאזרחים יכולים לגשת למידע במספר דרכים ולבצע תשלומים דרך האינטרנט", נכתב במסמך. עוד מציין הדו"ח כי ישראל מדורגת במקום הרביעי בעולם בתחום ההשתתפות הדיגיטלית (e-participation), כאשר הכוונה היא ליוזמות מקוונות של הממשל לשיתוף אזרחים.

 

בטקס שמתקיים היום (ב') בעצרת הכללית במעמד בכירי האו"ם, יוענק לישראל פרס בינלאומי על שיפור השירות המקוון. השר מיכאל איתן, הממונה על שיפור השירות לציבור והעומד בראש ועדת ההיגוי של ממשל זמין, יקבל את הפרס יחד עם כרמלה אבנר, הממונה על רשות התקשוב הממשלתי במשרד האוצר. בנוסף, לצד הענקת הפרס תשתתף ישראל בוועידה בינלאומית, שיקיים האו"ם בנושא המנהל הציבורי.

 

"לדברים מהסוג הזה יש חשיבות רבה למיצוב שלנו מול מדינות אחרות", מדגיש השר איתן בשיחת טלפון עם ynet מחשבים. "אם אנחנו לא נבדוק את עצמנו מול אחרים, לא נוכל לדעת מהן נקודות החוזק שלנו ומה הן נקודות התורפה. העובדה שהאו"ם עורך מחקר מקיף שכולל למעלה מ-150 מדינות ומגבש ממצאים, מאפשר לנו להשתפר. המטרה שלנו כמובן היא לא להשתתף בסקרים, למרות שזה נעים לקבל ציון לשבח על התקדמות, המטרה היא באמת לשפר את השירות לאזרח".

 

בדבריו, איתן מתייחס גם למי שאינו בן העידן הדיגיטלי, "הרבה אנשים שואלים את עצמם, למה השיפור בשירות לציבור קשור כל כך בטכנולוגיה? נכון, אנחנו מודעים לכך שיש ציבור גדול שעבורו החידושים הטכנולוגיים אינם רלוונטיים, אבל אם אנו נשכלל את המערכות שלנו ונגרום ליותר ויותר אנשים למצוא את הפתרון ברשת, אז גם התורים בסניפים יתקצרו, המפגשים עם הפקידים יהיו טובים יותר והשירות יהיה טוב יותר".

 

מערך ממשל זמין הוקם במשרד האוצר ופועל להקמת תשתית טכנלוגית לשיפור השירות שמענקים הממשלה לציבור, תוך שאיפה לצמצם ככל הניתן את המפגש עם הביורוקרטיה המסורבל. הפרויקט הוא למעשה חלק ממגמת הממשל הפתוח, תפישה לפיה לאזרחי המדינה יש זכות לעיין במסמכים ובהליכים שלטוניים.

 

בין הפרויקטים הבולטים שנעשו במסגרת ממשל זמין בשנים האחרונות ניתן למנות את אתר הידברות שעלה לרשת בקיץ שעבר, ואפשר לגולשים להשתתף בדיון על דו"ח ועדת טרכטנברג. גולשים יכלו לצפות בשידורים חיים מהוועדה, להעיר הערות והצעות ולפרסם מאמרי דעה וביקורות. כיום האתר כמובן סגור לתגובות, אך עדיין ניתן לקורא בו את דו"ח הוועדה המלא.

 

פרויקט נוסף ראוי לציון הוא data.gov.il, אתר הכולל מאגרי מידע ממשלתיים מעודכנים בתחומים רבים, החל מסקר המחירים הסיטונאים של פירות וירקות ועד למאגר קווי התחבורה הציבורית בישראל. על הקמת Data.gov.il החליטה ועדת השרים לשיפור השירות וממשל פתוח בראשות איתן, כאשר הרעיון המרכזי העומד מאחוריו הוא שמשרדי הממשלה יעבירו את המידע בצורה תקנית ופתוחה, ובצורה שוטפת.

  

"התקווה שלנו היא כמובן שנוכל לחזור על ההישג הזה גם בדו"ח הבא", מסכם איתן. "זה כמובן תלוי בתשומת הלב שנקבל מהמשרדים האחרים, אך לא מדובר בעניין שהוא תקציבי בהכרח, אלא במנהיגות, הבנת החשיבות והתאמה לשינויים".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיכאל איתן, מחובר.
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים