שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בלעדי: "גפני מנסה לסכל פעילות מטרונית בשבת"
    מקורות במשרד התחבורה טוענים כי יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מעכב העברת כספים לפרויקט המטרונית, במטרה להבטיח את אי פעילותה בשבתות. האחראית לפרויקט: המטרונית תופעל שבעה ימים בשבוע

    המלחמה על תחבורה ציבורית בשבת: האם מנסה יו"ר ועדת הכספים לשנות את הסטטוס-קוו בחיפה? מקורות במשרד התחבורה טוענים היום (ה') כי יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, מעכב העברה של כ-150 מיליון שקל לפרויקט ה"מטרונית" בחיפה, וזאת במטרה למנוע בעתיד את הפעלתה בימי שבת. בשיחה עם ynet אומר מקור במשרד כי "גפני רוצה לנצל את המצב ולשנות את הסטטוס-קוו, ובגלל זה הוא מונע עכשיו את העברת התקציב".

     

    עוד בנושא הסטטוס קוו בתחבורה הציבורית:

     

    המטרונית: האם תפעל בימי שבת? (צילום: צבי רוגר) (צילום: צבי רוגר)
    המטרונית: האם תפעל בימי שבת?(צילום: צבי רוגר)
     

     

    המטרונית - אוטובוס רב-קיבולת, שיעשה שימוש במסלול נסיעה ייעודי - אמורה להתחיל בפעילות ב-2013. בימי שבת מתוכננת המטרונית לפעול בהתאם לסטטוס-קוו
    הייחודי המתקיים בחיפה, לפיו מותרת הפעלת תחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת. על-פי התכנון, תפעל המטרונית רק באותם קווים שבהם נוסעים כבר כיום אוטובוסים בשבת.

     

    לטענת מקור המקורב לנושא, ח"כ גפני פועל כעת לשינוי אותו סטטוס-קוו היסטורי, באמצעות ניסיון למנוע את הפעלת המטרונית בשבת. אלא שלדברי המקור, הקווים שבהם אמורה המטרונית לנסוע מופעלים בשבת כבר עשרות שנים, באמצעות אוטובוסים. יש לציין כי התקציב המעוכב נדרש להשלמת התשתית של הפרויקט, ולא להפעלת המטרונית עצמה.

     

    בתגובה לפניית ynet, דחה ח"כ גפני את הטענות. לדבריו, אישור העברת התקציב מותנה בקבלת פירוט מלא מבכירי משרד התחבורה אודות הפרויקט והשימוש המיועד בכסף. "עד שוועדת הכספים לא תקבל את המידע המפורט, הכסף לא יעבור", מבהיר גפני. בוועדת הכספים מציינים כי כך נוהגת הוועדה בעניינה כל העברה תקציבית משמעותית.

     

    "אנחנו מדינה יהודית"

    הכוונה להפעיל את המטרונית בימי שבת מעוררת ביקורת מצד חרדים כבר תקופה ארוכה. גורמים חרדיים טענו בעבר כי יש להתייחס למטרונית כאל רכבת רגילה, ולכן אין לאשר את הפעלתה בימי שבת. בקריות אף היו מי שאיימו כי אם בסופו של דבר תיסע המטרונית בשבת, תוחרם חברת "דן", שזכתה במכרז להפעלתה.

     

    מנגד, בחברת  יפה נוף, האחראית על הקמת הפרויקט, מצהירים כי המטרונית מתוכננת לפעול "24 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע" - למעט ביום כיפור. בחברה אמרו בעבר כי המטרונית תפעל בהתאם לסטטוס-קוו הנהוג בחיפה, וכי היא נועדה לשפר את רמת התחבורה הציבורית, ולהוות חלופה לשימוש במכוניות פרטיות.

     

    ראוי להזכיר כי ח"כ גפני מתנגד נחרצות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, והתבטא בנושא פעמים רבות במליאת הכנסת. בהתייחסו להצעות חוק שביקשו לאפשר נסיעת אוטובוסים בשת, אמר גפני בשיחה עם ynet כי "ההצעה להפעיל תחבורה ציבורית היא אנטי-סוציאלית. מה שייווצר כאן הוא עם אחד של עבדים ועם אחד של עשירים. הרי מי שיפעיל את אותם אוטובוסים הם מי שאין להם ברירה, וכך יהיו עבדים מודרניים ללא חיי משפחה, שישרתו את העשירים".

     

    מלבד הפגיעה בזכויות עובדים, כך המשיך גפני, הפעלת תחבורה ציבורית גם תפגע בזהות היהודית של מדינת ישראל. "אנחנו מדינה יהודית, ואי אפשר לעשות ככל העולה על רוחנו", מסביר. "כך זה היה תמיד, עוד בימי ראשית המדינה". 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ח"כ משה גפני: הכסף יעבור אחרי שהוועדה תקבל מידע מפורט
    צילום: נועם מושקוביץ
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים