שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יחימוביץ' מציעה: נסיעה חינם באוטובוס בגוש-דן
    מפלגת העבודה הציגה אמש תכנית תחבורה מקיפה, המפנה את כל תקציבי הרכבת הקלה בגוש-דן לטובת אוטובוסים רבי קיבולת. עוד בהצעה - הפעלה מצומצמת בשבתות ונסיעה חינם או בתשלום סמלי

    תוכנית התחבורה של העבודה: נסיעה חינם באוטובוסים בגוש-דן, זמני המתנה מקוצרים, והרחבת שירותים בשבתות. התוכנית הכלכלית שהציגה אמש (ב') יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', מציעה לפתור את בעיות התחבורה העיקריות של ישראל תוך חמש שנים בלבד. תוכנית התחבורה של המפלגה מתבססת בעיקרה על שדרוג מערך ההסעה הקיים בגוש-דן באמצעות הפעלת אוטובוסים רבי קיבולת, שיידחו את הצורך בהקמת רכבת קלה.

     

    במקום רכבת קלה, אוטובוסים רבי-קיבולת (צילום: AP) (צילום: AP)
    במקום רכבת קלה, אוטובוסים רבי-קיבולת(צילום: AP)

     

    בעבודה סבורים כי יש לאפשר נסיעות חינם - או בתשלום סמלי של שני שקלים - בחלק מקווי האוטובוס בגוש-דן, ומציעים להרחיב משמעותית את מספר הנתיבים

    המיועדים לתחבורה ציבורית. זאת, במטרה להגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית, כולל בשבת. עם זאת, במפלגת העבודה מבהירים כי ביום המנוחה השבועי יש להפעיל אוטובוסים רק במתכונת מצומצמת.

     

    הזנחה, הפרטה וקריסה

    "ההזנחה ומדיניות ההפרטה הביאו את התחבורה הציבורית אל סף קריסה", מסבירים במפלגה. "מספר המשתמשים פוחת בהתמדה מדי שנה, והיא רחוקה מלהוות חלופה לרכב הפרטי". יש לציין כי במשרד התחבורה טוענים כי הירידה במספר הנוסעים בתחבורה ציבורית נבלמה בשנתיים האחרונות. עם זאת, במשרד מודים כי שיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית בישראל - בעיקר במטרופולינים - נמוך משמעותית מהממוצע באירופה.

     

    תוכנית התחבורה של המפלגה, שעלותה נאמדת ביותר מ-17 מיליארד שקל, מתמקדת בפתרון בעיות התחבורה בגוש-דן. בשיחה עם ynet מסביר נועם סגל, שניסח את התוכנית, כי "האוכלוסיה בגוש-דן, במרחב שבין נתניה וראשון-לציון, מונה כ-2 מיליון תושבים. לכך יש להוסיף עוד כמיליון או 1.5 מיליון אזרחים שנכנסים לערים השונות מדי יום. כאן נמצאת בעיית התחבורה העיקרית של ישראל, ולכן הבעיה הזו צריכה להיות בראש סדר העדיפויות".

     

    לדברי סגל, התוכנית מתמקדת בהגברת השימוש בתחבורה הציבורית בקרב "יוממים" - מי שנוסעים מדי יום למקום עבודתם. כיום, מרבית היוממים עושים שימוש במכוניות פרטיות, ובמפלגת העבודה רוצים לשכנע אותם לוותר על הרכב הפרטי, ולעבור לתחבורה ציבורית. לצורך מטרה זו, מבהיר סגל, יש לשפר דרמטית את מערך האוטובוסים בגוש-דן.

     

    "העלאת איכות באופן מהותי" 

    במפלגת העבודה מסבירים כי "מאחר ששדרת התחבורה הציבורית בישראל היא מערכת קווי האוטובוס העירוניים, הרי שללא העלאת איכותה באופן מהותי, לא ניתן יהיה להביא לשיפור של ממש בתחום התחבורה". את העלאת איכות התחבורה הציבורית, מציעה התוכנית של המפלגה להשיג באמצעות חמישה צעדים עיקריים:

     

    1. נסיעה חינם: חלק מקווי האוטובוס בגוש-דן יציעו נסיעה חינם, או במחיר של עד 2 שקלים.
    2. זכות קדימה: תוקם רשת רציפה של נתיבי תחבורה ציבורית, ותינתן עדיפות לאוטובוסים ברמזורים.
    3. פחות זמן בתחנה: זמן ההמתנה בקווים עיקריים יהיה עד 2 דקות, ולא יותר מ-10 דקות בשאר הקווים.
    4. שירות איכותי: הקמת תחנות חדשות, שידרוג תחנות קיימות, ושיפור נגישות מידע לנוסעים.
    5. ניהול מקומי: תכנון, ניהול ותפעול של התחבורה הציבורית באמצעות תאגידים מטרופוליניים.

     

    יש לציין כי סעיפי התוכנית של מפלגת העבודה אינם חדשים. כולם הוצעו בעבר, וחלקם אף נמצא בהליכי יישום. כך למשל, משרדי הממשלה מקדמים כבר שנים ארוכות - ללא הצלחה ניכרת - את הקמתם של תאגידי תחבורה ציבורית במטרופולינים. גם נסיעה ללא תשלום הוצעה בעבר, למשל על-ידי ח"כ דב חנין, שהציע לאפשר נסיעה חינם באוטובוסים עם תחילת יישומה של רפורמה בתחבורה הציבורית בגוש-דן.

     

    גם ההצעה להפעיל אוטובוסים רבי-קיבולת בנתיבים ייעודיים, אינה חדשה. סיעת "עיר לכולנו" בעיריית תל-אביב ניסחה תוכנית דומה, ואף ניסתה לקדם אותה באמצעות פנייה רשמית למשרד התחבורה. אלא שהצעות אלה לא זכו עד כה להצלחה. מומחי תחבורה מציינים כי אחת הבעיות העיקריות שעומדות בפני פיתוח התחבורה הציבורית, היא ריבוי הגופים העוסקים בתחום. עשרות גופים שונים עוסקים בתכנון, ניהול, תפעול ותקצוב התחבורה הציבורית.

     

    בהקשר זה כדאי להזכיר כי כבר ב-1989 הבהיר מבקר המדינה כי "הטיפול מבוזר בין גופים רבים - 19 רשויות מקומיות, המפקח על התעבורה במשרד התחבורה, ועדות לתכנון ולבנייה במשרד הפנים, מע"צ, חברת נתיבי אילון, וגופים אחרים... ריבוי הגופים והעדר תיאום, גורמים קשיים ומאטים את קצב עבודות הפיתוח הנחוצות". מאז, כך נראה, לא השתנה הרבה.

     

    ומה עם אוטובוסים בשבת?

    לפי סקר שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה בתחילת השנה, 78% ממצביעי מפלגת העבודה תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. גם במצע המפלגה לבחירות לכנסת ה-18 נקבע כי יש לאפשר "תחבורה ציבורית בשבת, במסגרת שתוגבל בהסדרים שייקבעו ברשויות המקומיות, על-פי הצרכים ואופי האוכלוסייה". את רוח המצע, אפשר למצוא כעת בדברים שאומר סגל.

     

    "צריך למצוא את שביל הזהב", הוא מסביר. "הפעלת התחבורה הציבורית צריכה להיעשות כך שתרחיב את הרשת הקיימת כיום, אך מבלי לפגוע באופי של השבת, ומבלי לפגוע בזכויותיהם של עובדים". בעניין זה ראוי להזכיר דברים שאמרה יחימוביץ' בדיון שנערך בחודש מרץ האחרון: "השבת היא המתנה הגדולה ביותר שהיהדות נתנה לאנושות... קרוב ל-600,000 איש עובדים בשבת, רבים מהם כנגד רצונם, בלי יום מנוחה חלופי".

     

    למרות תמיכתה כעת בהפעלה מצומצמת של התחבורה הציבורית בשבת, יחימוביץ' וחברי מפלגתה נעדרו מהצבעות בעניין הצעות חוק שניסו לקדם רעיונות דומים. בהצבעה שנערכה ביוני 2011 בעניין הצעת חוק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת - הצעה שהגיש ח"כ ניצן הורוביץ - אי אפשר היה למצוא את חברי המפלגה במליאת הכנסת.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ'
    צילום: רועי עידן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים