שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    פרינג' בבאר שבע: "פריפריה זה מצב תודעתי"

    מה קורה כשהפריפריה הישראלית נפגשת עם הפריפריה של התיאטרון? מרכז פרינג' חדש, שנפתח בבאר שבע עם אופרת הרוק "משחק באש", רושם עוד צעד במהפכה התרבותית בבירת הנגב. ראיון עם המייסדים עידן אבישר ויואב מיכאלי

    כל העניין תחילתו כמו חלום. מישהו זרק רעיון להקים מרכז פרינג' בבאר שבע. מישהו תפס את חשיבות העניין והחליט להקצות לדבר מקום ומשאבים. מחסן ישן של הג"א, וחצר מלאה בזבל היו נקודת ההתחלה. משם הכל התחיל להתגלגל והחלום, שנשמע רק לפני רגע כמו פנטזיה היפותטית, הפך לממשי. אחרי ארבע שנים של פעילויות מזדמנות שנדדו בין אירועים עירוניים, נפתח בחודש שעבר מרכז הפרינג' הראשון בבאר שבע - יחיד מסוגו בדרום. 

     

    הכל התחיל לפני ארבע שנים. עידן אבישר - אז תלמיד שנה א' בבית הספר למשחק שהקים בעיר שמוליק יפרח זמן קצר קודם לכן - כתב למגירה נייר עמדה שמסכם בקווים כלליים חזון. הרעיון הכללי, שנשמע אז מופרך משהו, היה להקים מרכז תיאטרון אזורי עם פנים לקהילה. בביקור לא מתוכנן של ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', בבית הספר למשחק החליט אבישר לשלוף את החזון מהמגירה.

     

    עידן אבישר ויואב מיכאלי בפתח המרכז לפרינג' באר שבע ()
    עידן אבישר ויואב מיכאלי בפתח המרכז לפרינג' באר שבע

     

    "ראש העירייה הגיע לחזרות עם יאיר לפיד", אומר אבישר. "לפיד שאל אותנו אם בסוף הלימודים אנחנו מתכוונים להישאר בדרום או לעבור למרכז. זו היתה פרובוקציה, אז בתשובה עניתי: כדי שאנשים יישארו פה, צריך לפתוח בדרום עוד מסגרות תיאטרוניות שיאפשר לנו לעבוד".

     

    יש ראש לעיר

    דנילוביץ', ראש העיר המכהן הצעיר בארץ שנכנס זמן קצר קודם לכן לתפקיד, לא מצמץ. "תרימו את הכפפה ותחזרו אליי", אמר. ביחד עם הבמאי יואב מיכאלי, ירושלמי במקור שמלמד בבית הספר למשחק משנתו הראשונה, גיבש אבישר תכנית פעולה. "עשינו שיעורי בית. חקרנו את הפעילות של מרכזי פרינג' אחרים כמו תמונע והסמטה. גיבשנו תיק פרויקט וקבענו פגישה בעירייה", הוא נזכר. "באותה הפגישה הוחלט לסייע להפקה ראשונה, ולמצוא מבנה קיים שיהפוך בעתיד למרכז הפרינג'".

     

    כך זה נראה מבפנים ()
    כך זה נראה מבפנים

     

    מישהו שלף מהטלפון הנייד צילום של מבנה נטוש. זו היתה אהבה ממבט ראשון. "רק מקירות האסבסט של המחסן המתמוטט הזה אפשר היה לחטוף סרטן, אבל היינו בעננים. היה לי ברור שנהפוך אותו לְבּוּבַּה של מקום", אומר מיכאלי.

    הם ניקו את החצר מזבל במו ידיהם ובהוראת ראש העירייה, התחיל שלב השיפוצים.

     

    המבנה הנטוש במהלך השיפוצים ()
    המבנה הנטוש במהלך השיפוצים

     

    "בעירייה רצו להקים את המרכז כמה שיותר מהר. כמו שבית הספר למשחק חתום על שמו של דנילוביץ', כך גם מרכז הפרינג' הוא חלק מתכנית כוללת לשינוי תדמיתי של העיר". בדיוק לפני שנתיים, הרבה לפני שהונחו היסודות למבנה החדש, עלתה הפקת הפרינג' הראשונה מֶייד אִין באר שבע, במבנה ישן בעיר העתיקה ששימש בעבר כבית זונות.

     

    "לפני שיש בית, צריך קהל לתיאטרון, ובטח כשמדובר בפרינג'", אומר מיכאלי, "מי ידע בבאר שבע מה המילה הזו אומרת בכלל? חשבתי שלהוציא את התיאטרון מהתיאטרון, יהיה פחות מאיים". הם הציגו בלוקיישנים שונים ומשונים בהם חניון תת קרקעי נטוש שארח בחורף את פסטיבל הפרינג' הראשון בעיר. "זה היה פסטיבל אנדרגראונד תרתי משמע", צוחק מיכאלי, "הרגשנו שאנחנו בברלין לא בבאר שבע".

     

    עידן אבישר ויואב מיכאלי על רקע המרכז. מצאו את ההבדלים ()
    עידן אבישר ויואב מיכאלי על רקע המרכז. מצאו את ההבדלים

     

    מאות אנשים הגיעו לפסטיבל בהם תושבי הדרום וגם סקרנים מבחוץ. מיכאלי ואבישר ראו בדבר סימן לבאות. "זו קרקע בתולית שרק מחכה להזדמנות. בבאר שבע יש מלא צעירים ועשרות אלפי סטודנטים שזקוקים למקומות בילוי. גם בשביל שחקנים ויוצרים מהדרום, מרכז פרינג' יוצר ולא רק מארח, זו מהפיכה", אומר מיכאלי.

     

    לא יבש בנגב

    עם תקציב של 600 אלף שקל - שליש מהם הכנסות עצמיות והשאר הקצבות עירוניות ותמיכות מהמשרד לפיתוח הנגב, משרד התרבות, משרד השיכון ומפעל הפיס - המהפכה שיזמו השניים בעיצומה. המבנה החדש, אולם מודולארי מעוצב ומדוגם בעיר העתיקה, נפתח ברעש גדול עם "משחק באש", אופרת רוק אינטימית שנותנת בראש ונוגעת בלב.

     

    את המחזה כתב העיתונאי ומבקר המוזיקה של ynet, שי להב. את המוזיקה כתב שי להב הזמר, הקלידן, וחבר להקת מופע הארנבות של ד"ר קספר. "עברנו פאזה ורצינו לצאת בבום", הם אומרים, "מצאנו טקסט עם כנות מרגשת על משבר גיל 40. התחלנו לפתח את הרעיון וככה נולד ז'אנר חדש של אופרת רוק אינטימית".

     

    מתוך "משחק באש". אופרת רוק בוערת ()
    מתוך "משחק באש". אופרת רוק בוערת

     

    בלי עובדים קבועים, ועם ציוד הגברה בשווי 200 אלף שקל שלא הגיע עד ערב הפתיחה, העלאת הפרויקט היתה סיכון לא מבוטל. "הורדתי ארבעה קילו בשבוע הפתיחה", אומר עידן אבישר, "אני מודה שפרפרנו. בדיעבד זו היתה התאבדות אבל אם לצטט את 'מבצע סבתא', אנחנו התחלנו הכי חזק שלנו ואז הגברנו".

     

    הצבתם לעצמכם רף גבוה עם ההפקה הזו?

     

    "זו הפקה מורכבת בטח בשדה הפרינג', אבל הדליק אותנו להתעסק ברוקנרול כתפיסת עולם. משבר גיל 40 הוא חלק מעולם של סקס, סמים ורוקנרול. ניל יאנג שר 'It's Better To Burn Out Then To Fade Away', הוא מתכוון לדחף הזה לטרוף את החיים, להישאר צעיר לנצח, למרוד, להישרף מהר. כשאתה מגלה שאין כזה דבר צעיר לנצח, נוצר שבר ועל זה בדיוק אנחנו מדברים".

     

    רוקנרול במדבר

    הלהקה של להב שרה את חלומות הרוקנרול של הגיבור, השחקן ניסו כאביה. הם שרים על החיים שעברו, על ההספק והפספוס. הרוקנרול כמטאפורה לחיים של שיאים והרס עצמי. "רוקנרול במהותו שובר את הכלים. היה מגניב לראות את פראי האדם האלה מתמודדים עם משמעת של מיזנסצנה וטקסט", צוחק מיכאלי שביים את ההפקה שהציגה בשבוע שעבר בצוותא כחלק מהניסיון לייצר סקרנות גם במרכז.

     

    נותנים בראש בבאר שבע. מתוך "משחק באש" ()
    נותנים בראש בבאר שבע. מתוך "משחק באש"

     

    "אנשים נוסעים כל שנה לפסטיבל עכו. אין סיבה שהם לא יבואו גם לבאר שבע", אומר אבישר ומדגיש, "המטרה היא לא לפתוח קופות בתל אביב, אין לנו יכולת לעמוד בזה, אבל בגלל שמבקרים וקניינים מגיעים בעיקר למרכז חשבנו שגם אם מדובר בהחלטה לא פשוטה, הרצה חגיגית שכזו יכולה לעזור במכירות".

     

    למה החלטה לא פשוטה?

     

    "כי חשוב לנו לחשוף את ההפקות שלנו קודם כל בפני הקהל בבאר שבע. כמו שחשוב לנו שהשחקנים והיוצרים יהיו ברובם מהדרום. בהפקה הזו לא כל השחקנים מהדרום, אבל החלטנו שאת מרבית החזרות נעשה בבאר שבע כדי לומר שמי שרוצה לעבוד איתנו, שיגיע דרומה. אגב, ב-2 באוגוסט, ההצגה חוזרת הביתה לבאר שבע".

     

    אז איך הופכים פריפריה למרכז?

     

    "פריפריה זה לא מיקום גיאוגרפי אלא מצב תודעתי. חשבת פעם למה תל אביביים לא חושבים שהם פריפריה למרות שבעצם כל ישראל היא פריפריה אחת קטנה? מי שחושב על עצמו כשוליים של חברה, יהיה בשולייה. העובדה היא שבמרכז נאבקתי במשך שנים כדי לעשות אמנות, ואז הגעתי לדרום וגיליתי מקום צמא שמאפשר להגשים חלומות וסצנת תרבות שהולכת ומתגבשת. זה נשמע טיפשי, אבל אני מרגיש שעשינו היסטוריה קטנה".

     

    יש שכר בעמלם. עידן אבישר ויואב מיכאלי ()
    יש שכר בעמלם. עידן אבישר ויואב מיכאלי

     

    לעת עתה שערי המרכז פתוחים שלושה ימים בשבוע. אם להסתמך על יכולותיהם הביצועיות של השניים, זה רק עניין של זמן עד שהמרכז יעבור למתכונת פעילות יומיומית מלאה שכוללת הצגות פרינג' מקוריות ומתארחות, הופעות אנפלאגד של סצנת המוזיקה הדרומית והצגות לילדים.

     

    "זו נקודת מפנה תרבותית שתשפיע לא רק על באר שבע", מנבא אבישר, "חיי המדף של הפקות פרינג' קצר ומספר ההרצות שלהן מוגבל גם בתל אביב. אנחנו נותנים עוד אופציה לחשיפה וזה טוב לכולם".

     

    ביקשתם לטעת עץ והביאו לכם יער.

     

    "לגמרי. מי היה מאמין? מרכז פרינג', תיאטרון חדש, בועט ומושקע, בעיר שהיא עצמה פרינג'".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים