שתף קטע נבחר

  • חומרה - צילום דיגיטלי
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    פנסוניק G5 - מצלמה דחוסה ומתקדמת

    מצלמת ה-"ללא מראה" של פנסוניק מדגם DMC-G5, מציגה שלל תכונות דחוסות בגוף קטן יחסית בהשוואה ל- DSLR. צילום הוידאו מצויין, יש גם מסך מגע מפרקי, עינית אלקטרונית ושלל אפשרויות בצילום סטילס

    המצלמות נטולות המראה נמצאות איתנו מזה מספר שנים, אך אלו מתוצרת פנסוניק שהיתה ממייסדות הקטגוריה, לא יוצגו בישראל באופן רשמי, עד עכשיו. ה- G5 ממוצבת כמצלמה המיועדת לצלם החובב המתקדם, ובהתאם לכך היא לא שמה דגש על קומקפטיות בכל מחיר. אבל כמצלמת "ללא מראה", היא עדיין קטנה יחסית למצלמות DSLR מקובלות, כמה קטנה? אם נשווה אותה למצלמת ה- DSLR הקטנה ביותר אותה יצרה ניקון (דגם D40), אזי ה- G5 תהיה עדיין קטנה יותר בכ- 5%-13% (רוחב וגובה) והיא שוקלת 30 אחוז פחות. ה- DMC-G5 שוקלת 396 גרמים לגוף עם סוללה וכרטיס זיכרון. אך למרות המשקל והגודל המופחתים, המצלמה של פנסוניק הינה נוחה לאחיזה ביד, בזכות הגריפ הבולט בצד ימין.

     

     (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
    (צילום: ליאור קורן, dtown)

     

    עוד ב-dtown

    יצרני טלוויזיות סינים עובדים על פיתוח מסכי 4K

    על איכות ומחיר במוצרים אודיופילים חדשים

     

     

    מסך מגע מפרקי ועינית אלקטרונית

    צג המידע האחורי, הינו מהסוג המפרקי, כלומר, אפשר להזיזו על ציר ממקומו הרגיל ולסובב אותו, כולל בזוית של 180 מעלות קדימה – אלו מול הצלם עבור צילום עצמי. המסך הוא הנוח ביותר לשימוש והכי פחות מוגבל בזויות. בנוסף, הוא גם מסך מגע ומאפשר לתפעל את הפונקציות הנדרשות בלחיצת אצבע או לבחור נקודת פוקוס רצויה בתמונה לפני הצילום. הרזולוציה שלו הינה 920,000 נקודות והתמונה חדה למראה. הצג האלקטרוני הזעיר (EVF) מאפשר להציג בעינית גם את כל התפריטים ומאפשר לתפעל את המצלמה תוך כדי שהעין צמודה לעינית.

     

    החיישן מציג תמונה ברזולוציית 1,440,000 נקודות וחיישן קרבה מכבה את המסך האחורי ומפעיל את העינית כאשר העין מתקרבת אליה. ה- EVF מציגה 100% מהתמונה המצולמת, היא משופרת ביחס לדורות העבר ומספקת הגברת אור אלקטרונית כאשר מסתכלים דרכה בחושך, אז גם קצב הרענון בעינית נחלש והתמונה המוצגת מתחילה לנוע בקפיצות. רצוי לכוון את עוצמת התאורה בעינית, כך שהיא תתאם לזו של התמונות המופקות מהמצלמה. היא גם "קרה" מעט בהשוואה למסך האחורי שמציג צבע חם יותר לעין ומאירה יותר את החלקים הכהים בתמונה.

     

     (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
    (צילום: ליאור קורן, dtown)

     

    אפשרויות שליטה

    גלגלת המצבים העליונה, מספקת את כל מצבי הצילום המקובלים (אוטמטי מלא, עדיפות צמצם ומהירות סגר, מצב ידני), עם אפשרות לתכנת שני מצבי הגדרות באופן אישי וגם תפריט פילטרים אומנותיים. וגם בחירה בסצינות שונות לפעולות כמו צילום פורטרייט, נוף וכו'. לדוגמה, בעת צילום של שקיעה מרהיבה, צילום אוטומטי בדרך כלל מפספס את המטרה, כשהוא מחשיך מדי את השמיים או האדמה או הים ובמצב ידני, הצלם נדרש למדידה של מיקום מדוייק בתמונה כדי לקבל חשיפה נכונה. כאן, בחירה בסצינת "שקיעה" (ויש שתיים כאלו), מקבל בלחיצת כפתור תמונת צבעים מרהיבה של שקיעה, ללא מאמץ מיותר.

      

    ה-G5 מספקת אפשרות שליטה בעזרת לחצן עגול רב כיווני באחרוי המצלמה, גלגלת שינוי ערכי צמצם או מהירות סגר ואפשרות לתכנת שלושה לחצנים עבור פונקציות מבוקשות. למעלה, לצד גלגלת המצבים ממוקם לחצן צילום וידאו יעודי (מסומן באדום) והמיקום שלו דורש אימון של האצבע כדי להתחיל לצלם מבלי להזיז את המצלמה. כרטיס זיכרון (מסוג SD) ממוקם בבסיס המצלמה מאחורי דלת משותפת עם זו של הסוללה, זהו מיקום גבולי למדי מבחינת נוחות עבודה על חצובה.

     

    מערכת התפריטים מלאה באפשרויות, אך היא פשוטה למדי להבנה ותפעול. כפתור גישה ישירה לתפריט המהיר מספק אפשרות שינוי מהירה של הפרמטרים השכיחים בתכנון הצילום, זאת בעזרת מגע אצבע. בעת הצילום, ניתן להפעיל גם את מד האופק אשר מציג ישור אופקי וגם אנכי, כך שלא תצלמו תמונות עקומות.

     

    עדשת זום פנקייק וזום חשמלי

    כאשר נולדה קטגוריית ה- "מיקרו 4/3", התלוננו המשתמשים, ובצדק, על חוסר הפרופורציה בין גוף המצלמה הצנוע במידותיו לבין העדשות שנשארו גדולות יחסית. זה העלים במידה מסויימת את יתרון הקומפקטיות. זה לקח כמה שנים, אבל פנסוניק ויצרניות אחרות, החלו למכור "עדשות פנקייק" הקרויות כך בגלל צורתן. בתחילה היה מדובר רק בעדשות פריים בעלות טווח קבוע (למשל, 20 מ"מ f1.7) וכעת, ניתן להשיג גם עדשות זום בתצורה שכזו. ה- DMC-G5 נמכרת עם עדשת 14-42X ובמצב סגור, היא נראית כמו עדשת פריים קטנה, גם כאשר היא מתארכת, היא לא גדלה בהרבה. פנסוניק הצליחה להקטין את עדשות ה- X בהרבה מול המקור וגם לשמור על רמה אופטית דומה. זו אמנם עדשת קיט ואין לצפות ממנה לניסים ונפלאות, אבל, היא עדיין עושה את העבודה עבור הצלם החובב ומספקת טווח של 28-84 מ"מ (בתרגום למונחי מצלמות 35 מ"מ) אשר דומה לטווח המקובל בעדשות הקיט הסטנדרטיות של DSLR (עם 18-55).

      

    תכונה אחת, אותה לא תמצאו בעדשות רבות, היא מנגנון זום חשמלי, הוא מתופעל בעדשה זו בדיוק כמו במצלמות פוקט או מצלמות וידאו ביתיות, עם לחצן חשמלי בעל סימון W ו- T. גם על גוף המצלמה עצמה, הוסיפה פנסוניק לחצן שליטה דומה, בסמוך ללחצן המיקוד, כך שיהיה נוח יותר לשנות זום בעת הצילום. ניתן לשנות את מהירות תגובת הזום החשמלי בשלוש רמות ובעת צילום וידאו, התכונה הזו באה לעזר כשהיא מצמצמת במאוד את תנודות המצלמה בעת שינוי טווח העדשה. אם תרצו לקבל שליטת זום בעזרת טבעת ידנית, תצטרכו לרכוש עדשה אחרת.

     

    מיקוד מהיר

    מנגנון המיקוד עובד כאן חיש מהר במגוון מצבי הצילום, בצילום יום, התגובה ללחיצת לחצן המיקוד הינה מיידית ולא מורגשת שום השהיה, בחדר חשוך (עם תאורת טלוויזיה בלבד), מתארך זמן המיקוד, אך הוא ממשיך להיות מדוייק למדי. תפריט המיקוד מאפשר בחירה במספר אפשרויות, כמו זיהוי פרצופים, מיקוד עוקב, מיקוד ב- 23 איזורים או איזור יחיד רגיל או "Pinpoint" להתמקדות באיזור קטן במיוחד בתמונה. בנוסף, מסך המגע בא לעזר נוסף כאן: בעזרת האצבע, ניתן לגעת דרך המסך במיקום המדוייק עליו נרצה להתמקד, כאשר מד גודל בצד, מאפשר לבחור את דיוק הנגיעה.

     

     

     (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
    (צילום: ליאור קורן, dtown)

     

      

    איכות תמונות

    זהו כבר הדגם הרביעי בסדרת ה-G של פנסוניק והתוצר מפגין בשלות במראה התמונות. במצבי הצילום הידניים, יתקבלו תמונות טבעיות במראן ואם תרצו להקנות לתמונה אופי אומנותי, תוכלו להשתמש במגוון הפילטרים האומנותיים או במבחר הסצינות השונות אשר זמינות בתפריט.

      

    חיישן המצלמה הינו מסוג Live Mos (מבוסס CMOS) ברזולוציית 16 מגה פיקסל. התמונות אותן מפיקה ה- G5 הינן חדות וברורות ואפשר להגיע לתוצאות מרהיבות וזה, כמובן, גם תלוי ביד הצלם. בדרך כלל, לכל יצרנית מצלמות ישנה חתימת צבע מוכרת בתמונות שהמצלמות שלה מפיקות, כאן התוצר הוא נייטרלי ואם תרצו לקבל תוצר "גדול ועז מהחיים", תצטרכו לבחור ברווית צבע חזקה יותר. אני בחרתי גם להעלות את הניגודיות בערך אחד. מנגנון איזון הלובן האוטומטי שופר כאן ביחס לדורות קודמים מלפני 2-3 שנים והוא עושה עבודה טובה בדרך כלל, כאשר בתנאי אור חלוש, יגבר בתמונה גוון צהבהב אופייני.

     

    הטווח הדינמי של חיישן המצלמה, מאפשר להוציא פרטים רבים מהאיזורים החשוכים בתמונה, כך שאם צילמתם תמונה בתת חשיפה (חשיפת חסר), תוכלו להבהיר אותה בתוכנות כמו פוטושופ ללא בעיה מיוחדת. באיזורים הבהירים, צריך להזהר יותר וניתן לחלץ פחות פרטים במקרה של חשיפת יתר.

      

     (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
    (צילום: ליאור קורן, dtown)

     

     (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
    (צילום: ליאור קורן, dtown)

     

     (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
    (צילום: ליאור קורן, dtown)

     

     (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
    (צילום: ליאור קורן, dtown)

     

    צילום באור נמוך

    ניתן לצלם ללא חשש מיוחד עד לערך של ISO 3200 וזה אמור לספק את רוב הסיטואציות בהן נתקל הצלם, כאשר מעל לזה, ישנה כבר ירידה מובחנת ברווית הצבעים וטשטוש פרטים מורגש במבט מקרוב (אם כי, גם הערך המקסימלי של ISO 12800 יכול לבוא לעזר במקרי חירום להצגת תמונות קטנות). עד ISO 3200 ניתן להדפיס תמונה בגודל מכובד, אם כי ברגישויות גבוהות מ- ISO 1600, תבנית הרעש הדיגיטלי בהצצה בהגדלה של 100% פחות נעימה בגרעיניות שלה מזו של ניקון וקנון, למשל.

      

    אם אתם רוצים לקבל שליטה מקסימלית על הקובץ, תוכלו לקבוע צילום RAW במקביל ל- JPEG (אפשר לקבוע גם מה תהיה רמת דחיסת קובץ ה-JPEG) ואז תצטרכו להשתמש בתוכנת Silkpix המסופקת בערכה, ניתן לצלם גם תמונות סטילס תלת מימד, מה שדורש חיבור עדשת 3D יעודית. הפלאש הפנימי במצלמה, עושה עבודה מדויקת למדי בחשיפה, הוא לא עוצמתי במיוחד, אבל מאפשר אף לצלם אנשים כשהם קרובים לצלם, זאת מבלי "לשרוף" את פניהם באור בוהק מדי.

     

     (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
    (צילום: ליאור קורן, dtown)
    ל

     

    מהר או שקט?

    קצב הצילום המקסימלי עומד על 6 תמונות לשניה ואם רוצים להשתמש בפוקוס עוקב, הקצב יורד לקצת פחות מ-4. בנוסף, יש עוד תכונה חביבה מאוד אשר חבויה בתוך התפריט: אפשרות שימוש בתריס אלקטרוני בלבד, ללא התריס המכני, כך שאם אתם רוצים לצלם במקום קדוש, למשל, התריס האלקטרוני יחריש את הימצאותכם שם. סוללת המצלמה מציעה זמן שימוש של קצת יותר מ-300 תמונות, כולל צילום וידאו של דקות ארוכות וצפיה במסך, כך שהיא יכולה להחזיק יום עבודה שלם.

      

    צילום וידאו מרשים

    ה- G5 מפגינה בסעיף זה מספר יתרונות על מצלמות DSLR וגם חיסרון, נכון להיום, הפנסוניק G5 מובילה בסעיף הזה מול ה- DSLR, במיוחד בסעיף המיקוד האוטומטי. רוב מצלמות הרפלקס כלל לא מאפשרות לבצע מיקוד אוטומטי בוידאו ובאחרות, הביצועים של מנגנון זה אינם מזהירים בכלל. בנוסף, הפנסוניק מאפשרת צילום וידאו Progressive בקצב פריימים של 50p (לעומת 30p), מה שיוצר תמונה חלקה יותר בעת תנועה. בזכות הזום החשמלי שמגיע עם עדשת ה- X, אפשר לעשות כאן זום בזמן הצילום, מבלי לטלטל את גוף המצלמה.

     

    חובבי הצילום הידני לא ישמחו לשמוע כי אי אפשר לשנות בצילום וידאו פרמטרים כמו זמן החשיפה, גודל הצמצם או ISO וצריך לסמוך על המצלמה שתעשה את עבודתה כיאה. למרבה השמחה, היא אכן עושה זאת במרבית המצבים ומספקת תמונה חדה ומפורטת לעין, עם חשיפה נכונה.

      

    ניתן לשלוט בתפריטי הוידאו על עוצמת מיקרופון הסטריאו המובנה (4 רמות) – אבל לא לחבר מיקרופון חיצוני, אפשר לבחור בביטול אפקט הריצוד בתמונה שנוצר בגלל מנורות ניאון (המצלמה תקבע מהירות סגר מתאימה לכך), ניתן להקליט בפורמט ACVHD או MP4 באיכות 1920x1080p במגוון קצבים עד 1080/ 50p, לצלם תמונת סטילס תוך כדי וידאו, לשנות פרמטרים בתמונה כמו ניגודיות, חדות, רווית צבע והסרת רעשים, או לבחור מצבי תמונה קבועים מראש (כמו טבעי, Vivid ועוד).

     

    חפשו את החתול בתמונה

    סרטון הדוגמה הועלה ישירות מהמצלמה אל יוטיוב (מה שהוריד במקצת את איכותו), מומלץ לצפות בו במצב 1080p על מסך מלא. 

     

     

     

    לפנסוניק יש עוד תכונה מעניינת בתפריט והיא קרויה Ex. Tele Convertor. כאשר מפעילים אותה, במצב Full HD, המידע נקרא רק מאותם שני מיליון פיקסלים הממוקמים במרכז החיישן – כך שחישוב ה- Crop משתנה ומקבלים הגדלה בוידאו של כפול 2.6, כלומר, עם עדשת ה- 14-42 מ"מ, זה יוצא מקסימום של 218 מ"מ במונחי 35 מ"מ. במצב זה, התמונה עדיין חדה וברורה בתנאי יום, עם קצת יותר רעש דיגיטלי בלילה וכך קיבלתם "הגדלה חינם", לא רע. במצב וידאו, רעש דיגיטלי בתמונה נשמר ברמה נמוכה יחסית, גם בצילום בתנאי תאורה ירודים, למשל בתוך בית בלילה, בתאורה רגילה, התמונה נשארת חדה והגרעיניות מתונה.

     

    המצלמה הזו היא בין הראשונות לאמץ את תקן דחיסת הוידאו החדש AVCHD 2.0 עם קצב ביטים מקסימלי (Bitrate) של 28Mbps ברזולוציית 1080/50p שהינו די והותר לשימושים ביתיים, ואכן התמונה חדה ומפורטת והיא מתחרה במצלמות וידאו יעודיות מדגמים הביתיים הבכירים ואף עולה עליהן.

     

    לצלם החובב-מתקדם

    "חסרת המראה" של פנסוניק, מספקת לצלם החובב המתקדם את כל אשר חפצה נפשו מבחינת יכולות שליטה ואפשרויות אומנותיות בצילום סטילס. בוידאו, אומרת לו החברה "תן לנו לעשות את העבודה כפי שאנחנו יודעים" והתוצאה אכן מרשימה מאוד, זאת מבלי לספק שליטה ידנית למי שבכל זאת חפץ בכך.

     

    מי יהנה מהמצלמה? חובבי צילום אשר מעוניינים להסיר מעליהם את משקל ה- DSLR ורוצים חווית שימוש פשוטה, פוקוס מהיר וצילום וידאו משפחתי איכותי. מצאנו את ה- DMC-G5 כמהנה מאוד לשימוש והיא יכולה לשמש ככלי יצירתי לצילום, עם מגוון גדול של אפשרויות הפעלה. הגודל שלה התגלה כיתרון משמעותי לעומת מצלמת DSLR, כאן לא היססנו לפני שהנחנו אותה בתיק לפני יציאה לטיול או בילוי וגם יכולנו למקם אותה בזויות ומיקומים שיצרו זויות מעניינות בעת צילום וידאו, מה שהיה קשה יותר ליישום עם מצלמה אחרת ועדשה גדולה.

      

    פנסוניק Lumix DMC-G5

    מחיר: 3,990 ₪ למצלמה עם עדשת 14mm-42X f/3.5-5.6 ו- 4,990 ₪ למצלמה עם שתי עדשות: 14-42mm ו- 45-150mm f/4.0-5.6. המחיר כולל כרטיס זיכרון 8GB.

    אחריות: 3 שנים של יורוקום פנסוניק.

     

    בעד: גוף קטן וקל יותר מאשר DSLR ועדיין נוח לאחיזה, מסך מגע מפרקי וחד תמונה, צילום וידאו מצויין – חד ומפורט עם מיקוד אוטומטי, שלל אפשרויות בתפריטים, פוקוס אוטומטי מהיר, צבעים נייטרלים בתמונה, צילום רציף מהיר, עדשת קיט קטנה וקלה (14-42X) עם זום חשמלי (יעיל בוידאו), אפשרות לצילום שקט עם תריס אלקטרוני.

     

    נגד: אין כניסה למיקרופון חיצוני, הגדרות אוטומטיות בלבד בוידאו, ביצועי ISO גבוה מכובדים אך פחותים ממצלמות DSLR מתקדמות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים