שתף קטע נבחר

"לך לך": פרשת השבוע במבט כלכלי

בפרשת "לך לך" מצווה הקב"ה על אברהם לעזוב בהתראה קצרה את כל העולם המוכר לו וללכת אל הבלתי נודע. גם המתמודדים לבחירות בישראל נדרשים ללכת בדרך משלהם

"ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך ואעשך שם לגוי גדול ואגדלה שמך והיה ברכה. ואברכה מברכך ומקללך אאר ונברכו בך כל משפחות האדמה. וילך אברם כאשר דיבר אליו ה'..." (בראשית י"ב ,א'-ד')

 

פרשת "לך לך" עוסקת במסע אברהם אבינו לארץ ישראל. הקב"ה מצווה עליו לעזוב בהתראה קצרה את כל העולם המוכר לו וללכת אל הבלתי נודע. הקושי כפול: הראשון הוא עצם העזיבה והמעבר והשני הקשה אף יותר לטעמי, הוא חוסר המידע לאן עליו ללכת.

 

 

התנתקות כדי ליצור תפיסת עולם חדשה

הקב"ה לא מציין מהו היעד להליכתו של אברהם. "האברבנאל" מסביר שהיה על אברהם לצאת לדרך חדשה לבדו, להתנתק מכל עברו.

 

"ורצה שלא ידעו משפחתו לאיזה מקום היה הולך כדי שלא ילכו אחריו, ולכן לא ביאר לו שֵם המקום אשר ילך אליו". עליו להשתחרר מהעבר ומהמוסכמות של המקום הקודם, ולכן עליו לצאת בלי מלווים ונספחים. וכתב על כך הרש"ר הירש: "לך לך" – לך לעצמך, בדרכך שלך. צא לדרך שתבודד אותך מכל הקשרים שהיו לך עד כה.

 

המבחן של הפוליטיקאים

בימים האחרונים עולים השכם והערב שמות חדשים לכוורת המפלגות, חלקם ידועים וחלקם עלומי שם וברוכי פעילות במחוזותיהם. חלקם מחפשים כבוד ורובם מחפשים עשייה אמיתית ורצון לשינוי.

 

המבחן של פוליטיקאי הוא פשוט. עליו להיבחר במקום טוב, להיכנס לרשימה לכנסת ובהמשך לקבל חשיפה תקשורתית כמה שיותר גדולה. המבחן של נציגי הציבור ונבחריו הוא לעשות למען המטרות בהם הם מאמינים ולמענן נבחרו ולשרת את טובת הציבור.

 

אברהם אבינו בחר בדרך שלו. נדרשים אומץ לב וחזון כדי לעמוד על האמת שלך לבדך מול רוב הציבור הפועל בדרך אחרת מהדרך בה אתה מאמין. להיכנס לביצה הפוליטית זו חוויה קשה ומערטלת. כל אותם מתמודדים חדשים מומלץ להם טרם יבחרו ללכת בדרך זו להאמין בדרך ולא להביט לאחור, כי מה שיהיה כבר לא יחזור.

 

נדרש אומץ לב לקחת החלטה קשה

העמידה בניסיון של אברהם אבינו חוזר בתורה. "במדרש רבה" מוסבר "אל הארץ אשר אראך" - הקב"ה לא גילה לאברהם לאן הוא הולך כדי שיקבל שכר על כל פסיעה ופסיעה. כך גם היה בעקדת יצחק, אברהם לא ידע את מי להקריב והיכן לבצעה. כוח האמונה של אברהם היא הדרך היחידה שלו להתגבר על חוסר האינפורמציה באשר להמשך דרכו.

 

כוח האמונה הוא הבסיס להמשך קיומו של עם ישראל לאורך הדורות. כל הסיבות ההגיוניות לאי הקמתה של מדינת ישראל לא עמדו לנוכח הרצון של חוזי ומקימי המדינה. שטף המלחמות והצרות שלא פוסקות והשנאות מרוב עמי העולם לא מפסיקים את שרשרת הדורות שבה החל אברהם אבינו.

 

מריבה עוד מימי התנ"ך

"ויהי ריב בין רעי מקנה אברם ובין רעי מקנה לוט והכנעני והפרזי יושב אז בארץ" ( י"ג, ז')

 

מדרש רבה מספר כי היו מקפידים רועי אברהם להוציא את הבהמות עם זמם (מחסום לפה הבהמה) ורועי לוט היו מוצאים את הבהמות ללא זמם. כששאלו אותם מדוע הם מתירים לבהמות לאכול בשטחי המרעה שלא שלהם היו אומרים, שהרי כתוב "לזרעך אתן את הארץ הזו" והרי אנחנו קרובי משפחה אז מותר לנו הדבר. הדברים תקפים גם כיום.

 

"יישובי הדרום תחת מתקפת טילי גארד" זו כותרת שחוזרת על עצמה. פתרונות מיגון שהובטחו השבוע על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון אין הם אלא מיגון למנדטים ונודף מהם ריח רע וחזק של הבטחות בחירות. טוב היה אילו היו פותרים את המצב מלכתחילה ולא בדיעבד.

 

כל העולם מעבר אחד והוא מעבר אחר

אברהם מכונה " אברם העברי". "ויבוא הפליט ויגד לאברם העברי..." (י"ד י"ג). למה נקרא "אברהם העברי"? אומר ר' יהודה: "כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחר" (רבה מ"ב, ח').

 

עם ישראל לאורך השנים היה תמיד מהעבר האחר לעמים האחרים. מדינת ישראל נמצאת מהעבר האחר כמעט לכל מדינות העולם. חשוב שנשמור על עצמאותנו ועל עקרונותינו, כי זה הבסיס לקיומנו.

 

מתי אלפר, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, יועץ שיווקי ואסטרטגי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתי אלפר
צילום: באדיבות המרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה
מומלצים