שתף קטע נבחר

אפליית מחיר בקווי מהדרין - המדינה תקבע עמדה

הקרב על השוואת מחירי נסיעה באוטובוסים עבור המגזר החרדי והחילוני, עולה מדרגה. היועץ המשפטי לממשלה נדרש להחליט אם הוא מעוניין להגן על חברת אגד בבית המשפט העליון

מחירים שונים באוטובוס לחרדים וחילונים: המדינה תחליט אם בכוונתה להגן על אפליית המחירים. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יודיע לבית המשפט העליון אם בכוונתו להגן על חברת אגד, בערעור שהגישה על תביעה ייצוגית שאושרה כנגדה. התביעה הייצוגית נוגעת למחירים מוזלים שגבתה אגד בקו אוטובוס המיועד למגזר החרדי, ובמסגרתה מתבקשת החברה לפצות נוסעים בקווים "רגילים" בסכום של 792 שקלים לנוסע.

 

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, הנחה את וינשטיין להודיע על החלטתו בעניין בתוך כשלושה שבועות.

 

פגיעה בזכויות ומחיר זול, או שמירה על זכויות ומחיר יקר? (צילום: עטא עוויסאת) (צילום: עטא עוויסאת)
פגיעה בזכויות ומחיר זול, או שמירה על זכויות ומחיר יקר?(צילום: עטא עוויסאת)

 

התביעה הייצוגית נגד אגד, שאושרה בבית המשפט המחוזי בירושלים לפני כחודשיים, עוסקת בגביית מחירים שונים בקווים המופעלים בין ירושלים וחיפה - קו 972, "קו מהדרין" ששירת בעיקר אוכלוסיה חרדית ובו נגבה מחיר נמוך, וקווים 940 ו-947, המיועדים לציבור הרחב, והמחיר שנגבה בהם גבוה משמעותית. "הבקשה שבפניי מגלה אפשרות סבירה בהחלט להכרעה לטובת קבוצת המיוצגים", קבעה השופטת תמר בזק-רפפורט, בהחלטתה לאשר את התביעה כייצוגית.

 

"פגיעה בזכויות, במחיר זול"

התביעה נגד אגד הוגשה עוד ב-2008, על-ידי נוסעת שטענה כי שילוב ההפרדה הנהוגה בין גברים ונשים בקו 972 - שפעל כ"קו מהדרין" - עם גביית מחיר מוזל מהנוסעים, מהווה אפליה פסולה של המשתמשים בקווים "הרגילים" המקבילים, 940 ו-947. אלא שהדיון בתביעה נדחה, עד למתן פסק דין בעתירה אחרת, שהוגשה לבג"ץ ועסקה בהפרדה בין גברים ונשים בקווי המהדרין.

 

בפסק דין שפורסם בינואר 2011, קבע בג"ץ כי יש להפסיק את פעילות קווי המהדרין. שופט העליון אליקים רובינשטיין הבהיר כי "מפעיל תחבורה ציבורית אינו רשאי לומר, לבקש או להורות לנשים היכן עליהן לשבת רק משום היותן נשים, או מה עליהן ללבוש". עם זאת, בג"ץ גם קבע כי אין למנוע מנוסעים מלבקש מנוסעות לעבור לחלקו האחורי של אוטובוס, וזאת כל עוד נעשה הדבר בצורה "וולונטרית".

 

בעקבות מתן פסק הדין של בג"ץ, חודש ההליך בעניין התביעה שהוגשה ב-2008. בהחלטתה לאשר את התביעה כייצוגית, כתבה השופטת בזק-רפפורט כי "בהתאם (להחלטת בג"ץ), בפני האדם שחפץ לנסוע מחיפה לירושלים, עומדות שתי חלופות: נסיעה בקו 972, אשר מתכונת פעילותו בלתי חוקית וכרוכה בפגיעה בזכויותיו, במחיר זול; ולחילופין, נסיעה בקו 940 ו-947, שם לא תיפגענה זכויותיו, אולם מחיר הנסיעה יקר יותר".

 

"לקבוע לציבור החרדי מחירים מוזלים"

בהחלטתו מאמש (א'), מבהיר נשיא העליון גרוניס כי בערעור שהגישה אגד נגד אישור התביעה הייצוגית, נטען כי קביעת המחירים בקווי מהדרין נעשתה בהתאם לחוק. טענה זו עלתה גם בבית המשפט המחוזי בירושלים, ולפיה אין לאשר את התביעה הייצוגית מאחר שפעילותה של החברה נעשתה "בתחום הרשאה חוקית, או מתוך אמונה סבירה ובתום לב בקיומה של הרשאה חוקית".

 

בבית המשפט המחוזי גם טענה אגד כי גביית מחירים שונים אינה אפליה, שכן קווי מהדרין "נועדו למטרה ראויה, והיא התחשבות בצרכי האוכלוסייה החרדית, ומתוך רצון לעודד ולתמרץ אוכלוסייה זו להשתמש בתחבורה ציבורית וחוקית, (במקום) הסעות פיראטיות". טענה נוספת נגעה לשיקולים עסקיים - אגד הסבירה כי שיקולי רווח והפסד מתירים לה "לקבוע לציבור החרדי מחירים מוזלים, נוכח פוטנציאל לשימוש תדיר בקווים מסוימים".

 

יש לציין כי גם בית המשפט המחוזי ביקש את עמדת היועץ המשפטי לממשלה. בעמדה שהגיש, הסביר היועץ המשפטי לממשלה כי "משרד התחבורה פועל ליישם מדיניות האחדת תעריפי הנסיעה הבינעירוניים בין יעדים דומים. עם זאת, שינוי התעריפים צריך להיעשות מתוך ראייה כוללת. כיוון שקיים קושי בשינוי תעריפים נקודתי, שעשוי להיות בעל השלכות ציבוריות וכלכליות, נדרשת בדיקה כלכלית מקדימה (ו)מקיפה".

 

בהכנת הכתבה סייע עו"ד דרור כהן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה
צילום: אוהד צויגנברג
נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס
צילום: אלכס קולומויסקי
היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין
צילום: באדיבות כנס לשכת עורכי הדין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים